Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

V roce 1998 se Volition ( dříve Parallax Software) rozhodli ze poté co měli na kontě vesmírné střílečky se musí pohnout dal a udělat hru co upevní jejich pozici. Volba padla na žánr rpg a to rovnou ve 3D. V te době konkurence dělala vše izometricky a tak se chtěli odlišit. Pak přišel nápad vydat hru na konzoli ps2 jako exluzivitu. Na PS2 žádná hra typu western rpg nebyla, takže měla šanci prorazit. Také byl jistý tlak ze ze strany THQ který byl vydavatelem, aby udělali něco spacialniho.
Vsechno se stizilo když dostali vyvojarsky prototyp ps2. Byla to krabice bez mechaniky a vstupu na kartu a nikdo nevěděl jak se s tím pracuje. Trvalo týdny a měsíce než zjistily, dle hromady dokumentace jak na ps2 Summonera udělat. 
Meli na tu dobu perfektní engine který šel krasne využít na tvorbu rpg. Díky těm strileckam co dělali uměl různe světelné efekty a další věci co u konkurence neměli. Aspoň ne pro tvorbu ve 3D. 
Po zjištění ze ps2 je náramně výkonný stroj si mohli dovolit posunout kameru za zada postavy a tak odhalit výhled s obzorem.
Hra se nakonec povedla a sbírala slušne hodnocení což byl signál začít pracovat na pokračování. Které, ackoliv pořad šlo o slušnou hru, nebylo už dělané s takovým zapalenim pro věc a celkem zapadlo.Vyslo už jen pro konzole a na port pro PC jako u prvního dilu už nedoslo.
Potom přišel Red Faction a později Saints Row které drží firmu na nohou dodnes. A je to cele díky Summonerovi který Volition posunul o velký kus dále v době kdy se nad firmou stahovala mračna.
Jen skoda ze v te tvorbě rpg nepokracovali, Summoner 1 a 2 jsou fajn hry a mohlo to být ještě zajimave.
Summoner a Red Faction byli svým způsobem v mnoha směrech průkopnické hry které hráčům nabídli něco co v te době nebylo úplně obvykle a z mého pohledu je vážně skoda ze skončily u crazy městské akce která stagnuje a firma působí ze moc neví co s tím. Co takhle Summoner 3 ( byl v plánu ale zrušeno) v tendencích jednicky, sakra, vždyť z vás mohla být druha Bioware :)
A na závěr menší sběratelské okénko :)
https://ibb.co/0XSZ9Q7
Konečně se mi po několika letech podařilo dohrát Summonera 2 (pod PCSX2). Od jedničky se značně liší a zdaleka ne všechny změny byly ku prospěchu věci.

Vizuální styl je podobný jedničce, stejně tak velmi zajímavý Lore. Hlavní hrdinka je královna, naplňující proroctví (opět ovlivněno východními mýty). V paláci občas vyslechne žadatele a musí rozhodnout, jak se k danému problému vladařsky postavit (různá rozhodnutí s sebou nesou různé dopady, ať už z hlediska herních situací či zisku předmětů). Ve hře je opět kvantum nepovinných a velmi zajímavých úkolů.

Velké změny doznal bojový systém, z izometrického pauzovacího realtime se stal značně nepřehledný a těžkopádný realtime "buttonmash". Když je nepřátel okolo postav více než jeden dva, tak se většinu času na střídačku kryjí (případně léčí a podobně). Pokud je boj taktičtější (třeba zničit konkrétní objekt, aby se jiný stal zranitelným), tak mi hodně vadilo, že není možné zadat postavám útok na konkrétního nepřítele či v některých případech locknout kritický objekt (postava místo toho neustále útočila na respawnující se nepřátele, radost až na kost). Na spoustě míst je účelem projít dlouhou chodbou a postupně zabíjet trigrově se odnikud objevující nepřátele, což je spolu s komby jeden z hlavních důvodů, proč v bojích místy připomíná spíše bojovku než RPG.

Druhá kritická věc je zacházení s postavami. Autoři se zejména v bojích s bossy po průchodu několika mapami bez možnosti vracení se či nákupu snaží hráče vytočit neustálým omezováním party (nadiktovaná změna složení, snížení počtu ze tří postav na dvě atd.). Když to člověk spojí s tím, že neaktivní postavy nedostávají zkušenosti a většina nových postav začíná na poměrně nízkých levelech proti prvním třem (takže logicky člověk používá právě první tři), tak je na průšvih zaděláno. Spojené je to navíc s tím, že se dopředu dost těžko odhaduje, který skill je k něčemu a který k ničemu, level-upů je poměrně málo za dost dlouhou dobu (jinými slovy, když jednou vyženete na maximum 10 zbytečný skill, tak je to dost znát). A díky naprosto nepraktickému konzolovému inventáři budete proklínat každý moment, kdy je třeba přezbrojovat či používat questové předměty.

Poslední věc, kterou jsem naprosto nepochopil, byly tupé akční vsuvky. Sestřelování terčů na střelnici, boj s jedinou postavou - robotem - proti robotické čtyřhlavě a čtyřem laserovým kanónům či čištění kaňonu od tanků a věží. V posledním boji se hlavní hrdinka pro jistotu promění v něco na způsob robota ze Zone of the Enders. Jinými slovy nevím jak kdo, ale mně přišly tyto nápady jako to poslední, kvůli čemu hraji RPG.

Nad Summonerem 2 bych rozhodně úplně nelámal hůl, ale díky výše uvedenému jej vidím jako těžký průměr. Kdyby tvůrci vyrobili dvojku zcela v intencích herního systému jedničky, udělali by podle mého výrazně lépe.