Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Honza, Jan, Jeník, Jenda, Hanz, Johnny.... • 33 let • Gigolo • planeta Země (ČR - kraj Středočeský)

Komentář

Přejít na komentáře

Saints Row IV

  • PC 80
Mentální, zábavná, zabugovaná, skvěle napsaná, šedivá parodie na hry i filmy, jenž všichni zde dobře znají. Tak by se dala v jedné větě shrnout čtvrtá hra ze série Saints Row. Přesto mi můj šestý smysl praví, abych to přeci jen rozepsal i za předpokladu. že můj šestý smysl tento komentář neochrání před dementními pravopisnými chybami.

Za Sérií SR stojí chlapci a dívky ze studia Volition. Tito lidé jsou v hráčském, zatuchlém podvědomí známí několika věcmi. Předně je to důraz na zábavu. Již od Red Faction a Punishera až po onu v tomto komentáři probíranou sérii SR, bylo důležité vypnout a bavit se. At už nechali decimovat prostředí v Red Faction, nebo masakrovat padouchy v Punisherovi a nebo provádět různé šílenosti ve městě. Každý si najde něco. Je dobré vědět, že autoři vědí co mají lidé rádi a je to o to lepší že se na onen aspekt primárně zaměřují.

Příběh volně navazuje na události ze třetího dílu. Což znamená že se vžijete do role "Bosse" kterého si můžete po výživném a vtipném prologu upravit k obrazu svému. Nebo můžete naprosto uvolnit svou úchylnou fantazii a vytvořit něco co by jste nechtěli potkat v noci na ulici, vlastně ani ve dne, vlastně by jste to chtěli zabít, spálit a zahrabat. Editor postavy byl už ve třetím dílu dost našlapaný ale zde se mi možnosti zdají ještě promakanější, kdejaké RPG nebo Sims by mohlo možnostem v editoru SR 4 vztekle a nepříčetně závidět. Je zde výběr až osmi hlasů. Můžete si vybrat slečnu se silným francouzským přízvukem nebo naopak čistě typického Amíka či Rusa. Což vám velice nečekaně pomůže se do postavy solidně vžít.

Jak jsem již nakousl, hra je parodií na hromadu filmů a her. Nemusíte mít Nobelovu cenu za fyziku aby jste poznali o jaké slavné kousky se jedná. Já jsem během hraní narazil nebo si povšiml narážek na Metal Gear Solid, Mass Effect, Far Cry 3, Dead Space, Prototype, GTA a mnoho dalších. Z filmů je to očividně Matrix, Tron ale iTotal Recall, Armaggedon, Den Nezávislosti atd. Od Některých jmenovaných jsi hra půjčuje i herní mechanismy nebo si z nich dělá legraci. Např. Zakomponování super schopností, okamžitě se vám vybaví prototype. U Mass Effectu jsou to "Romance", barevné schéma hry, "loyality" missions, u misí s robotem si vzpomenete na Transformers.
Ano je to šílené, vím o tom, ale díky zasazení mimozemšťanů a celkového vyznění příběhu to do hry velice dobře pasuje.

Načal jsem super schopnosti, ty byly do hry přidány dle mého soudu trochu násilně a je to vidět, protože zcela zabíjí několik prvků hratelnosti. Jako jízda autem nebo vlastně jakýmkoliv dopravním prostředkem. Na druhou stranu si na ně velmi brzy zvyknete a bude vám nakonec úplně jedno, že nemáte za potřebu skopnout babičku z jejího sportovního motocyklu. Dalo by se říct, že jsou tyto schopnosti do hry zakomponovány lépe, než u Prototypu, což shledávám poměrně paradoxním.
Díky super schopnostem se pochopitelně přizpůsobily i vedlejší aktivity. Jako například inovace Mayhem modu za používání telekineze, mocného dupnutí či ohnivého útoku. Probíhání část města na čas, kradení vozidel na čas, likvidování virů v podobě šílené a super silné toalety nebo párku v rohlíku, obsazování věží a záchytných bodů. Jsou tu i tu i "TRONovské" aktivity, jako jízda na svítivé motorce, skákání na plošinách atd. Je toho hromada a každého perfekcionalistu (jako já) tyto aktivity jistě potěší. Za jejich plnění totiž dostáváte zkušenostní body a peníze. Dále se po městě nachází tisíce takzvaných "clusters" které vám pro změnu dovolí vylepšovat vaše mega schopnosti.
Samozřejmě tu nechybí možnost si vylepšovat zbraně, ty jsou více či méně šílené a ikdyž jejich služeb nebudete díky mega schopnostem moc využívat stále je s nimi sranda.

