Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Ultima II: Revenge of the Enchantress

  • PC 40
Dovolte, abych nejprve stručně shrnul historii týkající se vývoje této hry. Garriottovi, který hru sám vytvořil, bylo tehdy kolem 20 let a měl za sebou hity AkalabethUltima I, na kterých vydělal slušný balík, měl tedy nosánek trochu nahoru. V té době se zamiloval do filmu Time Bandits (povedený film s Monty Pythony a Seanem Connerym), ze kterého pro svojí další hru ukradl několik nápadů (mapu zobrazující brány vedoucí do různých časových rovin nebo "Time of Legends"). Právě touto mapou byl téměř posedlý, na filmu byl v kině několikrát a pokoušel se mapu překreslit podle krátkých záběrů (nakonec stejně zjistil, že je nakreslená "jen na oko" a nemá žádnou logiku, tak vymyslel vlastní). Usmyslel si, že jeho další hra musí mít v balení přiloženou látkovou verzi mapy - v té době to bylo něco nemyslitelného. I proto měl potíže najít vydavatele, který by s těmito podmínkami souhlasil - jediný, kdo do toho šel byl Ken Williams z On-line Systems (pozdější Sierra) - ten mu poskytl zázemí i dostatek času na tvorbu hry - Garriott ovšem přecházel z omezujícího BASICu na pokročilejší programovací jazyk, který se učil za chodu, což spolu s jeho ambicemi znamenalo, že hra byla ve vývoji dlouhých 18 měsíců (v dnešní době nic zvláštního, tehdy to bylo hodně) a Ken Williams už ztrácel trpělivost, tudíž na Garriotta neustále tlačil - ve výsledku je to na hře vidět - některé prvky se zdají být nedotažené do konce a hra vypadá místy spíš jako tech-demo než jako domyšlená a kompaktní hra. Garriott si jednoduše vzal příliš velké sousto a nedokázal svoje nápady vtěsnat do smysluplného celku.

Nebudu se tu rozepisovat o nesmyslných věcech typu "požehnání od otce Antose" nebo "zvyšování statistik v hotelu California" - ty pěkně shrnul Spoony ve své videorecenzi. Řeknu to krátce - hra je plná absurdních píčovin, které musíte udělat, abyste byli schopni ji dohrát. Na tyto píčoviny musíte přijít tak, že v herním univerzu, které se skládá z pěti časových rovin + všech planet naší sluneční soustavy, najdete NPC, které vám řekne krátkou a zdánlivě nesmyslnou větu - podle té si musíte domyslet, co máte dělat. Pokud NPC nenajdete nebo vám něco nedocvakne, tak máte smůlu - hru asi nedohrajete. Často jsem si připadal jako hráč adventury, jenž byl 2 hodiny zaseklý na jednom místě, aby pak zjistil, že musí strčit opici do zásuvky a pak jí použít jako páčidlo na hydrant.

Hrozně mě štvalo, že jsem si vytvořil elfa zloděje a pak jsem nebyl schopný otevřít jediné dveře a v dungeonech zneškodnit jedinou past. Třetinu hry jsem strávil tím, že jsem zjišťoval, jakým způsobem se dveře otvírají. Nakonec mi nějaké náhodné NPC řeklo, že potřebuju klíče a ty mají guardi. Ti svinsky tuzí guardi, kteří mají více HP jak Balrog. A abych klíče získal, tak je musím zavraždit. A jelikož jsou lvl-upy k ničemu a ještě nevím jak si zvýšit atributy, tak si musím prostě koupit spoooustu HP a doufat, že aspon jednoho upižlám. Moment, koupit HP? Ano, jediný způsob, jak si zvýšit HP (tím nemyslím max HP, ale aktuální HP), je zajít za Lordem Britishem a ZAPLATIT TOMU PARCHANTOVI mými těžce vygrindovanými zlaťáky. Jediná věc, ke které byl zloděj dobrý, bylo bezproblémové kradení jídla. Z města na jihu Afriky jsem ukradl tuny, TUNY jídla. Ale to může udělat méně efektivně jakékoliv povolání, tudíž thief je v tomto díle k ničemu.

Grindování si užijete dost. Na úplně všechno potřebujete peníze, hodně peněz. Máte možnost jít vydělávat do dungeonu, ale kdo by to dělal, když tam jsou potvory tužší, přitom dávají stejně expů a dungeony jsou hnusné a bez nápadu. Daleko snazší je ukrást loď a po potvorách pálit dělem. V lodi jsem strávil bez nadsázky přes polovinu celé herní doby. A nebavilo mě to. Když už jsem nagrindoval dostatek peněz, zjistil jsem, že potřebuju do vesmíru a na to potřebuju palivo - lithium. Kde najdu lithium? V posledním 16. patře dungeonu (fuj) nebo náhodný drop z humanoidů. Potřeboval jsem 4 lithia, po 2 hodinách grindování s lodí jsem měl 3 a poslední prostě nechtělo padnout. Ze zoufalství jsem zvolil variantu "jít do dungeonu". Neměl jsem to dělat. Děs, utrpení, hrůza. Přehnané množství respawnujících se příšer, pasti na každém kroku, falešné stěny. Dungeony moc nemusím a tady jsem byl prostě ztracen. Nějakým haluzem jsem na pokraji sil došel do 16. patra, kde mi v polovině došly pochodně. Zůstal jsem tam v absolutní tmě, bez možnosti použít kouzlo k návratu - load a hodina života v prdeli.

Tím se dostávám k další věci - proč dořiti nejdou pochodně koupit? Nejenom pochodně, ale i další spotřební zboží - vše si musíte vygrindovat přes náhodný drop. Proč nelze nic prodat? V průběhu hry jsem měl nesmyslné množství zbytečných itemů a nedostatek peněz. Když už jsem se dostal do post-apo Moskvy (povedená lokace), ukradl raketoplán a začal zkoumat planety, byl jsem opět zklamán - na planetách nic není. Tedy pokud nepočítám pár... jak to nazvat... easter egg lokací?... jako je třeba město klaunů.

Abych ale jen nekritizoval, je tu i pár povedených věcí - každé město je ted unikátní a rozkládá se na větší ploše, nejsou tu jen obchodníci a guardi, ale i další NPC, se kterými se dá mluvit. Time gates osvěžují hratelnost (a dávají základ moongatům v dalších dílech), je tu zajímavé kouzlo "negate time", které zastaví čas, takže můžete chodit okolo ztuhlých NPC a krást. A pak hlavně ten pocit, kdy se vám konečně podaří ukrást letadlo, proletět time gate, přeletět nad hordou čekajících démonů a balrogů a vletět přímo do hradu hlavního záporáka... tohle se může stát jedině v Ultimě. Každopádně tuhle hru nechť hrají jen Ultima geekové, pro ostatní je daleko stravitelnější třeba i první díl.
+27