Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
První Stalker jsem hrál ještě v relativním dětství na střední škole (nebo snad i základce) a byla to jedna z těch her, které formovali moje herní já. Vše bylo nové, neokoukané a extrémně vtahující. Pamatuju si, jak byl Černobyl ve hře něco silně tajemného, až magického, jak jsem hru nebral ani jako hru, ale jako tajemnou schránku, ke které mám přístup jenom já. Těžko se to popisuje, ale když jsem se pohyboval zónou, cítil jsme se více býti blízko samotné elektrárny, než před svým počítačem. Jak se člověk ošlehává více a více hrami, hraní se mnohem více stává systémové. Mnohem více vidíte místo postav v příběhu jen modely, které vám dávají úkoly, které neděláte, abyste je prožili, ale abyste získali abstraktní zkušenost, a tak dále. A to je hrozná škoda.

Myslel jsem, že už se to moc nezmění, ale naštěstí jsou zde pak hry, kterou vás zase hodí do těch silných emocí. Každá hra to udělá jinak. U mě to bylo třeba před pár lety hraní The Last of Us, které mě odrovnalo svým příběhem, atmosférou a postavami, nebo před rokem a půl naprosté ponoření a nostalgie u Half-Life: Alyx. Tam mě ta hra opravdu vystřelila do pocitů, které jsem míval na začátku svého hraní.

Jaké může být hrát hru jako Stalker Call of Pripyat, která je již 13 let stará a hraje ji člověk, který je od dob, kdy ho první díl nadchnul, herně dost jinde? Překvapivě skvěle, byť jinak, než se to povedlo The Last of Us nebo Alyx.

Předně musím poznamenat, že hru jsem hrál s ABR modem, který hru graficky posune blíže k současnosti a poladí řadu věcí, ale herně zůstává velice věrný originálu, což pro mě je důležité. Hra mi prakticky vůbec nepadala.

Co jsem dostal, bych rozhodně nemohl doporučit kde komu. Hratelnost je těžká a syrová (částečně kvůli ABR), nikdo vás nevede za ručičku, není tady několik desítek UI berliček, aby vás hra neustále držela přikované u obrazovky, které by neustále hlídali, že se na hru nenaštvete a budete se cítit dobře. Svět tu prostě je, nějak se chová a ty jsi do něj jako hráč hozen a je mu jedno, jestli se s ním dokážeš pobrat. Nebude tě vést za ručičku, navádět minimapkou na kdejakou lokaci, držet tě za ručičku a poskytovat ti úkoly jak na běžícím pásu, kdy ti jde jen o to si odškrtnout další list ze seznamu.

Musím se přiznat, že mě hraní ze začátku trochu bolelo. Najednou jsem se rozvzpomněl, že takto to opravdu dříve bývalo a že jsme vlastně dost zlenivěli. Po pár hodinách jsem se ale do světa Stalkera znovu ponořil a užíval si to dokonalé sychravé radioaktivní prostředí, kde smrt číhá za každým rohem a umí být pekelně krutá a rychlá. Užíval jsem si ukrajinský jazyk, což se ve hrách moc nevidí a snažil se v RP stylu vžít do role zubožené duše putující tou nehostinnou krajinou. Občas mě z role vytrhlo neustále save/load, ale i to dříve ke hraní patřilo

Lehce mě zklamal příběh, ale na druhou stranu jde ve stylu původních dílů, které optikou mého mladšího já byly naprosto super, byť mé současné já se již posunulo trochu někam jinam.

Moc se těším na Stalker 2, lidem z UA držím palce, ať se jim to vše podaří zdárně dokončit a hlavně ať jsou všici v bezpečí a zdraví.
+10
  • PC 95
Stejně jako první díl. Stejná porce dokonalé atmosféry, poutavý příběh a krásná grafika. Tato hra ovšem od předešlích dílů je ještě o kus víc dotažena do dokonalosti. Vedlejší úkoly mají smysl a narozdíl od nudných vybíjení mutantů na louce, půjde o zapletený příběh. Artefakty nevidíte na kilometr, anomálie nejsou jen cosi poloviditelného ve vzduchu čemu se vyhne i slepý. Ale opravdu unikátní a podivuhodná místa, které budete rádi zkoumat. Je zde mnoho věcí které můžete prozkoumat. Také se nemusíte bát že by stalkeři jen seděli na svých místech jako v prvním díle. Ale chodí pravidelně na lov. A i pár misí budete plnit ve skupinkách. Ne jen sami. Jen jediná věc která ještě kazí dojem je, že účinnost zbraní je stále k ničemu.

