Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • Switch 75
Hodnotím remasterovanou verzi F na Nintendo Switch.
Zatím moje druhá zkušenost s Tales of- sérií, tentokrát trochu modernější, leč z dnešního pohledu pořád retro. Na Switchi se hraje vážně skvěle a musím opravdu ocenit plynulost hry. Za celou dobu jsem snad nezaznamenal jediné škubnutí obrazu a ani jednou hra nespadla i přes četné využívání save pointů.  

Překvapilo mě množství obsahu. Hru jsem hrál s japonským dabingem, který je přítomný odhadem z 90% a jen občas někde není. Týká se všech cutscén a všech namluvených konverzačních scének (zde se nazývají „skits“), kterých je ve hře přes 400, wow. Tuna vedlejších úkolů, z nichž mnohé ukrývají pouze další scénky s interakcí postav, díky kterým mě to bavilo více než v jiných hrách. Strašně moc se mi líbí poctivé klasické anime animace, které na hráče občas vyskočí, dohromady kolem 15. A hrozně moc se mi nelíbí, kolik je tu potenciálních missables. Přišel jsem na to až později během postupu hrou, když jsem udělal blbost, protože jsem nešel přímo za časovaným eventem a nechal jsem se svést úkolem po cestě, po němž jsem uložil hru, časovaný event se ale zároveň překryl hlavním úkolem a já už nebyl schopen jej splnit. Každopádně již od začátku hry mi uniklo několik skitů a několik vedlejších úkolů, na jejichž kompletaci jsem tedy musel chtě nechtě rezignovat, takže rada pro příště – jet podle návodu. I tak ale pilný hráč má co dělat.  

Akční souboje mě opět neoslovily. Je tu systém uhýbání a vykrývání, ale v podstatě jsem to ani neměl moc zapotřebí (hráno na normální obtížnost). Útoky se mohou všelijak nastavovat a vylepšovat skrze bambilion titulů, na které jsou vázány, ale ve výsledku jsem vždy střídal jedno tlačítko pro útok a jedno pro obecné krytí, během něhož se opětovně nabíjí energie pro útok. V rámci těžší finální post game epizody z toho byla občas podobná mela jako třeba v Star Ocean: The Second Story R a musel jsem víc drtit to jedno tlačítko, ale po většinu hry byly souboje hotové velmi rychle (v průměru kolem 5-10 vteřin, hráno výhradně za Asbela), což se mi tu na soubojích líbilo, významně to přispělo k dynamice hratelnosti, a já tak neměl vůbec pocit, že by bylo zapotřebí grindovat. Ale vždy jsem stejně vymlátil vše, co jsem potkal.  

Co příběh? Příběh je úplně klasický se záchranou světa se špetkou sci-fi, s krystaly a životní energií planety, ale klade velký důraz na přátelství a romanci. Vlastně mi připadal hodně komorní a ta velká hrozba světu jakoby stála až někde na třetí koleji jen tak mimochodem. Epický prvek (i přes všechna možná klišé) spatřuji v motivaci hlavních postav, respektive co jsou ochotny obětovat pro druhého, i když se situace zdá neřešitelná, a taky odhodlání se nevzdávat. V podstatě takový druhý Naruto, a to se mi na tom líbilo. I tady se celé jádro točí kolem vztahů postav, které začíná už v brzkém mládí většiny zúčastněných a zdánlivě končí o mnoho let později ve vztahové temnotě.