Postavy, většina z nich jsou napsány perfektně a některé si zamilujete, Sexy Nerdka Kenzie je můj favorit. Okamžitě jsem měl chutě zapojit kabel do jednootvorové zásuvky, jestli víte co tím myslím. Dále emo super hacker Matt Miller, Shaundi (obě její verze) a pochopitelně Keith David jako Keith David. Rozhovory mezi nimy jsou velice vtipné, skoro neustále narážíte na vtipné rozhovory, situace nebo narážky. Ze scenáristického hlediska jasně nejlepší díl série.

Scénář ale doplatil na pravidlo že v otevřeném světě se kvalita příběhu udržuje těžko. Po geniálním, lineárním úvodu se dostaneme do města a příběh se začne kouskovat a ztrácet lehce na kvalitě. Možná jsem šílenější než hra, ale byl bych nadšený kdyby ta hra lineární zůstala. Ano, SR 4 by měl na to být scenáristickým skvostem, kdyby nebyla omezována městem, které zde stejně funguje spíš jako kulisa.

Město je úplně stejné jako ve třetím díle až na pár kosmetických změn. Bohužel ne k lepšímu, celé město je děsně monotonní a šedivé a šedivé a zase šedivé...lehce je zde přerušen kontrast šedivě se šedivou náznakem modré, zelené či červené. Ahoj Mass Effecte! Neděje se v něm prakticky nic, v podstatě zde funguje jen základní model ochrany města, kdy hráč dělá moc velkou neplechu a najednou se vynoří policisté nebo alieni. A to je vše, nebýt vedlejších aktivit zůstala by z toho vlastně Mafia 2. Mafia 2 v šedozelené barvě.

SR4 byla původně plánovaná jako DLC k SR3 a bohužel na to hra doplatila, obzvláště PC verze. Hra mi 3x zamrzla, ovládání je nepohodlné ve smyslu přepínání schopností a jejich plynulého využívání. Grafika je prakticky stejná od SR3. Některé interiéry vypadají solidně a textury jsou fajn, ale exteriéry jsou místy až ohyzdné. Neostré textury, slabá mimika postav, stíny apod. To by ještě bylo v pořádku kdyby to plynule běhalo. Nikoliv. Na mnoha místech mi FPS padali i k 10 FPS a to i po vypnutí antialiasingu.
Bugy tu také nějaké jsou ale u této hry nepoznáte zda se jedná o bug záměrný, dobře pro vývojáře :D

Hra je krátká. Ano, s úplně každým úkolem a hacknutým shopem jsem hru dojel za 20h. Z toho hlavní příběhová linka i s Loyality missions zabrala sotva 6h! Tak to dopadá když DLC přetvoříte na Plnohodnotnou hru.
Původně jsem chtěl hře udělit 85% ale díky konci jsem musel snížit. Po skvělém úvodu jsem čekal něco na stejné úrovni, ne-li lepší. A co se mi dostalo? Naprosto obyčejný bossfight. Po dokončeníkdy se stanete vůdcem celé říše Zin, jsem očekával nějaký komentář od kolegů, nic....prostě nic, hra skončila jako když utne..

Takže, to by bylo asi všechno. I přes všechny ty výhrady jsem se bavil, smál a usmíval nad nápady tvůrců. To jak dokázali v jedno spojit tolik značek je až k zamyšlení. Pro mě nejlepší díl Saints Row. A asi nebudu jediný, kdo má stejný pocit. Jen se bojím jakým směrem se série bude dál ubírat. Jak se říká v nejlepším se má přestat a to je přesně případ této hry. Další nabalování a přidávání pokračování by hře jen uškodilo.
Ale jak říkám, bavil jsem se a jsem spokojen.

Pro: Skvěle napsaná většina postav, úvod hry, editor postavy, super schopnosti, zábava, mnoho vedlejších aktivit, vtip, satira, sranda.

Proti: Zakončení, nepohodlné ovládání, krátká kampan, zastaralá grafika.

+22