Pro: grafika, příběh, vedlejší myse, atmosféra, rozlehlost, život v zóně

Proti: stále malá účinnost zbraní

+9
  • PC 75
Kdybych před čtyřmi roky napsal, že jsem se právě vrátil znovu ze Zóny, každý by mě měl pravděpodobně za blázna. Ovšem během těch čtyřech let vznikla vskutku povedená herní série S.T.A.L.K.E.R., která svou nebezpečnou atmosférou a neokoukaným prostředím učarovala hráčům po celém světě. A i mě. Třetí "díl" s podtitulem Volání z Pripjaťi jsem dlouhou dobu přehlížel, když jsem se k němu nakonec odhodlal, po několika minutách jsem ho musel vypnout, jelikož mi to přišlo strašně nudné a ... no, prostě mě to nechytlo.

Nebyl bych to já, abych nehledal nějakou hru, která by mi nepředstavovala výzvu a vzpoměl jsem si právě na Volání z Pripjaťi. Předchozí díly mě nadmíru bavili, ať měli kvalitu jakoukoliv. Začátek je sice fajn - intro, musíte najít spoustu sil, než zjistíte, co máte vlastně dělat, jak se dostat dál atp. To bylo přímo utrpení, ale nakonec se zadařilo a s prvním vedlejším úkolem jsem se začínal opět ponořovat do stalkerovské atmosféry. A že ta atmosféra už v Zatonu jde cítit velmi silně. Vlastně každá ze tří herních ploch má co do sebe, ale nejvíce si užijete první Zaton, poté Janov a v poslední řadě, dle mého názoru hodně nevyužitý Pripjať, který má ale vynikající atmosféru!

Celkem tvrdým oříškem pro mě bylo zvyknout si na to, že to vlastně celé je o vedlejších misích, kterých je opravdu hromada a pomáhat každému stalkerovi se Vám může i někdy pěkně vymstít. Ale i přes ty všechny výhrady jsem si dokázal zvyknout a na hraní jsem se vždy přímo těšil, ne, jak na začátku, nutit.

Tyhle tři odstavečky jsou spíše takové dojmy, protože jak jsem tak pročítal zdejší komentáříky čekal jsem něco opravdu něco velmi noblesního, což se mi nevím proč nepodařilo (plnil jsem hromadu vedlejších úkolů, dělal jsem, co jsem nemusel, hledal jsem, co jsem nemusel). Příběh je jednoduchý, ale absolutně nedokáže vtáhnout, to je spíše ta Zóna, která má tuhle vlastnost, že z ní nechcete odejít. Ale příběh? To je jedno velice úsměvné ... No, zkrátka tvůrci nemají patenty na zajímavé příběh (kromě Shadow of Chernobyl), tohle už je tak nějak navleklé a ve výsledku Vás stejně zajímá úvodní intro a závěrečné outro, které je poskládáno z obrázků a titulků. Ale byl jsem velice rád, že jsem se dozvěděl, jak všichni skončili. Bavilo mě to, bavilo a nelituji těch hodně slušných několika hodin. Jen už to není takové jako poprvé, ale bavit se bude každý stalkeromanik i občasný hráč.

Pro: Zóna, vedlejší úkoly, získávání přátel a respektu,

Proti: fraškoidní zápletka, s postupem času už to není tak zajímavé jako na začátku s prázdnou kapsou,

+7
  • PC 70
Co to je za grafiku z roku raz dva? Na druhou stranu mi to od prvního pohledu připomíná Project IGI, takže dobrý. Tvl, tady jich je, těch stalkeru. A hned na mě míří! Jak se to skládá? Radši mu jednu vyšiju mezi oči, než zazmatkuje. Hele, támhle je druhej, radši se podívám do nastavení.

F – Rate Of Fire
G – Change Ammunition (podobný hezky k sobě)
Q – granátomet, když tady není mlácení (není na myši – jako samostatná zbran)
Tab – bágl
Caps – mapa
Sprint – už znáte, že dávám u FPS jedině na Space a Alt – poskoky
V – Night Vision
Baterka se mi tentokrát vešla AŽ pod M4.
Fakt si nemužu přepnout toggle Sprint ani Crouch (jako vždycky pod Shift – nechápu, jak to někdo muže rvát pod méně dostupný Ctrl, když je to tak zásadní pohyb)?
Pod Ctrl mám většinou chuzi, kdybyste nevěděli. Jak si doplnuju zdraví???

