Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 100
Jedna z mála her a asi snad jediná strategie, která mi vydržela nehorázně dlouho. Vlastně ji aktivně hraji i teď. Ono taky dohrát všechna tažení není jen tak, hlavně díky naprosto úžasné podpoře autorů, kteří neustále přidávají další a další a to se jen tak někde nevidí.

Samotná hra mě zaujala především onou možností postupně si levelovat jednotky, což vždy vyvrcholí gigantickou bitvou, do které musíte povolat své nejlepší veterány. Taky ten levelovací strom jednotek je perfektní, kdy si můžete třeba mága zaměřit na bílou magii a léčení a udělat tak z něj nezbytnou podpůrnou jednotku, nebo na ohnivou magii, čímž se z něj stane zase mocná jednotka v čelním útoku.

Jednotlivé mise mi přišly velice různorodé, všechny se od sebe aspoň trochu lišily. Většinou je sice cílem porazit nepřítele v přímé bitvě, ale najdou se i specialitky kdy se třeba musíte proplížit do nepřátelského tábora, či naopak utéct z vězení, osvobodit vězně, ubránit se do vypršení časového limitu a tak dále a dále.

Grafické zpracování je pěkné a neustále se vylepšuje, hudba je perfektní a skvěle dotváří atmosféru. AI protivníků a spojenců je celkem dobrá, i když někdy trochu blbne...

Pro: různorodost a levelování jednotek, barvitost misí, podpora autorů, grafika, hudba...

Proti: někdy AI, některé mise mohou být dost frustrující

+27
  • PC 80
Wesnoth mi připomíná jednoho kluka, kterému jsem se jako malý zlý spratek na základce vysmíval jaký je to chudák a blbeček, nicméně postupem času se z něho stal velký a inteligentní chalan, přičemž jsem se zastyděl a rázem k němu začal mít respekt. Wesnoth nám zrál jak víno. Když mi ho kamarád poprvé ukazoval, byl teprve v oněch prvních verzích, kdy moc vábně opravdu nevypadal. Ale postupem času, především během custom hrách, jsem si to velice oblíbil.

Jednoduchost hry je vlastně její nejsilnější stránkou. Kdo by to byl řekl, že tahová hra, ve které se primárně pouze verbují jednotky a posílají na bojiště bude taková prča. Samotné bitvy (čím mohutnější, tím lepší) dokážou nabrat opravdu epických proporcí, dodnes si pamatuju fantastickou custom mapu, kde jsem vytáhl se svou armádou nemrtvých na pochod přes hory a říčky, abych pomohl svému kámošovi v bitvě proti armádě Hard počítače. A že to byla pořádná bitva, Pelenorská pole jsou oproti tomu nic! Velice uspokojující aspekt hry je také levelování jednotek, dodává to na hratelnosti a často to může hodně ovlivnit žár bitvy. I hudba není vůbec špatná. Většinou příjemná na poslech, někdy dokáže nabudit atmošku atd. I když musím říct, že mi krapet chybí základní motivy u každé z frakcí, které hrály v dřívějších verzích hry. Samotné příběhové kampaně jsou překvapivě dobře napsané a uspokojivě různorodé. Ale některé tak nesmírně těžké, že v porovnání s nimi působí hraní poslední mise Kapitána Clawa jako hraní Čtyřlístku: pohádkových dobrodružství. Skutečnou srandu jsem ale vždycky měl s kamarády na vlastních mapách, to byl ze hry vždy nejlepší zážitky.

Wesnoth je hrou, kterou již zcela uznávám. Byla doba, kdy bych tomu dal tak 35%, ale buď jsem byl moc malý a hloupý, nebo to tenkrá byla spíše ta hra. Jedno z toho. Možná oboje. Wesnoth se z toho ale dostal, Já po dvacítce měřím zatracených 174 cm a nesnáším Tracyho tygra. Chjo...

Pro: Skvělá hratelnost, grandiózní bitvy, hudba, zrání

Proti: občas nevyvážená obtížnost

+20
  • PC 80
Po nedávném Symphony of War: The Nephilim Saga jsem se rozhodl vrátit se (po patnácti letech) ke komentované hře, abych si oživil, zda skutečně je lepší volbou.

