Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PS5 50
Vůbec mi nevadí pokud se čas od času nějaká hra pokusí o umělecký dojem a je jedno, zda vzhledem nebo obsahem. Spirit of the North se o to zjevně pokouší absencí veškeré narace či textu. "Vypráví" nám příběh lišky zachraňující nespecifikované místo před jakousi starobylou nákazou. Za celou dobu nepotkáte jediného živého tvora. Průvodce hráči dělá pouze modrá duše ukazující směr k cíli cesty. Vše ostatní je na interpretaci každého z nás.

Jenže ono to jaksi moc nefunguje. I přes docela krátkou herní dobu (6 hodin) dokáže ke konci SotN docela nudit, třeba i ne zrovna hezkými posledními úrovněmi (jeskyně, duchovní svět) a občas už i otravnými puzzly. Postupně se naučíte několik schopností a s nimi i průběžně narůstá obtížnost hádanek, ač ta nikdy nedosahuje nějaké závratné výšky. Hra se snaží nabídnout výjimečný zážitek, nicméně s použitím klasických, dlouho zavedených, herních mechanik. Právě tím sama sobě ubírá body.
+17
  • PC 80
Vezměte psa a kočku, zkřižte je dohromady, vypusťte do lesa a máte lišku. A právě o tomto podivném tvorovi pojednává tato hra. A co vlastně taková liška umí? Chodí, běhá, skáče, štěká, vrtí ocasem, nosí dlouhé klacky a občas si dá šlofíka... nebo opouští své fyzické tělo a běhá po okolí jako duch. Spirit of the North je skvělá atmosférická hra, kdy se jen kocháte krajinou, posloucháte hudbu a užíváte si pocit být liškou. Příběh jako takový je vcelku jednoduchý, a tedy že s pomocí ducha druhé lišky musíte vyrazit na horu a zastavit šíření podivné plísně, která kazí vodu a ovzduší.

Herní doba je celkem krátká a pokud se nebudete obtěžovat s hledáním všech holí a koster mnichů, bude ještě kratší. Chvílemi se může hra zdát i krapet stereotypní... tedy hlavně v momentech, kdy zběsile běháte po okolí a snažíte se najít hůl, kterou jste přehlédli, nebo v nepřehledné závěrečné kapitole. Jinak hra obsahuje několik jednoduchých puzzlů, které vám občas mohou i trochu potrápit mozek a také photo mód, abyste mohli zvěčnit lišku v onom nádherném prostředí. Na to, že vývojáři předtím dělali a prodávali assety se jim první titul celkem povedl a jsem zvědavý, zda přijdou časem s další jednoduchou (nebo již složitější) hrou založenou na Unreal Enginu.

Pro: Grafika, hudba, pocit být liškou

Proti: Chvílemi otravné hledání holí a těl mnichů, závěrečná kapitola

+15
  • PS5 --
Augumentovaná liška nosí tyčky k mrtvolkám otců školastyků, aktivuje menhiry a postupuje islando-chorvatskou krajinou v Unreal enginu směrem k hoře, ze které stoupá červený dým. Příběh, vycházející ze severské mytologie, nemá naraci a je na představivosti hráče, aby si dokázal vymyslet nějakou solidní motivaci k postupu...

Relaxace? Může být. Soundtrack je fajn, klavír i smyčce se hezky poslouchají, ale zároveň se rychle oto. Oposlouchají. Původně jsem měl pocit, že půjde o jakousi animal exploration adventure, ale ze SofN se vyklube nepříliš povedená hopsačka s řídce rozesetými savepointy.

Autoři sice vytvořili krásné prostředí a soundtrack, ale už příliš nezapracovali na rozpohybování lišky. Ta je stejně toporná jako kůň ve Skyrimu, takže nemá problém stát ve 45° úhlu naprosto vzpřímeně. Pohyb po vertikálních překážkách není intuitivní, liška často levituje po hranici toho, kam už jí svět nepustí. Párkrát se mi podařilo se úplně zaseknout v terénu a platforming se tak stával spíše osinou v zadku, než zábavnou herní mechanikou.

Trochu mě zaskočila rozdílná cena PS4 a PS5 Enhaced verze. Detailnější grafika, plynulejší chod, ale zároveň nicotné využití dualsense ovladače, to všechno za dvoukilový příplatek u pětikilové hry? Novinkou je i možnost změny barvy lišky, ale každý správný chuchel ví, že jediná nerasistická barva je rezavá. A všichni fritolíni se budou muset smířit s tím, že chybí žlutá, i když ta je prý taky podle pravdy... říkal soused mykolog.

Hodnocení: ✰
+12
  • PC --
Hru, kde se hraje za lišku jsem si samozřejmě nemohl nechat ujít a dal se do hraní. Už jen za to si hra zaslouží pozitivní hodnocení. A liška navíc legračně štěká :3

Hra je velice krásná, prostředí mnoha míst je dechberoucí, až jsem měl občas chuť se na chvíli zastavit a kochat se pohledem na ty různé pláně a skaliska kolem. Hudba je velice uklidňující a příjemná.

Bohužel hra sama o sobě není zase tak dobrá.

Za prvé ovládání je celkem nic moc. Liška se pohybuje tak nějak toporně, zvláštně a ve vzduchu nad ní nemáte žádnou kontrolu. Když to srovnám třeba s kočičkou ve Stray, ta se pohybovala tak šikovně a lehce. Liška však působí jako by tvůrci ponechali nějaké základní ovládání přímo z Unreal Engine a nijak hlouběji ho neoptimalizovali k potřebám dané hry.

To vede k tomu, že různé platforming pasáže byly fakt za trest a posledních pár částí hry už jsem si pohrával s myšlenkou, že to prostě vzdám.

Technicky je to také takové celé odfláklé. Na celé řadě míst se dá soft-locknout a musíte znovu načíst poslední checkpoint. Někdy jsou tahle místa tak na ráně, až mi trochu přišlo, že se tvůrci malinko vykašlali na nějaký rozsáhlejší beta-test.

Jinak fakt, že je hra hezká vizuálně je sice moc fajn, ale jednotlivá prostředí nejsou moc funkční a mnohdy je to takové velké roztahané nic, byť je to krásné nic a dobře se na něj kouká. Mnohdy jsem neměl ani motivaci ho přespříliš prohledávat a vynechal jsem tak půlku šamanů, které bylo v téhle hře úkolem najít.

Nevím. Já mám lišky rád a hrozně bych chtěl mít rád tuhle hru. Ale často jsem si připadal, že hraju něco, co bylo narychlo splácáno z nějakých Unreal engine assetů, aby to nějak jakžtakž fungovalo. A přitom to mělo potenciál. Aspoň ta technická stránka mohla být dotažena do konce.
+11