Herní výzva 2025 - Coffee Break
Tohle bude pro mě možná nejtěžší komentář, který jsem na DH ke hře napsal, protože se ve mně bije několik protichůdných pocitů a vlastně nedokáži dost dobře říct, jak moc jsem ze hry nadšený, zklamaný, spokojený, otrávený, natěšený na další díl…
Do žánru jRPG se snažím proniknout již několik let, ale vždycky zůstanu maximálně u jedné hry za rok (letos je to teda již druhý pokus). Pořád v něm vidím spoustu věcí, které moje hráčské srdéčko nedovede pochopit, respektive se jimi nedokáže bavit do takové míry, aby bylo nadšené. Na druhou stranu tam vidím i dost věcí, které dělá skvěle a ze kterých by si jiné žánry mohly (a pravděpodobně dnes již berou) vzít příklad.
Série Trails (především tedy The Legend of Heroes) mě zaujala vlastně jako úplně první jRPG. Je to enormně obsáhlý svět, má to dnes již mraky dílů, je to hra na xxx hodin, díly na sebe navazují. Vždy jsem měl obrovskou slabost pro epické světy se spoustou dílů (ať už knihy, seriály, filmy, hry). Navíc jsem i dost významně zainvestoval, abych si všechny 4 díly sehnal ve fyzické podobě na PS4, ale několik let jsem se přesvědčoval, kdy se do toho pustit, až asi 4 měsíce zpět nastal ten okamžik.
A hra nakonec doručila to, co jsem od ní očekával a na co se velmi těšil. Je to velice rozsáhlý svět, plný historie, loru, výborně napsaných postav a díky tomu ten svět krásně ožívá a vy o něj budete mít zájem se zajímat a pronikat do něj. První díl je vlastně jen taková ochutnávka, co všechno ten svět nabízí a kam se mohou další kroky ubírat a pokud vás to herně úplně neubije, tak budete mít chuť pokračovat. Hra hezky dávkuje to, co se o světě a důležitých postavách v něm, dozvídáte a tím si rozšiřujete obzory a zároveň se stáváte jeho nemalou součástí.
Je zde spousta, spousta postav. A jsou i skvělé, originální a dobře rozlišitelné. Mají charakter, což je velmi důležité. Jednotlivé companiony skvěle rozlišíte a některé si velmi oblíbíte, jiné budete přehlížet a jiné budete i trochu nesnášet. A to je přesně to, co definuje dobře napsané postavy, navíc pravděpodobně každý bude mít jednotlivé skupinky trochu jinak rozdělené. Hra vás netlačí do toho mít tuhle postavu rád, tuhle méně, ale dá vám +/- jednotlivých povah a rozhodnutí je na vás.
Samotný příběh je také velmi dobrý. Základní premise je jednoduchá a lehce vtahující, ale postupně se to rozrůstá v klasickou záchranu světa, ale díky významné části odehrávající se na školním pozemku jaksi pořád zůstáváte nohama na zemi a řešíte každodenní problémy. Vedlejší úkoly už jsou trochu slabší, jedná se o klasické dones/zabij úkoly, občas okořeněné o něco zajímavější premisu, ale ve směs vám jich moc v hlavě zarytých nezůstane. Nicméně na poměry jRPG side questů bych je hodnotil spíš nadprůměrně.
No a pak hra doručuje i to, proč se vždycky cukám se pustit do dalšího jé-er-pé-géčka. Souboje jsou fajn, přinášejí ideální poměr strategických možností, kdy se v tom ještě neztrácíte, hezky vypadají a jsou zábavné. Tak první 3 hodiny. A pak jich je klasicky bambilión a jsou nudné, stereotypní, řekl bych až zbytečné. Respektive bych je rozdělil na dvě části. Absolutně nezáživné klasické souboje, které musíte prostě projít (občas se jim dá vyhnout), ale jsou triviálně jednoduché, kdy je to skutečně jen o tom si to odklikat A pak přijdou velmi zábavné, strategické, ale zároveň o strašně moc těžší boss fighty. Jasný, boss fight má být výzva, ale když je ten rozdíl mezi normální soubojem a boss fightem tak enormní, tak je to samozřejmě ke škodě. Čili vás nejdřív unudí k smrti 50 obyčejných soubojů (naštěstí díky speed módu trvají 5-10 vteřin), aby pak přišlo vystřízlivění v podobě závěrečného souboje kapitoly. Je to hrozné především v tom, že hra vás vůbec nenutí se naučit soubojový systém, ale vy musíte, jinak budete bossovi pro smích. Tohle mě vlastně hrozně štve.