Teprve na konci té úvodní kapitoly s mládím se stalo něco, co mě dokázalo připoutat k obrazovce. Postavy jsou spolu, pak se něco zvláštního semele, najednou jsou všichni od sebe pryč a já zůstal v napětí, protože jsem se ocitl s otazníky nad hlavou – co se doopravdy stalo? Jak na to reagovali ostatní? Poškodilo to nějak jejich důvěru? Zemřel snad někdo z nich? Proč je teď Asbel najednou sám? (Ale vážně, proč třeba zničehonic Huberta poslali k adopci do jiné rodiny a ani ho nenechali se rozloučit s Asbelem?? WTF?) Pak časový skok a ejhle, Asbelovi už není 11, nýbrž 18 a my ho vidíme jako téměř hotového rytíře v královském městě hned vedle jeho domovského Lhantu. Náhle přichází zpráva o tragickém skonu jeho otce a Asbel se musí vrátit domů, kde na něj dolehne tíže vzpomínek a vlivem okolností se vydává na cestu odvrátit hrozící nebezpečí, ale i znovu vybudovat zhroucené vztahové mosty.  

Postavy jsem si víceméně oblíbil. Parta časem nakyne až na šest/sedm členů, přičemž v souboji jsou aktivní čtyři, hráč ovládá libovolnou jednu z nich. Máme tu ústředního Asbela a jeho rytířského mentora Malika. Doprovází je Sophie s dost prapodivnou minulostí, sličná léčitelka Cheria a později ještě střelená nemytá technička a archeoložka Pascal (moje oblíbená postava, protože mě dokázala párkrát rozesmát), či Asbelův snobský bratr Hubert. A pak ještě někdo, koho označím po vzoru XC1 jako Seven. Osobně musím pochválit obsah oněch konverzačních skitů, protože vzhledem k množství mě bavilo je sledovat - nebylo to totiž o jídle nebo o tom, jak je hlavní hrdina úžasný (mrk mrk, Fire Emblem Engage) a více se řešila i rozvíjející se romance dvou potenciálních párů.  

Navzdory příjemnému vyprávění mi tu chybělo něco, co by hru pozvedlo výše, něco opravdu výjimečného, ačkoliv o pár dobrých nápadů není nouze. Takže i když jsem si hru užil, nejspíš na ni zanedlouho trochu zapomenu. Jinak hra vypadá na svou dobu dobře. Ale je příliš lineární, prostředí je složeno z koridorů a hráč se nedostane nikam mimo vymezenou trasu, což mě prakticky pořád otravovalo. Fast travel přijde až v poslední části hry a do té doby je třeba se pohybovat řetězově skrze želví přepravní společnost (Turtlez), a to tak, že pouze přes nejbližší sousedící lokace, což je na hlavu. Na mapě se sice dá orientovat, ale nedá se po ní běhat s postavami. Jo, a taky se na ní dají skenovat nové ukryté lokace (návod).

Funguje tu celkem zábavné craftění, všude samé truhličky a save pointy,  monstra se viditelně pohybují v dungeonech a dá se jim vyhnout, slabší monstra utíkají pryč. Kontinuálně získávané tituly postav je třeba stále měnit a levelovat (po dokončení levelu 5 se objeví Mastered). Kromě skitů hráč sbírá i Discovery points, vizuálně zajímavé nálezy na cestách – a aspoň tyhle se mi povedlo zkompletovat, takže plný počet 85/85, fajn. Taky mě bavilo pár rébusových miniher (sláva, konečně minihry, na které nepotřebuju šílené reflexy!). No a rozhodně cením bonusovou epizodu, která mi přišla v mnohém zajímavější včetně dungeonů.  

Poznámka pro sebe – v jednu chvíli mi glitchnul Switch playtime counter měřící herní dobu hry a kus mi ukrojil. Odpovídá to i době, kdy proběhl jeden z posledních dvou updatů Switche (po něm další opravný) a podle toho, co jsem četl, se přesně toto může stávat. Takže Switch mi udává herní dobu 65+ hodin, nicméně ten správný counter přímo ve hře mi ukazuje skoro 95 hodin. Tak snad si už zítra půjdu vyzvednout Switch 2, který to bude umět líp.

Herní výzva 2025 – 4. Dohraj hru, ve které hraješ za postavu, která během hry viditelně stárne. 