Battle for Wesnoth se musí celkově nechat, že má velmi zábavné a jednoduché povyšování jednotek i hrdinů. Zástupci většiny stran jsou pak dostatečně variabilní a některé je i zábava používat (např. ty s ukrytím a bonusovým poškozením do zad). Lehčí příběhová naivita mnohých hlavních kampaní nevadí, naopak se do stylu hodí. Podobně jako se mi hodila i k pohádkovým Brány Skeldalu. Navíc kampaní už je přes patnáct, čili si každý najde svou oblíbenou.

Wesnoth vyniká hlavně v misích se specifickými cíli (např. zabití konkrétní nepřátelského lídra), kde mě bavilo lákat AI do velké bitvy a zatím rychlými jednotkami nebo neviditelnými vrahy vymyslet cestu okolo k cílovému opozičnímu veliteli. Velká část levelů se ale celkem rychle zvrhne k pomalému prokousávání se nepřátelskými hordami, což ostatně nejvíce svědčí i sbírání zkušeností a povyšování vašich jednotek na lepší druhy (často i s možností větvení do různých odnoží).

Tady bych i řekl, že je často výsledek opravdu o náhodě. Jakkoliv vybrat si místo bitvy (bonusy a postihy dle terénu a někdy i dle denní doby), pořadí jednotek atp. je rovněž nezměrně důležité. Některé útoky ale budete i tak loadovat, pokud si toto tedy neznemožníte v pravidlech před začátkem kampaně (kdy load pak nemění výsledek konkrétního souboje). Je to prostě souboj s procenty. A někdy i s pěti útoky s 80 % šancí na zásah netrefíte ani jednou.

Některým stranám pak chybí trochu větší variabilita jednotek (řekl bych, že se to týká i třeba orků) a jiným naopak přebývá (lidé). Za mě třebas nekromanti jsou cca tak akorát.

Battle for Wesnoth je prostě solidní neustále vyvíjená tahovka, která je navíc zdarma. Z kampaní po Heir to the Throne a mém oblíbeném Descent into Darkness určitě zkusím ještě krátké Liberty, které má výbornou pověst.

Pro: Poměr cena/výkon je nepřekonatelný, zábavné povyšování jednotek, specifické a speciální jednotky.

Proti: Hody na procenta občas boří celé bitevní plány, AI se chová nekonzistentně (např. někdy nabere vhodné jednotky a jindy naprosto bezcenné).

+14
  • PC 100
Battle for Wesnoth je opravdu, co do her, rarita. Tato hra totiž prochází neustálým vývojem. A vedle jejich tvůrců se na jejím vývoji podílí i samotní hráči. Battle for Wesnoth je opravdu o nadšení několika lidí, kteří nemají problém něco vyvijet a pak to zadarmo šířit.

Battle for Wesnoth je tahovou strategií na mapě z hexových polí. Hru ovlivňují faktory jako terén, ve kterém jednotka bojuje. Denní doba - jednotky se dělí na chaotické, zákonné a neutrální (podle denní doby se jim přičítají bonusy nebo postihy).

Single-player obsahuje několik tažení různé obtížnosti. Hra je doplněna o tutoriál a triviální tažení, které postupně vyučuje hráče ve strategii. Jednotlivá tažení se odehrávají v různých historických epochách Wesnothu a hráč si zahraje za různé frakce a rasy (skřeti, elfové, trpaslíci...).

Multi-player tu má také dobré pokrytí, ať už hraje více hráčů na jednom Pc, nebo s někým jiným přes půl světa.

Unikátní je systém jednotek, protože každá jednotka může povýšit na vyšší úroveň a zdokonalit se (Např. mág na ohnivého, nebo bílého mága). Jednotky se hlavně liší v tom zdali mají útok na dálku, či nablízko (např. jednotky pouze s útokem na blízko nemůžou opětovat útok, když po nich někdo vystřelí. Některé jednotky mají oba dva typy útoků).

Důležitým faktorem této strategie je správná kombinace jednotek, protože se velice liší ve svých vlastnostech a schopnostech. Léčicí bílý mág se ve skupině může ukázat jako důležitý prvek, který vyhraje bitvu. Zatímco ohnivý mág je čistě útočná jednotka, s velkou silou, bez podporujících schopností

Ze začátku je tato hra velice spletitá, hůře chápatelná ale po osvojení si pravidel, je velice zábavnou a návykovou. Díky neustálému vývoji se můžeme těšit na nová tažení a zdokonalování hry.

Jelikož je tato výborná hra absolutně zadarmo a v neustálém vývoji, nelze než dát 100%

Pro: Freeware, neustálé zdokonalování, výborné herní mechanismy

+13