Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
Shenmue 3 je věrnou nápodobou předchozích dílů. Toto reakcionářství po 18 letech podobně jako u Tesla Effect: A Tex Murphy Adventure z velké části omezuje cílovou skupinu na věrné fanoušky předchozích dílů. I když tu je nějaké shrnující intro a vysvětlování, noví hráči budou zmateni množstvím odkazů a pomrknutí. Gameplay složený především z chození se strnulými animacemi a triviálním obsahem rozhovorů musí na nově příchozího působit bizarně. Já se po nedávno odehraných předchozích dílech cítil jako ryba ve vodě. To co bylo před lety revoluční nyní působí spíše zastarale.

Přesto tu pár změn v hratelnosti je. Tím příjemným je nabídka přesunout se jedním tlačítkem do místa a času schůzky. QTE jsou povedené filmečky honiček a rvaček, které je třeba nadrilovat, ale nejde je failnout. Mezi kontroverzní věci určitě řadím nutnost doplňovat si zdraví jezením jídla (během dne se vám každou sekundou zdraví snižuje) a zbytečná změna komb, která jsou stejná, ale mají jiné kombinace tlačítek. Naproti tomu jsou ale boje o něco taktičtější díky tlačítku krytí a ovládání je responzibilnější. Trénink na vylepšení bojových dovedností složený z repetitivních miniher je však pořád zbytečně únavný.

Grafika a hudba působí přesně tak, jak by člověk očekával u remasteru původního Shenmue. Moderní efekty a kvalita, stejný styl. Technická stránka někdy zazlobí (štvaly mě odrazy měnící se v závislosti na natočení kamery a občas také vyskakující postavy), ale jinak jsem byl velmi spokojený. Otázkou je, jestli je to dost. Žádný next gen se rozhodně nekoná. Možnosti gamepadu také zůstaly u té nejzákladnější vibrace. Hra mi šla i na starém počítači bez trhání a pádů. Komorní začátek ve vesnici ten dojem nedělá, ale v další lokaci už je množství obsahu ohromné. Každý objekt má aspoň dotek originality, každá postava má nějakou průpovídku. Množství obsahu završuje neuvěřitelné množstvím věcí, které jde sbírat. Třeba takové karty obchodů získáte tím, že každý obchod či stánek důkladně prošmejdíte a najdete ukrytou figurku. I když jsem jel z velké části jen po příběhu, strávil jsem ve hře 50+ hodin, více než v jedničce nebo dvojce.

Technicky se tak jedná o nejlepší díl Shenmue s doladěným ovládáním, co ale atmosféra a příběh?  

V minulých dílech jsem si užíval atmosféru 80. let Tokia, Hong Kongu a Kowloonu, které v lecčems působily nelichotivě a špinavě. Zde však dobové reálie už příliš roli nehrají. Vnitrozemí Číny 80.let působí jako pohádková sluníčková země. Chybí už jen létající duhový drak na obloze. Pozdějším centrem děje je fiktivní malebná vesnice Niaowu na břehu řeky, plná obrovských chrámů a množstvím obchodů v poměru k obyvatelům 100 ku 1. Zlatá ulička pro turisty vytržená z prostoru a času. Chybí tu jakákoliv politika, policisti, žádná špína, silnice, továrny a automobily. Obyvatelé mají tradičně historické či moderní západní oblečení, vždy čerstvě vyprané. I když byla vnitrozemská Čína vybrána jako stěžejní lokace už kdysi právě kvůli tajemnosti a izolovanosti, nelze se zcela ubránit dojmu, že na jejím konečném ztvárnění hrají roli čínské peníze.

Příběh zůstal věrný zásadám minulých dílů, za x hodin a závěrečných titulcích máte pocit, že se vlastně nic moc nestalo a to málo děje hlavního příběhu je vměstnáno na konec. Tam je zvrat, kdy po záporákovi jde jiný záporák, ale to už je v rámci všech těch hodin jen tak mimochodem. Žádné završení, žádný příběhový posun. Jsou zcela otevřené dveře pro pokračování a to se může odehrávat kdekoliv. Nové postavy příliš výrazné nejsou, i když hrdinovi na konci v duchu amerických filmů příjdou na pomoc. Potěšila mě možnost telefonátů postavám z předchozích dílů. Vedle Shenhuy a záporáka se objeví i trochu nečekané parťák z minulého dílu.

Shenmue 3 jsem si užil a v lecčems se jedná o nejpovedenější díl. Lépe činnosti načasoval a zbytečně nehází hráči klacky pod nohy. Přesto však cítím trochu pachuť a zklamání především kvůli atmosféře a nezavršenosti příběhu.

Pro: grafika, původní hratelnost, neuvěřitelné množství obsahu

Proti: líný příběh, neautentičnost, žádné novinky

+17
  • PC 50
Před čtvrt stoletím Yu Suzuki svými originálními nápady/konceptem vykopl míč až do nejvzdálenějšího bodu vesmíru. V roce 2019 se vrací s Shenmue 3, opatrně zvedá poklop kanálu a nesměle vykukuje ven.

Formálně je vše v pořádku. Trojka se hraje a vypadá úplně "stejně" jako předchozí dva díly. Ovšem v očekávaném datu vydání je dost velký sek. Zatímco sensei neudělal v mezidobí ani prd, tak i obyčejný rytec z Rychnova dokázal jeho ideály 3x obšlehnout a polepšit na novou úroveň. A nejenom on. Tisíce dalších se inspirovaly a sunuly herní vývoj vpřed.

