Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Jedním slovem úžasné! Ghost Recon Advanced Warfighter je neprávem přehlížená hra a po dohrání musím říct, že je to jedna z nejlepších válečných akcí, co jsem kdy měl možnost pokořit. Hra působí neuvěřitelně autentickým dojmem, ale jde na to úplně jinak než takové Call of Duty. Předem se omlouvám za tentokrát trochu delší komentář, protože těch dojmů je jednoduše hrozně moc.

AW je simulátor. Simulátor vojáka, který se dostane do války. Nejedná se o žádnou arkádovou střílečku s autohealem a tunami lékárniček. Na začátku mise dostanete 4 vojáky, přičemž 3-4 kulky znamenají jistou smrt. Po celou misi není možnost se vyléčit a tak stačí chvilka nepozornosti a… bum. Singleplayerová kampaň oplývá checkpointy a tak přesně nevím, jak jde oproti kooperaci jiná nebo lehčí. Každopádně kooperační mise se hrají absolutně bez ukládání. Každá mise trvá od 35 minut do 90 minut. Zpočátku jsme měli při hraní neskutečné problémy a hra na nás působila jako velice hardcore záležitost. Já s tím málem seknul, ale Jack mě u hraní udržel a jsem rád, že se tak stalo. Po zdolání první, velmi ostré mise, jsme se do hry zažrali úplně nehorázně. Na první pohled se může zdát, že 11 misí není moc. Opak je pravdou, protože díky velmi vysoké obtížnosti jsme (až na jednu) nedali na jeden pokus. Některé mise jsme hráli až 6x-7x, než se nám je podařilo zdolat (takže jsme jednu misi kolikrát hráli i týden). Taktika tkvěla v zapamatování si pozic nepřátel, zejména smrtících kulometů či minometů. Pozice vojáku se vždy lehce mění a žádná mise není stejná. Naštěstí nepřátelská AI není nijak výrazně inteligentní a tak není problém nepřítele sejmout. Stejně ale dokáže překvapit a přepadnout ve chvíli, kdy to nejméně čekáte. Možná to z popisu zní jako opruz, ale opak je pravdou. Není nic úžasnějšího a sebeuspokojivějšího, než za svistu kulek po hodině a půl hraní úspěšně doběhnout k evakuačnímu vrtulníku.

AI spolubojovníku je naprosto pitomá. Střílet jakože dovede, pokud se dostane pod palbu, tak se rovněž nenechá lehce zabít. Ale ty kluky asi nikdo neučil chodit, protože se velmi často zaseknou o trosky, což někdy představuje problém. Zejména když jsem chlapy zapomněl někde vzadu, jeden z nich se zasekl a já neměl možnost se vrátit a „vystrkat“ ho pryč, protože na mě hra řvala s hláškou „Opouštíte oblast mise“. Tím se mise stala nedohratelnou a věřte mi, pořádně to nasere.

Jednotlivé mise jsou úžasné. Mapy jsou velmi detailní a dostatečně rozlehlé. K cíli většinou vede více cest a hra nikterak neomezuje. Někdy je to i trochu na škodu, protože nepřítel je schopen obejít čtvrť a napadnout hráče zezadu. Ale tohle je holt VÁLKA! Naštěstí AI většinou tak chytrá není.

Zbraní je docela dost, s Jackem jsme ale používali povětšinou jen jednu. Byla to velmi přesná puška SCAR s digitálním mířidlem. Občas jsme to řízli sniperkou, která je sice užitečná, ale je do ní málo munice.

Obtížnost je, jak už jsem říkal, hodně tuhá. Ke konci mi hra přišla o trošku lehčí. Nevím ale, jestli to nebylo jen tím, že jsme se zdokonalili.

Po audiovizuální stránce není absolutně co vytknout. Hra vypadá skvěle, na mé sestavě šlape při 60 fps naprosto všude a vždy. Výbuchy jsou vyloženě nádherné. Škoda jen, že jich moc není. Zvuky jsou též výborné. Vytkl bych ale jeden bug spojený s vypadáváním textur, který mě potrápil u jedné mapy. Nepříjemné bylo, že jsem se do oné oblasti vrátil i v poslední misi a tak závěrečná čistka byla pěkně o hubu. Nepřišel jsem ale, co to způsobovalo.

