Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Inversion

  • PC 90
Původně jsem k této hře napsat nic nechtěl, ale jelikož tu zatím moc komentářů, natož těch pozitivních, není, tak mi to bylo trochu líto a zkrátka mi to nedalo. Mám totiž tak trochu pocit, že tahle hra celkem zapadla. A přitom zcela neprávem. Jestli vás zajímá, jaký názor mám na tuto hru po dohrání, čtěte dále. Věřím, že se tak k této zajímavé hře dostane více lidí a třeba vás zaujme stejně jako mě.

Hned na začátku se tu musím přiznat, že nemám moc rád third-person akce. Nikdy jsem totiž nebyl schopen si takovou hru pořádně užít, neboť děj nesledujete z pohledu očí hlavní postavy, ale v těsném závěsu za ní. A to mi vždycky vadilo. Nicméně vzhledem k tomu, že už mě delší dobu žádná z nových FPS nezaujala natolik, abych si ji zahrál, zkusil jsem si tentokrát pořídit něco trochu jiného – Inversion. A nejen proto, že nebylo aktuálně co hrát, ale také z toho důvodu, že se tato hra objevila v akci na Steamu a neznámo proč mi tak nějak padla do oka.

Abych se přiznal, moc jsem od této hry nečekal. Vlastně jsem spíše měl obavy, že mě to po chvíli hraní omrzí, protože přeci jen upřednostňuji pohled z první osoby. Hned po pár prvních odehraných minutách mi ale bylo jasné, že právě tahle hra je naopak něco, co jsem už delší dobu hledal. Něco zkrátka jiného a zábavného. Inversion se totiž ukázalo jako akcí nabitá, filmová střílečka, s pěknou grafikou a plná velmi zajímavých nápadů, která navíc vypráví příběh s dnes velmi populárním tématem o invazi "mimozemšťanů". A to samo o sobě už pro mě bylo příslibem, že mě hra chytne a jen tak nepustí. K čemuž ostatně nakonec také došlo.

Už dlouho se mi u žádné hry nestalo, že bych nad prožitými zážitky nebo všemi těmi neuvěřitelnými věcmi, které jsem měl možnost během hraní spatřit, přemýšlel i dlouho do noci v posteli před spaním. Inversion se to ovšem povedlo. Na začátku totiž vůbec netušíte, co se kolem děje, takže máte hlavu plnou nejrůznějších otázek. Například odkud se útočníci vzali? A teprve postupem času poodkrýváte neuvěřitelnou pravdu i jednotlivé souvislosti o vašem světě a mimozemské invazi. Neustále jsem spekuloval a utvářel si závěry, kdo jsou mí nepřátelé, co chtějí a proč vlastně přišli. Nebo jak se v podzemí města octlo tak obrovské zařízení, které tam rozhodně nepostavil nikdo z lidí. A věřte, že některé mé teorie byly opravdu nevídané. Samozřejmě všechny domněnky vzaly brzy za své, aby se vzápětí ukázalo, že je všechno úplně jinak. A když říkám jinak, tak věřte, že vás čeká pořádný šok. Musím přiznat, že až tak neuvěřitelný zvrat jsem já, jinak oddaný fanoušek sci-fi, vážně nečekal a ani v nejmenším by mě nic podobného nenapadlo. Jestli mě něco na hře bavilo nejvíc, tak to byl jednoznačně příběh, který je právě díky napjaté atmosféře, spoustě zvratů a nečekaných odhalení neskutečně poutavý.