Další neduh hry je to, že absolutně všechno je tu tak nějak zdlouhavé. Strašně dlouho chodíte z bodu A do bodu B. Soubojů jsou mraky. Je zde mraky zbytečných dialogů, které přebijí ty skvělé a zábavné a často i důležité. Vy pak často pojedete ve speed modu a začnete se vlastně i ochuzovat. Časti vám nějaké NPC má co říct, ať už k sobě nebo ke světu, ale vy musíte promluvit s 20-30-50 a z toho 80% je random žvást. Obecně mi prostě přišlo, že hra má velmi špatnou dynamiku a hrozně dlouho se čeká na ty skvělé okamžiky, kterých ve hře není vůbec málo.
Ještě bych dodal, že hra vypadá fakt dost ošklivě. Samozřejmě vím, že původně vyšla na vitu, ale i ta PS3 verze mohla být o dost hezčí, protože to celé vypadá jak hra z roku 2005. Vlastně si nevybavuji moc lokací, kde bych si řekl wow, to je krásný a chtěl se kochat. Lokace jsou zajímavé, ale nemají ten kochací vibe.
Hru jsem sice hrál jen 80 hodin, ale měl jsem pocit, jako bych v ní nechal 150 hodin. Vlastně už teď si nedovedu představit, že bych si to někdy chtěl zahrát znovu, ale zároveň vím, že další díl chci vidět, protože prostě ten svět a hlavní příběh je velký tahoun. Hra je to dobrá, místy skvělá, ale ve spoustě věcí ubíjející a bez speed módu si jí ani nedovedu představit.
Tohle bude pro mě možná nejtěžší komentář, který jsem na DH ke hře napsal, protože se ve mně bije několik protichůdných pocitů a vlastně nedokáži dost dobře říct, jak moc jsem ze hry nadšený, zklamaný, spokojený, otrávený, natěšený na další díl…
Do žánru jRPG se snažím proniknout již několik let, ale vždycky zůstanu maximálně u jedné hry za rok (letos je to teda již druhý pokus). Pořád v něm vidím spoustu věcí, které moje hráčské srdéčko nedovede pochopit, respektive se jimi nedokáže bavit do takové míry, aby bylo nadšené. Na druhou stranu tam vidím i dost věcí, které dělá skvěle a ze kterých by si jiné žánry mohly (a pravděpodobně dnes již berou) vzít příklad.
Série Trails (především tedy The Legend of Heroes) mě zaujala vlastně jako úplně první jRPG. Je to enormně obsáhlý svět, má to dnes již mraky dílů, je to hra na xxx hodin, díly na sebe navazují. Vždy jsem měl obrovskou slabost pro epické světy se spoustou dílů (ať už knihy, seriály, filmy, hry). Navíc jsem i dost významně zainvestoval, abych si všechny 4 díly sehnal ve fyzické podobě na PS4, ale několik let jsem se přesvědčoval, kdy se do toho pustit, až asi 4 měsíce zpět nastal ten okamžik.
A hra nakonec doručila to, co jsem od ní očekával a na co se velmi těšil. Je to velice rozsáhlý svět, plný historie, loru, výborně napsaných postav a díky tomu ten svět krásně ožívá a vy o něj budete mít zájem se zajímat a pronikat do něj. První díl je vlastně jen taková ochutnávka, co všechno ten svět nabízí a kam se mohou další kroky ubírat a pokud vás to herně úplně neubije, tak budete mít chuť pokračovat. Hra hezky dávkuje to, co se o světě a důležitých postavách v něm, dozvídáte a tím si rozšiřujete obzory a zároveň se stáváte jeho nemalou součástí.
