Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Thief

  • PC 45
Od studia Eidos Montreal jsem hrál jak Deus Ex: Human Revolution, který pokládám za výbornou záležitost, tak nového Tomb Raidera, který mě také vesměs příjemně překvapil. I proto jsem nového Thiefa řadil mezi nejočekávanější hry tohoto roku, avšak bohužel musím říct, že jsem se velice zmýlil a pokud bych ji měl umístit někam mezi hru roku a zklamání roku, rozhodně by měla blíže k tomu druhému. Proč?

Nejsem sice fanda série, ale kupříkladu Dark Mod jsem nějakou chvíli zkoušel, a i když jsem zjistil, že to nebude zrovna hra pro mě, ocenil jsem propracovaný level design a znovuhratelnost misí, kdy mohl člověk díky slušnému výběru pomůcek správného chmatáka pokaždé zvolit jiný postup. V novém Thiefovi je sice také k dispozici poměrně solidní arzenál, ale kvůli lineárním levelům a velmi jednotvárně působící hratelnosti vůbec jsem je využil naprosto minimálně. Ideálním příkladem je klasický Rope Arrow, který bylo možné přichytit v podstatě na cokoli dřevěného, kdežto tady se jednou za čas objeví příhodně umístěný trám omotaný lanem, kdyby někomu náhodou nedošlo, že tady má danou hračku použít. Netřeba asi dodávat, že to působí hloupěji než anglický projev Miloše Zemana ke Dni nezávislosti.

Gameplay mi zde silně připomíná hru Ghost Recon Future Soldier, kde máte rovněž většinou k dispozici dvě cesty - buď pozabíjíte nepřátele, nebo se s nimi vypořádáte nenápadně. To je o to horší, že v prvním případě se alespoň můžete dostat do poměrně zábavné přestřelky, kdežto v Thiefovi v takovém případě pravděpodobně loadujete poslední uloženou pozici, protože jste přece Garret, ne Marcus Fénix. Ve výsledku je tak až příliš často předem jasné, kudy budete muset jít (případně koho cestou odpravit) a hra se tak scvrkává jen na to, abyste to provedli. Pokud tedy herní weby jako IGN chválily stealth prvky ve hře, docela by mě zajímalo, co je na nich bavilo, protože díky rychlému pohybu mezerníkem je téměř nemožné být nepřátelům na očích tak dlouho, abyste byli prozrazeni. Možnost pomalé chůze, ke které vás hra nabádá v blízkosti ptačích klecí nebo střepů na zemi, jsem využil asi pětkrát za celou hru, což myslím nepotřebuje další komentář. Pokud by to někomu i přesto nestačilo, je tady i bonus v podobě nemožnosti klasického skoku, což taky každého zrovna nepotěší.

Pro mě osobně byly také velmi rušivé prvky hry, kdy jsem musel procházet skulinami mezi haraburdím. Nevím, proč někteří vývojáři tyto nudné hovadiny vytrvale cpou do her, ale faktem je, že jsem díky nim za celou hru odtlačil přibližně dvacet klád v rámci cinematických sekvencí, kde zřejmě autoři chtěli, abych prokázal schopnost mačkat klávesu E. V tomto ohledu jsem se za těch necelých deset hodin tak zdokonalil, že dokonce zvažuji zaznamenání této dovednosti do mého životopisu, kde by mohla konkurovat vysoké odolnosti vůči nemožnosti přeskočení animace.

Kromě dřevorubecké činnosti také považuji za donebevolající nudu fakt, že například po odemčení truhly automaticky nevykradete celý její obsah, ale musíte znovu za použití autory oblíbené klávesy E (funguje-li vám ještě) každý předmět zvlášť sebrat.

Aby toho nebylo málo, ani příběh mi k postavě krále zlodějů nijak nesedí, připadá mi uspěchaný, celkem nezajímavý a chvílemi i nesmyslný. Zejména před koncem hry doporučuji nasadit si silnou vlněnou čepici, byť k tomu počasí letos zrovna nevyzývá, abyste si následným ťukáním do čela nezpůsobili nějaké trvalejší zranění. V souvislosti s příběhem bych ale pochválil atmosféru hry, která v některých chvílích dokáže být tajemná a hororová. To je podpořeno grafickým zpracováním, které rozhodně vývojáře Crysis 3 může nechávat ledově klidnými, ovšem ani nijak neurazí; snad jen s výjimkou některých pasáží, kdy hra působí jaksi neplynule či kýčovitě.

Již jen drobnou kaňkou na této zpackané hře je její nesmyslný název, který je stejně potřeba upřesňovat jako třeba u Need for Speed: Most Wanted 2012 nebo Prince of Persia 2008. Přidat za komerčně zajímavý název frančízy jako například Deus Ex nějaký přídomek není kdovíjak složitý úkol, a popularitě těžící z úspěchů předchůdců navíc určitě nijak neuškodí.

Sečteno, podtrženo a odinstalováno - pokud tvůrci proklamovali, že ve hře bude méně akce než v Dishonored (které přitom Thief podle mého názoru v lecčem okázale vykrádá), rozhodně svému slibu dostáli. Jen bych dodal, že ve srovnání s Dishonored je zde taky podstatně více nudy, a nejsem si jistý, jestli i to bylo součástí plánu. Závěrem bych pak rád poděkoval webu Tiscali Games, jehož recenzenti mi dali další důvod (do již tak velmi bohaté sbírky) neztrácet s jejich recenzemi čas.

Pro: Místy působivá atmosféra, hrát to není přímo utrpení, Garret má každé oko jiné, ptáci a psi jsou v klecích, trailery vypadaly pěkně, lze dohrát za pár hodin

Proti: Lineární level design i gameplay, nepovedený příběh se stupidním „koncem“, odstrkávání klád a titěrná práce s lupem

+14 +22 −8