Verdikt: Špičková válečná taktická akce. Až na pár nepříjemných technických bugů není co vytknout. 92%

Pro: výborná válečná atmosféra, hratelnost, vysoká obtížnost, taktické manévry, audiovizální stránka, zbraně a přestřelky s nimi, skvělý kooperativní režim

Proti: technické bugy, zasekávání spolubojovníků o bordel na bojišti, slabý český dabing (překlad je v pohodě), někomu může vadit absence sejvů v coop režimu

+12
  • PC 90
Pro mnoho lidí hra opovrhovaná nebo přehlížená. Velká škoda.
G.R.A.W. je pomalý a rozvážný, někam se nahrnout a vystřílet to tam je zde absolutně nemyslitelné. Neuvěřitelně mě bavilo pomaloučku chodit ulicemi a hlídat si každou střechu, každý roh, krýt si neustále záda a při tom dávat povely svým parťákům. Systematicky je posouvat jak figurky na šachovnici, aby byl neustále vykryt co největší prostor kolem.

Herní systém-taktika:
Název "Advanced Warfigter" naznačuje, že půjde o vojenskou akci s pokročilými zbraněmi a výbavou. Používáte totiž vymoženosti, které jsou skutečně ve vývoji, nebo ve fázi testování pro budoucí válčení (mnoho jich je už v provozu). Jako že se vám na displeji brýlí zobrazují cíle, ale musí být v pohybu. Nejednou jsem umřel díky tomu, že voják byl bez hnutí zakempovaný někde na střeše a jeho signál se objevil sekundu před tím, než jsem viděl červenou obrazovku. Takže spoléhat se jen na symboly zobrazující nepřátele nejde, musíte se opravdu pozorně dívat.
Dále každý z členů týmu má na helmě kameru, takže když si najedete v tabulce týmu na určitého vojáka, zobrazí se v levém rohu okýnko se záběrěm, který voják zrovna sleduje. Zobrazeno je to jen "geometricky", takže jednoduché čáry ulic a případně symboly nepřátel. Co velice oceňuji na G.R.A.W. je volnost, jak misi splníte. Pohyb městem je určitým způsobem omezen, ale některé mise skýtají možnost si vybrat několik cest, pokud jdete úplně špatně, velitel vás upozorní, že jdete nezprávným směrem-pokud jdete dál tak Game Over, to je jasné. Cíl mise se zobrazuje na obrazovce ve formě průhledého ukazatele kolik zbývá metrů k cíli.

Dále před každou misí je vždy briefink o co jde atd. Zobrazí se mapa daného místa a vy si můžete předem naplánovat postup a vložit do mapy orientační body, které se zobrazují při samotném postupu. Kdybych byl opravdový šťoura, tak si celou mapu můžu zapamatovat, rozmístit body a neměl bych vážnější problém, protože co je lepšího, než znát důvěrně bojovou zónu, že.

Ovládání:
Ovládání je potřeba se chviličku učit, ale za nějakou hodinku mi úplně vlezlo pod kůži. Jde jen o to, dobře si nastavit klávesy dle svých zvyklostí. Menu pro příkazy vojákům jsem si dal na kolečko myši, potvrzení rozkazu stlačením kolečka. Tím se veškeré operace s týmem stali bleskové. Ovládat lze celou skupinu zarás nebo jednotlivě. rozkazy jsou klasické-Move, Stop, Attack, Cover. Postupem hry se díky vybavení nebo druhu mise mohou povely rozšířit o nějaké speciální. Na zemi se ukazují body kam se po udělení rozkazu kolegové přesunou. Snipera jsem nechával vždy vzadu, já uprostřed, v pravo voják s útočnou pušku, v levo voják s kulometem. Prostě když se to povede, je to krasojízda.

