Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Shattered Steel

  • PC 90
Pamatuji si, že jsem Shattered Steel dostal ke svým dvanáctým narozeninám společně s Star Wars: Dark Forces a byl jsem štěstím bez sebe. Jedna z mých prvních her a zároveň první hra dnes již legendárního studia BioWare.

Shattered Steel je simulátorem bojového robota, jehož příběh se odehrává v dystopické budoucnosti, kdy národní státy a mezinárodní politická uskupení ztratila svou moc a vše ovládají meziplanetární korporace, které mají své vlastní armády. Protože však smějí mít jen omezené množství vojáků, vyvinuly tzv.: "Planetární běžce", obří roboty ovládané jediným člověkem, které se dokáží vyrovnat pancéřové divizi.

V průběhu 22. století však na jednu z těžebních kolonií zaútočí mimozemská rasa neznámého původu a lidstvo se musí bránit. Postupem času hráč zjišťuje, co jsou zač tajemní nepřátelé, kteří na sebe berou podobu lidského hmyzu, a jak se s nimi vypořádat. Jedná se o biomechanickou formu života, která křižuje galaxií a asimiluje ostatní formy života a rostlin, které dále zpracovává na biomechanickou hmotu, ze které staví vlastní stavby a jedince. S tím hráči pomáhá jeho osobní počítač AINIC III a později AINIC IV, který také provádí brífink a debrífink misí během, kterých si můžete prohlédnou mapu bojiště a počáteční rozložení nepřátelských sil.

Hra tak může evokovat inspiraci Hvězdnou pěchotou či Obchodníky s vesmírem.

Po stránce hratelnosti je na tom Shattered Steel více než dobře. Ovládat robota můžete prostřednictvím klávesnice, myši, joysticku a jejich nejrůznějších kombinací. Toho vyzbrojujete v hangáru, kde jej můžete vybavit různými primárními (kulomety, laserové / plasmové zbraně) a sekundárními zbraněmi (lasery, plamenomet, minomet, houfnice), raketami (malé / velké, různě naváděné, různého počtu, atomovka, miny) či generátory a štíty (tři různě výkonné druhy). To je ve hře celkem důležité, protože na každou misi se hodí nejlépe jiná výzbroj. V robotovi samotném najdete HUD a tři OSD, které vám ukazují jednu ze čtyř obrazovek (rozdělení energie, poškození, stav munice + aktivní sekundární zbraně nebo radar).

Pohybovat se budete po uzavřených čtvercových mapách, které jsou ale dostatečně velké na to, aby jste mohli a někdy i museli využívat různých terénních nerovností (útesy, hory, kaňony, prolákliny...) ve svůj prospěch. Cesty do nepřátelského či přátelského tábora jsou vždy alespoň tři a vy si tak můžete vybrat, zda zaútočíte přímo na hlavní bránu nebo to radši někde v klidu obejdete. Náplň misí je různá a rozhodně nenudí: Odražení útoku, průzkum základny, ochrana základny, přepadávání či ochrana konvojů, likvidace klíčových budov nebo útočné vyhlazovací mise. V některých misích jsou nekteré úkoly spojeny dohromady (ochraň konvoj a pak základnu) nebo jsou úplně jiné (počkej až dorazí posily, chraň kamarády před nepřátelskými stíhači, nalákej nepřítele do pasti apod.). Ve více než polovině není nutné vyhlazovat všechno a všechny nepřátelské. V těch závěrečných to je dokonce nejtěžší možné řešení. Za úspěšné plnění misí získáváte novou výzbroj nebo dokonce robota, přičemž jakmile přijdete o všechny své roboty, končí hra a vy shlédnete smutné outro.

Misí je celkem něco přes 50, přičemž v určitých částech příběhu si můžete vybrat, které mise se zúčastníte jako další. Někdy lze splnit vedlejší mise i hlavní, ale jindy si musíte vybrat jen jednu z možností, jak budete postupovat dále (vyhladovíte sklady likvidací konvojů nebo zlikvidujete posily a zaútočíte na základnu přímo). Můžete tak například zaútočit na slabě chráněný konvoj nebo napřed zlikvidovat podpůrnou základnu, čímž si ulehčíte přespříští misi, ale konvoj už pak bude o poznání lépe chráněný.

Grafika ve hře se může jevit zastaralá, ale v době vydání (rok 1996) šlo o jednu z nejlépe vypadajících 3D her vůbec. Vše podkresluje vynikající a nezapomenutelná hudba (od pomalých skladeb s několika tóny při průzkumu až po rychlejší "epické" songy při hromadných útocích na nepřítele). O tu se postaral Mark Morgan a místy mi přišla podobná té v sériích Descent či Fallout (The Glow).

Shattered Steel jsem dohrál nedávno znovu, jedním dechem. Hra je to chytlavá a dle mého názoru lepší, než tehdejší konkurenti MechWarrior 2: Mercenaries či Earthsiege 2 (jejichž demoverze jsem hrál), a určitě má co nabídnout i v dnešní době.

Pro: Hratelnost, grafika, hudba, náplň misí.

Proti: Dnes už jistá zataralost, na některých strojích problémy se spuštěním či chodem hry.

+19