Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
32 let • ČR - kraj Jihomoravský

Komentář

Přejít na komentáře

Crysis 3

  • PC 95
Vezmu to popořadě. Série Crysis mě zaujala už od prvního dílu, který mě šokoval nejen grafikou, ale hlavně nádherným level designem a novými způsoby hraní. Tehdy hra neměla dohromady žádný příběh, ale vynahrazovala to úžasná atmosféra prozkoumávání ostrova Lingshan, který ukrýval něco děsivého, co terpve mělo vyjít na povrch.

Druhý díl mě naopak zklamal. Nebezpečné sephské jednotky se najednou proměnily v obyčejné vojáky, létající kovové stroje se přeměnily na sephské bojové vrtulníky a snad kromě sonického děla, které bylo spíš dost otravné než zábavné, jsem nenarazil na žádné další nepřátele.

Později jsem si koupil knížku Crysis: Legie, která popisuje celý děj druhého dílu a navrch přidává spoustu různých poznatků. Zjistil jsem, že ten příběh je vlastně skvělý, ale vývojáři ho nebyli schopní vůbec podat a ani se o to nesnažili, což byla škoda.

Když došlo na oznámení třetího dílu a já si přečetl, že se odehrává mnohem později v době, kdy sephská hrozba už je dávno pryč, odsoudil jsem hru a dál ji nesledoval. A tak jsem neviděl žádné video a jiné prozrazující informace a ke hře jsem se dostal teprve o Vánocích s novou kartou. Ale už dost mých osobních příběhů a něco ke hře :)

Hned na začátku hry jsem zjistil, proč vlastně hra nejede na DirectX 9. Očekával jsem, že grafika se nebude příliš lišit od druhého dílu, ale Crytek mě tentokrát překvapil podobně výrazně, jako kdysi prvním dílem.Ke všemu se všechno dobře pohybovalo (naštěstí ve hře nefungoval Fraps a díky tomu jsem nevěděl, jestli jede hra pomalu nebo ne a prostě jsem to neřešil :D ).

Další překvapení pro mě bylo připraveno v dalších levelech. Level design a grafické zpracování zarostlého dávno zničeného New Yorku byl neuvěřitelný. Samotné město o sobě dávalo vědět už jenom na pozadí - z všudepřítomné trávy a vody občas vylezly koleje, pohozená auta (sloužící ke krytí před nepřáteli :)), semafory a v dálce zaujímaly místo poslední stojící mrakodrapy. Častokrát jsem jenom zůstal stát a rozhlížel se kolem, volba tohoto prostředí byl výborný nápad a síla enginu v něm vynikla mnohem víc, než minule.

Nádherné zpracování (jaké je u Crysis navíc zvykem) ale dobrou hru neudělá. Po chvíli hraní se ukázalo, že nic není tak černobílé, jak se zdálo, a Sephové přece jenom ještě dokáží něco nabídnout (a ke konci hry toho bude opravdu hodně :) ). Autoři se konečně pořádně zaměřili na příběh. Kromě Proroka je tu i řada vedlejších postav, které mají konečně ve hře smysl a působí mnohem věrohodněji, než například ve druhém díle. Obrovskou zásluhu na příběhu mají i různé zápisky, sephské studie a černé skříňky, které se dají po levelech jednoduše najít (úspěšně nahradily nezábavné sběratelské předměty z druhého dílu). O celé mimozemské invazi a nejen jí se tak dá zjistit mnohem víc, navíc je tu spousta odkazů a narážek na Lingshan. Tento herní prvek mě bavil asi nejvíc, hlavně kvůli tomu, abych si všechno postupně spojil s informacemi z knížky a předchozích dílů.

Co mělo asi nejvíc vliv na hru je samozřejmě hlavní postava. V tomto směru si nemůžu stěžovat, v roli Proroka, který už sám neví, jestli je stále ještě člověk, seph nebo něco jiného, bylo zábavné hrát už jenom proto, že jde za svým vlastním cílem a hráč tak nemá pocit, že jenom plní cizí rozkazy. Propojení se sephským společenstvem bylo pěkné spestření. Rozmanitost sephských jednotek byla tentokrát vysoká, a i obyčejní mimozemští "vojáci" působili v zarostlém prostředí, ve kterém se dokázali pohybovat velmi obratně a uniknout tak i zraku vizoru, velmi nebezpečně a spíš než své spolubojovníky z druhého dílu mně připomínali chobotničky z prvního dílu. Velké zlepšení jsem zaregistroval i u AI.

Na závěr musím ale zmínit i několik nedostatků. Co mně vadilo nejvíc, byl (zvlášť s blížícím se koncem hry) trochu zmatenější design úrovní, kdy se stávalo, postup nebyl zcela jasný, což by nevadilo, ale hra se nedokázala přizpůsobit - stalo se například, že se přímo vedle mě spawnul nepřítel, protože jsem k checkpointu přistoupil ze špatné pozice.

Crysis 3 si celkově bere z obou dílů to nejlepší a tento celek dokáže v mnoha ohledech dotáhnout ještě dál, než v obou předchozích dílech. Hratelností, prostředím a pojetím děje se přibližuje hodně k prvnímu dílu a principy naoobleku naopak vylepšuje z dílu druhého. V dnešní době musím přiznat i obrovské plus závěrečné části, která uzavírá sérii bez otevřených otázek, kterými by se vývojáři jistili pro další pokračování. Ještě zmíním, že jsem hrál spíš opatrně a likvidoval každého protivníka, takže jsem si užil celkem dlouhou herní dobu.

Pro: Design úrovní, grafika, atmosféra, větší důraz na příběh a postavy, rozmanitost nepřátel, povedený a uzavřený konec hry

Proti: Občas zmatený design úrovní, možná HW nároky (DirectX11)

+8 +12 −4