Obtížnost:
Další věc je, že zdraví se tu nedoplňuje a nejsou nikde!! a nikdy!! žádné lékárničky! Stačí 3 kulky a je po vás. Nejlepší je, když vás zasáhnou hned ze začátku a vy projdete hodinovou misi po špičkách se zatajeným dechem a až splníte úkol, tak místo skončení mise (neboli toliko vytoužená obnova zdraví+toliko potřebné doplnění munice), vás otočí o 180 stupňů a šup splnit další nečekanou věc na druhém konci města. Klidně i 2x za sebou. Prostě maso!!!! Střelba jedině jednotlivě, nikdy po dávkách. Hlavními průvodci jsou zde NEPLÝTVAT A ROZVAHA. Bez nich to ani nemusíte zkoušet hrát. Přesný kontrast tohoto typu hry je CoD série. S G.R.A.W. se pojí neskutečná obtížnost. Proto jsem nedohrál ani první, ani druhý díl. Prostě poslední mise je nesplnitelná, nebo já na to prostě nestačil. To připomínám že jsem hrál na Easy!!! Na Hard bych se nikdy neopovážil. Ještě další věc, pokud vám zabijou kolegu, objeví se vám až v další zbrusu nové misy, takže pokud je mise roztahána na 3 dějství a vy ho ztratíte hned v prvním, tak budete mít co dělat, na palebné síle je to hodně znát, nehledě o nevykrytí jenoho úhlu při postupu.

Zbraně:
Tak z těch jsem byl naprosto nadšen. Jak již bylo řečeno, před misí je briefink, pak následuje výběr zbraní. Briefink je radno sledovat (každý většinou ty kecy kolem přeskočí, že...), jelikož se tam mluví o vybavení nepřítele, rozmístění, počtu apod.
Od první mise není výběr zbraní a zbroje naprosto nijak omezen, můžete si vybrat prostě cokolliv co unesete, a to doslova. Brnění/obleky se liší nejen barvou, ale i odolností, pohyblivostí. Co si můžeme nést? 4 kousky-jako ve skutečnosti.
Povolena je primární zbraň (útočná puška, sniperka atp.), sekundární zbraň (samopal), osobní zbraň (pistole) a poslední je "special" (granáty 4 typů , bazuka, stinger, miny). Na každou zbraň, pokud to konstrukce a výrobce dovoluje, můžete namontovat tlumiče, nejrůznější optiky, podvěsný granátomet, prostě co vás napadne. Omezeno je to jen nosností 80kg. Když v briefinku zjistíte, že mise je jen "šup sem šup tam" jednoduchá a krátká, vezmete lehké vybavaní (cca 40kg) a pohybujete se docela svižně. Když sebou vláčíte bazuku a tunu zásobníků (cca 75kg) šouráte se ulicemi jak důchodce.
Hlavně zbraně mají perfektní účinek, opravdu stačí 2-3 kulky a je po nepříteli, stejně jako když je někdo střelí do vás. To mi přijde velice fér, všichni jsou zranitelní úplně stejně, hra nikomu nenadržuje.
Zbraně a vybavení vybíráte i svým kolegům, nebo necháte defaultní. Jediné co mi vadilo bylo, že granáty mají mizerný účinek. Ve skutečnosti tak na 100m, tady tak na 1m, to je škoda. Používal jsem je jen na vyřazení jedoucího vozidla, granát lze totiž pěkně poslat po zemi a ten doklouže až hezky pod auto, které výbuchem nadskočí, zapálí se a následně vybuchne.

Engine, grafika:
Krásná grafika, myslím že i dnes se nemá za co stydět. Celé město a lokace jsou udělány velmi vkusně a realisticky, nic přehnaného a účel to splňuje perfektně.

Vozidla:
Setkáme se zde s tanky, transportéry, jeepy, helikoptérami. Pokud má vozidlo pneumatiky, lze je rozstřílet, takže jedoucí obrněné vozidlo nabourá a máte o trošičku vyšší šanci vyřídit napřítele už při vystupování z vozidla. Žádné vozidlo nejde řídit, vždy a všude po svých (to je moje). V určitých misích dostanete jako podporu tank. Můžete ho ovládat stejně jako své vojáky-tzn. příkazy, ale ne "ručně".
Jste přece velitel a ne nějaký ucho co vylezlo ze školy, no ne?? Vy rozkazujete, vše se děje podle vás.