Pro: Postavy; anime scény; rychlé souboje; japonský dabing; na Switchi běhá krásně

Proti: Fast travel přijde pozdě; missables; lineární koridory

+16
  • Switch 75
Na tento díl mám příjemné vzpomínky. Už před nějakou dobou jsem měl štěstí, když jsem v pražském bazaru narazil na originální verzi pro PS3. Pro mě to byl první kontakt se sérií Tales of a i když mě hra velmi bavila, nakonec jsem ji nedohrál. Proto mě nadchlo, že nyní vyšla na novější konzole. Nejenže mi to dalo nový impuls k opětovnému hraní, ale díky vydání na Switch si hru mohu vzít i na cesty – což považuji za velké plus. 

Pokud tuto sérii neznáte, s trochou nadsázky bych ji přirovnal k sérii Final Fantasy. Obě franšízy totiž většinou nabízejí nový příběh s jinými postavami a díly obvykle nesdílejí stejné univerzum. Co je ale odlišuje, je například soubojový systém. Tales of využívá akčnější real-time combat a má pohádkovější anime stylizaci. Přestože série měla vždy své kvality, až do příchodu Tales of Berseria či Tales of Arise zůstávala u nás (v Česku a na Slovensku) poměrně přehlížená. Což je škoda a doufám, že díky tomuto znovuvydání si najde cestu k více lidem. 

Než se však pustíme do toho, co tento remaster nového přináší, rád bych se nejprve zaměřil na postavy, děj a hratelnost. Předpokládám totiž, že tuto recenzi budou číst především ti, kteří tento díl ještě nehráli, a zaslouží si proto rozbor i těchto aspektů. 

Příběh začíná v minulosti, kdy sledujeme mladého Asbela Lanhta a jeho bratra Huberta. Oba jsou syny lorda, který vládne městečku Lhant v regionu Windor. Během jedné z jejich výprav narazí na zvláštní dívku jménem Sophie, která ztratila své vzpomínky. Tato trojice se následně zaplete do řady nešťastných událostí, které vedou k Asbelovu odchodu do rytířské akademie. Zde se chce naučit disciplíně, aby mohl vždy ochránit ty, na kterých mu záleží. O sedm let později se Asbel vrací do rodného městečka kvůli smrti svého otce. Brzy však bude muset čelit své minulosti a spolu se svými přáteli zabránit možnému konci světa. 

Ano, děj je klasické fantasy klišé, jaké od pohádkových JRPG očekáváme. Nic převratného zde nenajdete. Na druhou stranu s ním tvůrci alespoň zpočátku pracují velmi dobře. Už od prologu vás hra nenechá vydechnout a přináší jednu dramatickou scénu za druhou. Prvních deset hodin jsem se od ní nemohl odtrhnout, jak mě příběh strhával svou kadencí zvratů a napětí. Bohužel, toto tempo nevydrží věčně. Zhruba v polovině příběhu se tempo výrazně zpomalí a chvílemi jen sledujete, jak postavy přebíhají mezi lokacemi a sbírají informace. Naštěstí těchto prostojů není mnoho a i když se objeví, nejsou vyloženě nudné. Kvůli rozsáhlejšímu ději, který se odehrává na několika kontinentech, se však občas může dostavit lehká únava. 

Tuto únavu však rychle zaženou hlavní postavy, které i přes splnění klasických žánrových šablon mají dostatečnou hloubku a jsou zábavné. Příběh dává postavám prostor k rozvoji, což je umocněno dodatečnými dialogy, které lze spouštět během přesunu po mapě. Tyto rozhovory nejen prohlubují charaktery, ale také posilují chemii mezi nimi, což mělo za následek, že jsem si celou plejádu postav zamiloval. Nebudu přehánět, když řeknu, že jsou jedním z největších taháků celé hry. Už po pár hodinách jsem jim fandil a společnou cestu napříč světem si maximálně užíval – dokonce mi nakonec ukápla i slzička. Tohle je přesně ten případ, kdy nemusíte mít zcela originální postavy, stačí jim dát péči a nechat je v příběhu dýchat. 