I když je herní náplň veskrze klasická a většinou spočívá ve vystřílení všech nepřátel v daném místě, hbitém krytí za překážkami a občas v souboji s nějakým tím bossem (kterých je tu mimochodem na můj vkus možná až trochu moc), přestřelky rozhodně nenudí. Částečně za to mohou i hrátky z gravitací, na kterých hra doslova staví. Nejen že si občas zalítáte v místech s nulovou přitažlivostí a zažijete souboje v beztížném stavu, ale taktéž můžete gravitaci ovlivňovat díky svému vybavení. To se pak hodí zejména při boji s přesilou, kdy není nic snazšího, než nepřátelům pod nohama narušit gravitaci, aby se ocitli bezmocně ve vzduchu, nebo naopak gravitaci zesílit, aby jste je srazili k zemi a zneškodnili. Osvěžující jsou ale i situace, kde se prostředí mění v závislosti na směru gravitace. Není žádnou výjimkou, že se v některých lokacích proběhnete po stěnách mrakodrapů, jako kdyby to byla pevná zem. Hra tak dostává zcela jiný rozměr, než je u ostatních podobných titulů zvykem.

Za velký klad hry považuji také fakt, že nikdy nejste sami. Po celou dobu vám totiž dělá společnost váš parťák. Můžete tak hrát v kooperaci se svým kamarádem, nebo přenechat svého parťáka počítači a hru si tak jako já užít v klidu sám. Většinou dávám přednost ryze osamělým hrdinům, ale tady jsem popravdě pomoc celkem často uvítal. Navíc druhý hrdina má v příběhu docela významnou roli a s hlavní postavou se vzájemně dobře doplňují. Oceňuji i to, že inteligence vašeho spolubojovníka je na celkem slušné úrovni a že dokáže opravdu pomoci. I když mu čas od času budete muset pomoct z nesnází, většinou pomáhá on vám.

Vizuální i zvuková stránka hry je rovněž na velmi dobré úrovni a všechny lokace vypadají uvěřitelně, a to i když se dostanete do prostor ryze futuristických. V některých částech, hlavně pak v poslední třetině hry, jsem si prostředí doslova užíval. Zbraně se také povely nad očekávání dobře. Není jich sice mnoho, ale od každého typu je tu alespoň jedno zastoupení. Střelba z nich je pak pohodová a účinná. Co se týče nepřátel, tak těm by možná trochu prospěla větší rozmanitost. Ovšem i tak se mi to zdálo celkem dostatečné a určitě nemohu říci, že bych s protivníky nebyl spokojen. Inteligenci však mají spíše průměrnou. Rozhodně ne takovou, aby vás něčím extra oslnila. Na druhou stranu vám však občas dokáže dát i pěkně zabrat.

Pokud hledáte nějakou hru s otevřeným světem, pak na rovinu říkám, ať jdete hledat jinam. Inversion je čistě koridorová záležitost. Ovšem to u hry tohoto typu ani nelze považovat za vadu. Je jasné, že se autoři spíše snažili o filmový zážitek, čehož se jim také podařilo dosáhnout. Díky tomu má hra svižné tempo a děj příjemně odsýpá. Když už mluvíme o ději, tak ten je zde vyprávěn za pomoci četných filmových předělů, které, na rozdíl od mnoha jiných her, jsem tu sledoval s velkou chutí. Jejich zpracování je dobře zvládnuté a díky častým emocionálním podtextům i postupně se prohlubujícího vztahu obou hlavních hrdinů má člověk občas dojem, že sleduje opravdový film.

No, co bych tak asi řekl na závěr? Možná, že právě díky této hře nakonec přece jen změním postoj k žánru third-person akcí. Inversion mě rozhodně velmi mile překvapil. Ať už jde o detailní design, svižnou hratelnost, dech beroucí příběh či filmovou atmosféru. Skvěle jsem se u toho bavil, což je u her to hlavní. Teď mě tu čeká k rozehrání hra Afterfall a ta vypadá velmi podobně, alespoň co se stylu týče. Takže uvidíme, jestli mě bude bavit i ta. Nicméně Inversion si mě už rozhodně na svou stranu získal. A pokud i vy hledáte příjemný herní zážitek ve filmovém duchu, tak vám tuto hru mohu jen vřele doporučit. Za mě 90 ze sta.

Pro: Filmový příběh, nečekané zvraty, poutavé téma, hrátky s gravitací, celkové zpracování

Proti: Občas docela obtížné, pár drobných chyb

+10