Tak jsem vystřelil do vzduchu a nikdo se ani nelekl. Hned to ztrácí na atmosféře.
Hele, začalo pršet. Asi zmoknu. Mám ručník?
FMJ steel penetrator ineffective against armour (to má logiku). With good stopping power. Asi mysleli stop effect. Proč všechny hry kromě těch od Tommy Clancyho musejí dělat naprostí analfabeti v oblastí zbraní a střeliva? To i ten Mass Effect byl k realitě blíž. Stopping power je zjednodušeně síla, kterou je náboj schopen odrovnat živý cíl. Stop efekt je rychlost, jakou se střela brzdí v cíli (poměr rychlosti, hmotnosti a pruřezového zatížení). Prakticky je to to samý. Kam mám jít? Směr Crash Side. To je nějak daleko! Pěšky? Se zbláznili, na to nemám celej den!

EMISSION APPROACHING. Tak jsem si aspon střelil divočáka. Stačila krátká dávka a skácel se k zemi. Na tudle obtížnost jsem čekal spíš jatka, že budu šetřit každej náboj. No nic, snad se to zlepší. Co je to emise? Proč mě nikdo nevaroval dřív? Kam se mám ted s tím kancem schovat. Ted se mi to celý seklo. Program X-Ray 1.6 přestal fungovat. Hezká anomálie. Má to cenu znovu pouštět? Jestli se mi to neuložilo, tak jsem v xxxxxx. Ted jsem střelil nějakýho vlka. Na poslední chvíli jsem přetáhl zbran z inventáře a vypáčil nějaký dveře. Jsem v bezpečí před bouří. Tak jsem dostal milion ukolu, a ani jeden nemám zájem plnit. Jdu se porozhlídnout po okolí a odstřelit pár prašivejch psu. Todle je hrozná hra po akční stránce. Z jakýho že je to roku? Graficky někde za prvním Flashpointem, akcí na urovni nějaký béčkový střílečky z devadesátek. Na co jsem si kupoval tu brokovnici, když stačí sejmout bandity. Nuda, šed a zase nuda. Ta hra má zajímavej příběh, ale podle mě strašně nevyužitej potenciál. Todle Rusové neumí. Líp jim jdou přímočaré střílečky (Instinct, Necrovision). Mě to zkrátka nedokázalo zaujmout a jsem celkem rád, než abych musel dopodrobna prozkoumávat další svět, i když má jen 30km v pruměru. Nepatřím do něj.

Herní doba cca 1h. Tady se stmívá? Přijdu si jako zálesák. Brrr. Nic pro mě! Z lesa chci být před setměním doma! Ne nocovat někde na lehátku ve srubu a vařit si čaj. Chci akci, dobývat, ničit, znásilnovat!

Tak nakonec jsem dal pod e-F výběr munice, protože to není žáná taktika a je jedno, jestli máte zapnutý semi/full auto, a pod G-é tradičně granáty. Lišta 1 – 4 jsou ty obvazy, zbraně pod X, C, vyklánění je tady zbytečný. Už jsem se naučil ukládat zbran, takže pod M3 mám šrouby.

Není to tak hrozný. Dal jsem tomu ještě šanci, a těch 70% si to zaslouží. Výjdete ven, napadnou vás mutanti. Když se jim nevyhnete, ztratíte munici. Naopak jim mužete pomoct dodělat ostatní stalkery a pak je obrat. Moc se s tím neseru. Stačí, když se ke mně někdo otočí zády a má kulku v hlavě. Pořád si stojím za svým, že po akční stránce je to mizerný a po vizuální až komický, ale mě ten retro styl nikdy nevadil. Po RPG stránce je to v pořádku, nutí vás to šmelit a opravovat, po adventurní žádná sláva. Velký plus je otevřený prostor a nahodilost, se kterou se před vašima očima odehrávají bizardní situace. Takový na pohodu, když nemáte co dělat. Ze zbraní jsem si oblíbil pumpu a ten ukrajinskej sráč na 9x18 Makarov.

Pro: Střídání ročních období.

-4 +10 −14