Dalším zásadním tahounem hry, vedle postav, je soubojový systém, který ocení zejména hráči vyhledávající jistou míru komplexnosti. Combat v tomto díle je obecně považován za jeden z nejlepších v celé sérii, ale vyžaduje čas na osvojení. Ačkoliv nepatřím mezi hráče, kteří se vyžívají v komplexních soubojových mechanikách, přesto jsem si souboje v této hře neskutečně užil. Bohužel musím říct, že úvodní tutoriál je poněkud chaotický. Místo názorných ukázek vám hra naservíruje spoustu textových tabulek, z nichž si toho příliš neodnesete, a navíc vám nedá dost prostoru, abyste si všechny aspekty systému klidně vyzkoušeli. 

 I přes svou akčnost nechtějí souboje, abyste zmateně pobíhali po aréně a náhodně mačkali tlačítka. Je nutné strategicky se krýt, správně načasovat útoky a využívat “arts” – speciální útoky, které má každá postava, a které se dobíjejí u každé z nich jinak. Ano, nemusíte hrát jen za Asbela. Každou postavu z vaší party můžete ovládat a zvolit si tu, která vám nejvíce sedí. Každý z hrdinů se totiž ovládá trochu odlišně, což hře dodává variabilitu. Trvalo mi chvíli, než jsem si našel svou oblíbenou postavu a než mi soubojový systém „sedl“, ale jakmile jsem se s ním sžil, neskutečně jsem si ho užíval. 

Jednou z největších výhod je, že hra dokáže udržet souboje proti běžným nepřátelům svižné a energické. Jakmile narazíte na nepřítele, hra vás rychle vtáhne do arény a po souboji vás zase rychle vrátí zpět na mapu. Souboje jsou rychlé a dynamické, což je velká výhoda pro ty, kteří nemají rádi zdlouhavé boje. Na rozdíl od některých jiných JRPG vás Tales of Graces v tomto ohledu nebrzdí a naopak povzbuzuje k rychlému postupu. 

Zmínit se také sluší systém titulů, které postavy získávají během hry. Tyto tituly nejsou jen estetickým doplňkem pod jménem postavy, ale přinášejí různé výhody. Postupně, jak daný titul levelujete skrze souboje, získáváte větší počet hvězdiček, což odemyká nové bonusy a zlepšuje schopnosti postav. Tento prvek přidává hře další vrstvu strategie a motivace k objevování a vylepšování. Pokud vám to vše teď ale přijde značně matoucí, nemusíte se bát, hru si klidně můžete na začátku dát na lehčí obtížnost a poté si jí kdykoliv změnit jakmile si budete jistější v kramflecích. 

Mimo soubojů už je to ale taková ta obyčejná JRPG klasika. Neberte mě špatně, hra je zábavná, ale bohužel trpí na některé neduhy, které jsou s tímto žánrem často spojovány. Například vedlejší úkoly jsou jen obyčejnými fetch questy bez větší invence. Tvůrci se sice snaží tyto úkoly oživit vtipnými dialogy při jejich zadávání, jinak se ale jedná o zbytečnou výplň. Pár jsem jich zkusil a pak je raději ignoroval. Dále mám menší výtku k občas únavným přesunům mezi lokacemi. Někdy totiž hra opakovaně posílá hráče z jednoho bodu do druhého, aniž by to přineslo nějaký větší posun v ději. Ve výsledku mi to ale zase tolik nevadilo, protože jsem tento čas využil k menšímu grindování, a díky svižným soubojům mě to nenudilo. 

Abych však nebyl nespravedlivý, musím tvůrce pochválit za přidání například karetní hry nebo minihry s puzzlemi, kdy musíte po ledu posouvat kostky do vyznačeného cíle. I když je pro opětovné hraní těchto miniher nutné se vracet na původní kontinent, kde byly umístěny, stále to bylo příjemné zpestření. Také nemohu opomenout dobře rozmístěné save pointy. Hra má dostatečné množství míst, kde můžete ukládat postup, takže jsem nikdy neměl problém s tím, že bych musel nějaký dlouho hledat. 

