Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

The Battle for Wesnoth

  • PC 80
Po nedávném Symphony of War: The Nephilim Saga jsem se rozhodl vrátit se (po patnácti letech) ke komentované hře, abych si oživil, zda skutečně je lepší volbou.

Battle for Wesnoth se musí celkově nechat, že má velmi zábavné a jednoduché povyšování jednotek i hrdinů. Zástupci většiny stran jsou pak dostatečně variabilní a některé je i zábava používat (např. ty s ukrytím a bonusovým poškozením do zad). Lehčí příběhová naivita mnohých hlavních kampaní nevadí, naopak se do stylu hodí. Podobně jako se mi hodila i k pohádkovým Brány Skeldalu. Navíc kampaní už je přes patnáct, čili si každý najde svou oblíbenou.

Wesnoth vyniká hlavně v misích se specifickými cíli (např. zabití konkrétní nepřátelského lídra), kde mě bavilo lákat AI do velké bitvy a zatím rychlými jednotkami nebo neviditelnými vrahy vymyslet cestu okolo k cílovému opozičnímu veliteli. Velká část levelů se ale celkem rychle zvrhne k pomalému prokousávání se nepřátelskými hordami, což ostatně nejvíce svědčí i sbírání zkušeností a povyšování vašich jednotek na lepší druhy (často i s možností větvení do různých odnoží).

Tady bych i řekl, že je často výsledek opravdu o náhodě. Jakkoliv vybrat si místo bitvy (bonusy a postihy dle terénu a někdy i dle denní doby), pořadí jednotek atp. je rovněž nezměrně důležité. Některé útoky ale budete i tak loadovat, pokud si toto tedy neznemožníte v pravidlech před začátkem kampaně (kdy load pak nemění výsledek konkrétního souboje). Je to prostě souboj s procenty. A někdy i s pěti útoky s 80 % šancí na zásah netrefíte ani jednou.

Některým stranám pak chybí trochu větší variabilita jednotek (řekl bych, že se to týká i třeba orků) a jiným naopak přebývá (lidé). Za mě třebas nekromanti jsou cca tak akorát.

Battle for Wesnoth je prostě solidní neustále vyvíjená tahovka, která je navíc zdarma. Z kampaní po Heir to the Throne a mém oblíbeném Descent into Darkness určitě zkusím ještě krátké Liberty, které má výbornou pověst.

Pro: Poměr cena/výkon je nepřekonatelný, zábavné povyšování jednotek, specifické a speciální jednotky.

Proti: Hody na procenta občas boří celé bitevní plány, AI se chová nekonzistentně (např. někdy nabere vhodné jednotky a jindy naprosto bezcenné).

+14