Je zde spousta, spousta postav. A jsou i skvělé, originální a dobře rozlišitelné. Mají charakter, což je velmi důležité. Jednotlivé companiony skvěle rozlišíte a některé si velmi oblíbíte, jiné budete přehlížet a jiné budete i trochu nesnášet. A to je přesně to, co definuje dobře napsané postavy, navíc pravděpodobně každý bude mít jednotlivé skupinky trochu jinak rozdělené. Hra vás netlačí do toho mít tuhle postavu rád, tuhle méně, ale dá vám +/- jednotlivých povah a rozhodnutí je na vás.
Samotný příběh je také velmi dobrý. Základní premise je jednoduchá a lehce vtahující, ale postupně se to rozrůstá v klasickou záchranu světa, ale díky významné části odehrávající se na školním pozemku jaksi pořád zůstáváte nohama na zemi a řešíte každodenní problémy. Vedlejší úkoly už jsou trochu slabší, jedná se o klasické dones/zabij úkoly, občas okořeněné o něco zajímavější premisu, ale ve směs vám jich moc v hlavě zarytých nezůstane. Nicméně na poměry jRPG side questů bych je hodnotil spíš nadprůměrně.
No a pak hra doručuje i to, proč se vždycky cukám se pustit do dalšího jé-er-pé-géčka. Souboje jsou fajn, přinášejí ideální poměr strategických možností, kdy se v tom ještě neztrácíte, hezky vypadají a jsou zábavné. Tak první 3 hodiny. A pak jich je klasicky bambilión a jsou nudné, stereotypní, řekl bych až zbytečné. Respektive bych je rozdělil na dvě části. Absolutně nezáživné klasické souboje, které musíte prostě projít (občas se jim dá vyhnout), ale jsou triviálně jednoduché, kdy je to skutečně jen o tom si to odklikat A pak přijdou velmi zábavné, strategické, ale zároveň o strašně moc těžší boss fighty. Jasný, boss fight má být výzva, ale když je ten rozdíl mezi normální soubojem a boss fightem tak enormní, tak je to samozřejmě ke škodě. Čili vás nejdřív unudí k smrti 50 obyčejných soubojů (naštěstí díky speed módu trvají 5-10 vteřin), aby pak přišlo vystřízlivění v podobě závěrečného souboje kapitoly. Je to hrozné především v tom, že hra vás vůbec nenutí se naučit soubojový systém, ale vy musíte, jinak budete bossovi pro smích. Tohle mě vlastně hrozně štve.
Další neduh hry je to, že absolutně všechno je tu tak nějak zdlouhavé. Strašně dlouho chodíte z bodu A do bodu B. Soubojů jsou mraky. Je zde mraky zbytečných dialogů, které přebijí ty skvělé a zábavné a často i důležité. Vy pak často pojedete ve speed modu a začnete se vlastně i ochuzovat. Časti vám nějaké NPC má co říct, ať už k sobě nebo ke světu, ale vy musíte promluvit s 20-30-50 a z toho 80% je random žvást. Obecně mi prostě přišlo, že hra má velmi špatnou dynamiku a hrozně dlouho se čeká na ty skvělé okamžiky, kterých ve hře není vůbec málo.
Ještě bych dodal, že hra vypadá fakt dost ošklivě. Samozřejmě vím, že původně vyšla na vitu, ale i ta PS3 verze mohla být o dost hezčí, protože to celé vypadá jak hra z roku 2005. Vlastně si nevybavuji moc lokací, kde bych si řekl wow, to je krásný a chtěl se kochat. Lokace jsou zajímavé, ale nemají ten kochací vibe.
Hru jsem sice hrál jen 80 hodin, ale měl jsem pocit, jako bych v ní nechal 150 hodin. Vlastně už teď si nedovedu představit, že bych si to někdy chtěl zahrát znovu, ale zároveň vím, že další díl chci vidět, protože prostě ten svět a hlavní příběh je velký tahoun. Hra je to dobrá, místy skvělá, ale ve spoustě věcí ubíjející a bez speed módu si jí ani nedovedu představit.
Pro: svět, lore, opulentnost, postavy, hlavní příběh
Proti: zdlouhavost, hluchá místa, vizuál, počet soubojů