Co ale určitě nemusíte hledat, je zmínka o novinkách v remasteru. Ano, konečně jsme se k tomu dostali. Změny jsou sice převážně kosmetické, přesto však přinášejí řadu vylepšení kvality života. Tvůrci přidali například autosave, možnost přeskakovat cutscény, urychlovat text, přepínat kameru mezi nepřáteli, hra vám ukazuje, kam jít, a po nepovedeném souboji nově můžete zvolit možnost „retry.“ Také tato verze obsahuje příběhové rozšíření z PS3 verze, které se odehrává po událostech hlavní hry a nabízí až 20 hodin dalšího herního času. 

Vylepšení se samozřejmě dotkla i grafické stránky, a musím říct, že hra vypadá nádherně. Vše je krásně vyhlazené a působí ještě více pohádkově. Dokonce i přes určitou zastaralost vizuálu (tak velké změny zase nebyly) některé lokace vypadají opravdu kouzelně, což ještě umocňuje příjemný soundtrack. Navíc si zaslouží pochvalu i verze pro Switch, na které jsem hru, vedle PS5, také vyzkoušel. Už dlouho jsem nehrál na Switchi takto dobře optimalizovaný port – stabilní FPS, žádné rozplizlé textury, všechno běží hladce. Za to patří opravdu velký dík. 

Celkově se tak jedná o kvalitní vzkříšení mnohými milovaného dílu. Já si toto zavzpomínání velmi užil, a i přes nějaké drobné chybky či zakopnutí mohu hru s klidným svědomím doporučit jak fanouškům žánru, tak nováčkům. Je pravda, že komplexní soubojový systém vám může občas přidělat pár vrásek, ale dá se to zvládnout. Navíc na internetu existuje dost přehledných a stručných návodů, jak být v bojích co nejefektivnější. Teď už jen doufat v remaster první Xillie.

Pro: Příběh i přes jeho klišé, Soubojový systém a jeho komplexnost, Vylepšení remasteru, vizuál a soundtrack

Proti: Komplexnost soubojového systému může zprvu působit zmatečně, Horší gradace příběhu v pozdějších částech, Fetch questy a ke konci levné natahovani herni doby pomoci puzzlu v dungeonech.

+11
  • PS5 60
Tales of Graces je hrou dvou tváří. V obalu vcelku fádního JRPG se ukrývají překvapivě propracované herní systémy a mechaniky. Aspoň v případě, že nebudete hrát na nižší obtížnost.

Akční souboje patří mezi ty nejlepší v žánru. Zdánlivě jednoduchý základ je doplněn mnoha možnostmi. Důležitá je kombinace úhybů, bránění, využívání slabostí nepřátel i načasování používání podpůrných itemů. K tomu si připočtěme, možná až zbytečně překombinované, vytváření a vylepšování předmětů. Nebo eleth mixér sloužící (mimo jiné) k automatickému používání jídel v průběhu boje či také systém levelování nejen zvyšováním úrovně, ale i odemykaných Titulů. Asi je jasné, že na pozadí se odehrává hodně věcí a proniknutí do tajů hry zabere dost času. Vše do sebe ale zapadá a je jen škoda, že novější díly Tales of se vydaly cestou zjednodušování.

Horší už jsou ostatní aspekty hry. Příběh je klasický (čti předvídatelný a zapomenutelný). Postavy s jejich osobními linkami docela ujdou, nicméně zbytek děje spíš nudí. Postupem času se to navíc zhoršuje. Střety mezi národy a následná očekávaná záchrana světa vůbec nepůsobí epicky a záporák je spíše k smíchu. Průměrná hudba ničemu extra nepomáhá a vedlejší úkoly jsou po většinu času prachbídné fetch questy.

Dnešním hráčům toho, bohužel, nemá Tales of Graces příliš co nabídnout.
+10