Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Vigil: Blood Bitterness

Victi: Blood Bitterness

13.12.2006
40
2 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Vigil: Blood Bitterness je velmi netradiční goticky temná a zlověstně futuristická adventura od francouzského nezávislého studia Freegamer. Před hráčem se otvírá obskurní svět zmítající se v beznaději a chaosu, který díky své neurčitosti lze jen těžko plně pochopit. Krátce po vydání byli dokonce autoři hry nuceni vydat návod k jejímu úspěšnému dokončení. Na první pohled se sice jedná o standardní point and click adventuru, která si vystačí s tlačítky myši. Herní mechanismy jsou však stejně chaotické jako samotný svět, v kterém se hráč pohybuje.

Černobílá grafická stylizace s jen občas probleskujícími barvami je inspirovaná komiksy Franka Millera, především Sin City. Společně se zneklidňujícími zvuky vytváří prazvláštní atmosféru odcizení čerpající z díla spisovatele Franze Kafky.

Hlavní postava a zároveň poslední žijící bytost prastaré civilizace jménem Dehon je jedním ze čtyř synů poloboha Gomenda. Dehon právě rituálně zavraždil své tři bratry a zůstal tak zcela sám uvězněn ve svém paláci, z kterého není úniku. Drží ho v něm blíže nespecifikované Zlo a pokud se chce dostat ven živý, bude ho muset porazit. Příběh hry je rozdělen do čtyř aktů. V každém z nich je potřeba vyřešit jeden velký puzzle, ke kterému je nutné najít jednotlivé klíče vedoucí k jeho rozluštění.

Nepříjemným faktorem ovlivňujícím celkový zážitek je nemožnost jakéhokoliv ukládání, protože hra se ukládá automaticky pouze po skončení každého aktu. Dokončit se dá během necelé hodiny, ale nečekaná úmrtí a případné opakování už jednou prošlých částí mohou prohloubit celkovou mizérii a zmar, který autoři zamýšleli hrou vytvořit.

Blood Bitterness se stala prvním a také posledním dílem v plánované sérii Vigil. Další díly měly původně vycházet formou epizodických pokračování, ale do dnešního dne ještě druhý díl nespatřil světlo světa. Universum Vigil je však možné znovu navštívit v akční rubačce Dehon: Monster Challenge Circus.


Poslední diskuzní příspěvek

Konec ve druhém aktu... zkrátka se mi neposune obrazovka, jak by podle video-návodu měla. Hra má také problém s přehráváním videí ve fullscreenu. Tak, to by bylo takové mé menší varování. (hrána steam verze)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 60
Kdybych o Vigilu dopředu nic nevěděl a pustil se rovnou do hraní, hodnocení tohoto nadmíru zajímavého dílka by bylo určitě mnohem nižší. Autoři se totiž s hráčem vůbec nepářou. Žádné vysvětlování, žádné nápovědy. Prostě přemýšlej a hraj. Na všechno si budeš muset přijít sám. A když něco zmrvíš, budeš znovu všechno opakovat.

Ve spojení s nemožností hru jakýmkoliv způsobem ukládat se jedná o naprostý designérský kreténismus, který nehodlám ve hrách tolerovat. U adventur obzvlášť. A u adventur sázejících především na specifickou atmosféru už vůbec ne. Protože v případě nečekaného záseku/smrti a následného opakování už jednou projitých částí/vyřešených puzzlů dochází k totálnímu zničení dosavadního zážitku. Příchodu nudy a frustrace. A kvůli těmto pocitům hry rozhodně nehraji.

Před začátkem hraní jsem si proto přečetl kompletní návod. A udělal jsem dobře, protože tak jako tak se mi podařilo párkrát zakvičet. Nebylo to však tak hrozné, jaké by to určitě bylo, kdybych si návod nepřečetl. Všem nefér situacím, které autoři do hry implementovali, se mi totiž podařilo vyhnout. Ve hře je totiž několik momentů, během kterých můžete bez jakéhokoliv varování zničehonic před koncem už takřka dokončeného aktu zemřít. Stačí třeba otevřít dveře, které měly zůstat navždy zavřeny. A to pak letí klávesnice oknem. Hraní bez návodu proto doporučuji jen ultramega OK hardcore kovaným adventuristům, kteří jsou psychicky odolní a nemají doma okno.

Nadprůměrné hodnocení si ode mě Vigil: Blood Bitterness odnáší především za krásně zlověstnou atmosféru a velmi povedené cutscény, které patří k těm nejpůsobivějším, jaké jsem ve hře kdy viděl.
+13