A.I.:
Místy neskutečně chytrá, místy neskutečně blbá (ale jen vyjmečně). Kdekoliv narazíte na nepřítele, ten se okamžitě snaží rozprostřít kolem vás (zejména na náměstích a větších prostranstvích). Přebíhají, navzájem se kryjí. Jsou velmi agresivní. Granáty jim taky nejsou rozhodně cizí. Řešení?? Maximální soustředění a pěkně po jednom čistit prostor. Před útokem hlavně dobře rozmístit své vojáky, v boji už nestíháte udílet rozkazy. No stíháte, ale zase nestíháte střílet.. Hehe, pořád ještě nemáte chuť si to zahrát??
Jedno je jasné, minimálně jednou vždycky umřete, než se vám povede danou situaci zvládnout na jedničku. Load na denním pořádku.:-))

Celkově:
Taktická akce-tento pojem zde opravdu dochází naplnění. Autoři mysleli opravdu na všechno. Technická stránka věci se ale nepovedla všude. Hra trpí několika nepříjemnými bugy, kdy se váš kolega zasekne o neviditelnou překážku a prostě s ním nehnete. A věřte že bez jednoho vojáka je to o 30% težší hraní. Dále je hra až neskutečně těžká, je to sice výzva, ale mnoho lidí bude frustrovat tak, že se na to jednoduše vykašlou. Já se na to nevykašlal (krom té poslední mise, pravda..) a jsem za to rád. Během psaní tothoto komentáře jsem nabyl přesvědčení, že až přijdu domů, musím si to okamžitě nianstalovat a teď už tu poslední misi prostě zlomím.

Výzva a hra pro otrlé a HC hráče, každá chyba znamená smrt. Máte na to??

Pro: Taktika, zbraně a jejich účinek, hi-tech vymoženosti, realistický postup ve hře, udílení rozkazů.

Proti: Pár otravných bugů a zbytečná obtížnost, jinak prostě není co vytknout.

+10
  • PC 85
V době vydání jsem tuhle hru už jednou kdysi dohrál. Nyní jsem se ke hře znovu vrátil, především kvůli kooperačnímu mutiplayeru.

Velmi zdařilá taktická akce. Úkoly plníme společně s teamem (3) v celkem otevřeném prostředí, kde jde poměrně výrazně měnit cesta k cíli a někdy je dokonce možno i volit mezi úkoly různě po mapě dle vlastního uvážení. Ať už bojujem v ulicích Mexica nebo v jeho perifériích, přijde mi prostředí zpracovaný hezky a uvěřitelně. Radost se plížit a kontrolovat každou střechu.

Boje jsou udělaný taky dobře – poctivá vykláněčka. Byť je výběr zbraní poměrně úzkej, SCAR – H mi vyhovoval natolik, že mi to ani nevadilo a jinou zbraň jsem vlastně ani nepoužil. Nepřátelům stačí z takovýho kanónu (7,62x51mm) zpravidla jeden výstřel a padnou k zemi, což je vybalancováno tím, že hráč sám snese taky jen pár málo zásahů (HARD). Opatrnost tak zde vítězí nad hrdinstvím a zbrklostí, což je jenom dobře. Škoda jen, že nešlo vypnout zaměřovací kříž a zbytečnej HUD.

Velení přes radar mi přišlo moc unfair (člověk na něm vidí i pozice nepřátel) a tak jsem se pokoušel velet jen INGAME.
UI spojenců: Ačkoli panáci uměj celkem dobře střílet, tak mě vyloženě neposlouchali. Zaprvé jejich reakce byly jaksi neohrabaný a pomalý. A zadruhé každej příkaz jsem si pro jistotu zkontroloval osobně. Jinak bylo běžný, že třeba někdo kryl oblast přes vagón, nebo že se naopak bránu do plně nepřáteli obsazenýho objektu kolega rozhodl krejt z 1 m.

Možnost hrát kampaň v multiplayeru je výborná má však taky své neduhy: Nemožnost pokračovat ve hře po smrti zakládajícího (PROČ?), absence savů (možná by to aspoň 2/misi chtělo), nebo zdlouhavý cesty vrtulníkem bez možnosti přeskočení.

Celkově však dobrá rozvážná a realistická akce, i dnes pořád hezká grafika, věrné zpracování zbraní, realistický boje – u mě 85%

Pro: Zbraně a zpracování střelby, prostředí, příjemně tuhá obtížnost, realistický boje

Proti: UI spolubojovníků, HUD

+10 +11 −1