Od vizionáře epochálních rozměrů bych proto očekával něco víc, než že jen nahodí starý motor, vezme si mě na klín a do ucha špitne - jak se ti to líbí, chlapečku? No nelíbí dědečku! Nemaže to, drhne to.

Úspěch jednice a dvojnice byl ve velké míře založen na nekonečném přívalu wow momentů z věcí nevídaných, které způsobovaly hráčům neustále vyvalené oči, otevřenou hubu a padající bradu. Po někom i loužička zbyla. Nic nového však v S3 není a to staré je většinou zastaralé.

Všechny dříve neokoukané herní prvky použité v S1+S2 jsem od té doby viděl několikrát v GTA, Mafii, Assasins Creed, Witcher, Far Cry... a to v mnohem lepším provedení. Dokonce i v Pivo's Grand Adventures jsem je viděl! Pravda, tam to bylo výrazně horší, ale to pro Suzukiho může být jen malá útěcha.  

Grafický kabát je v pohodě, ale ze všeho ostatního se dostavilo střídavé cukání. Chvílí mě to bavilo, pak zase ne. Úkoly, aktivity, minihry a souboje jsou zábavné a dobře navržené, ale tempo hry brzdí otravný simulátor chůze s prokecáváním postav za účelem sběru informace.  

Navíc jak jsem vypozoroval, tak informace není v herním světě dost často ani přítomna u konkrétního panáka, ale je nutné vytvořit určitou situaci, což ve finále znamená prokecat skoro všechny. Dialogy jsou zdlouhavé, plné hloupě napsaných a zbytečných frází. Příběh je rozhodně nejslabší stránkou celé série.  

Po celou dobu hraní prudí velké množství nedotažených drobností, které se vrství a množí, až je z nich po několika hodinách docela solidní bolehlav. Většina psychicky slabších to tak patrně zabalí už v horské vesnici a do přístavního města, které nabízí mnohem větší porci zábavy, se nedostane.  

Potěšila přítomnost dětí a jejich bohaté zapojení do veškerého dění. Zcela obyčejný herní prvek vytváří zcela unikátní atmosféru světa a života v něm. Díky tomu, že ho ostatní prakticky vůbec nepoužívají, tak alespoň něčím S3 vyniká. Rychnovský rytec si svou snahu o historickou věrnost může strčit někam, pokud v jeho nové hře děti opět nebudou.  

Pobavila věštkyně fungující jako ojebávka na skořápkáře.  

Rozčílila složitost ovládání kontextových nabídek, kde je nutné použít na střídačku kombinaci 2/3 různých tlačítek a to ještě v každém menu jiných. Přitom by stačilo jedno a páčka.  

Naprostým fiaskem jsou vedlejšáky, které se v určitý okamžik objeví a pak zase zmizí, takže většinu z nich není možné ani zachytit. Představa, že bych měl každé ráno u každého pajduláka zjišťovat novinky, je zcela absurdní.  

Celkový dojem je tak rozporuplný. Přece jenom, když se známá od vedle po 20 letech slibování konečně uvolí, tak při tom můžeš čumět do mobilu na jinou a pak rychle zdrhnout, což při hraní her už z principu není možné.



Nakonec jsem ale rád, že S3 vyšlo. Japonce rád nemám a tak si konečně můžu říct, že Suzuki je jen další papulín šlajs huli huli. 
+13
  • PC 100
Shenmue se vrátilo a já dal stovku, pozor nemám k prvním hrám žádnou nostalgii, takže to co hodnotím je jak mě hra skutečně bavila. Tedy dal jsem stovku, bavili mě všechny tří díly Shenmue, byť zrovna u trojky jsem přemýšlel, že dám míň. Jsem však ochoten mnoho věcí odpustit., kvůli rozpočtu.

Je možná škoda, že příběh není dokončen, ale větší škoda by bylo nepoznat více postavu Shenhua, která se objevila na konci druhého dílu, kdyby příběh byl ukončen ve trojice, nejspíš bychom jí nikdy pořádně nepoznali a to by byla velká škoda. Větší škoda, je však že se za ní nedalo hrát, což bylo původně v plánu.

Hudba téhle hry je skvělá, já soundtrack všech třech her Shenmue mám hodně rád. Je hodně příjemný.

Postavy: nadále platí že se rozvíjí, hlavně náš Ryo, který byl zpočátku první hry naprostý psí čumák. Shenhua, která změnila dabing, má teď příjmený hlas, tedy pokud hrajete hru v Japonštině.

Minihry, tahle hra hodně vsází právě na minihry a semi-otevřený svět, a tohle je vlastně co jsem hledal, proto mě to hodně bavilo. Tedy všechny tři hry, pracovat i bojovat.

Negativní je asi, že příběh se moc neposunul, neřekl bych vůbec, jistý posun tam je, jen to není moc. Shenhua v druhé polovině někam chodí, ale díky tomu, že vlastně se nestalo co bylo v plánu, tak nevíte co dělá. Jedna věc - jestli někdo si zapnul anglický dabing, je to jeho blbost, ale já musím napsat, že to bylo nesnesitelný.

Pro: Hudba, postavy, atmosféra, minihry

Proti: Ne moc velký posun v příběhu. V druhé půlce hry linka Shenhua. Anglický dabing.

+6 +8 −2