Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Rescue on Fractalus!

Lucasfilm Games •  Dalali Software (AmstCPC, Spectrum) •  TMQ Software (Apple II) •  SoftTalent (SofTalent) (C64)
březen 1984
1987
80
7 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Sci-fi letecký simulátor, v němž hráč pilotuje výsadkovou kosmickou loď. Během letu bojuje s protivzdušnou obranou a stíhačkami nepřítele a zejména zachraňuje sestřelené piloty vojenských plavidel na povrchu nepřátelské a nehostinné planety Fractalus, které se zmocnila mimozemská rasa Jaggiů.

Po automatickém nepilotovaném sestupu výsadkové lodi Valkyrie z bojové vesmírné stanice společnosti Ethercorps skrz atmosféru na povrch planety se hráč ujímá řízení a vyhledává podle radaru SOS majáky sestřelených spolubojovníků, u nichž musí přistát a zachránit je na palubu své výsadkové lodi. Úkol mu ztrpčují všudypřítomná protiletecká pozemní obrana nepřítele, mimozemské létající talíře, velmi členitý hornatý terén i falešná vysílání nepřítele, kdy se při pokusu o záchranu pilota ukáže, že v jeho skafandru se skrývá odporný Jaggi, který se pokouší rozbít pěstmi skleněný kryt kokpitu záchranné lodi.

Hráč ovládá svou loď v pohledu z kokpitu. Prostředí nepřátelské planety Fractalus se před ním dynamicky vykresluje ve zdánlivém trojrozměrném zobrazení.

Hra ve své době zaujala velmi pokročilou grafikou, komplexním systémem ovládání mnoha funkcí kosmické lodi pomocí samostatných kláves a propracovaným zvukovým doprovodem.


Diskuze ke hře

Doposud o hře nikdo nediskutoval.


Nejlépe hodnocené komentáře

  • AmstCPC 80
Rescue on Fractalus je vcelku jednoduchý simulátor. Hráčovým úkolem je létat se záchranou lodí nad hornatou planetou a sbírat uvízlé kolegy piloty. Po nabrání požadovaného počtu nešťastníků následuje návrat na kosmickou loď. První mise jsou pohodové, ale v těch pokročilejších mu jeho úsilí narušují stacionární protiletadlové věže a dotěrné létající talíře. 

Pokud hráč objeví naváděcí maják nebohého pilota, následuje přistání a vypnutí ochraného pole. Pilot se vydá k lodi, vystoupá po železných schůdkách a zabuší na dveře. Celá tato sekvence je skvěle ozvučená - nejen na tehdejší dobu. Po otevření dveří následuje zapnutí ochraného pole, vzlet a hledání dalšího nouzového signálu. To je ve zkratce celá náplň hry. Respektive téměř celá. 

Rescue on Fractalus je relativně těžký, takže postup do vyšších levelů z celkových šestnácti není samozřejmostí. Loď moc nevydrží, nepřátelé jsou více než schopní, ukládání pozice je hudbou budoucnosti a sestřelených kamarádů toužících zachránit je až nechutně mnoho. Ať už si hráčova strana říká jakkoliv, tak se jí ve válce příliš nedaří. Když tedy přišel kamarád s prohlášením, že se jednou dostal hrozně daleko a místo sestřeleného pilota za ním přišel bojovně naladěný mimimozemšťan, v naší tříčlenné skupince amatérských vojáků převládla skepse. Kamarád měl pověst člověka který si rád zapřehání. Vyprávění bylo ovšem tak sugestivní, že jsme se rozhodli záhadu prozkoumat.

Po heroickém úsilí a probití do realtivně vysokého levelu se to stalo. Rutinní přistání, vypnutí ochraného pole, pohled na postavičku v přilbě kráčející krajinou, zvuk bot dupajích po kovových příčkách žebříku. Místo zabušení na dveře se přes celé okno kokpitu objevila ohyzdná postava mimozemšťana, a za příšerného jekotu začala bušit do skla. Já jsem spadl z křesla, kamarád leknutím zahodil joystick, další vykřikl hrůzou. Nikdo se nezmohl na jakoukoliv užitečnou reakci, takže náš hrdina potupně zemřel. 

Rescue on Fractalus má úžasnou hutnou atmosféru. Často mi povolily nervy, a při tázavém zabušení na dveře jsem v panice nahodil ochrané štíty a usmažil chudáka zachraňovaného pilota. Nebylo také výjimečné, že jsem po objevení krvelačného monstra strnul, ztratil pár drahocených sekund a bídně zhynul. Málokdy jsem při hraní zažil takové chvíle čirého napětí, jako během poslouchání kroků na žebříku. Vyrovnalo se tomu snad jen šramocení facehuggera v Alien vs Predator a kličkování před nacisty v Escape from Colditz.

Hru předělal tým nadšenců a vydal ji na moderní počítače. Změnila se grafika, ovládání, počet levelů a obtížnost. Hratelnost a především atmosféra zůstala stejná. Hra je k volnému stažení na stránkách Fractalus - Luke's Software and Design.

Pro: fantastická atmosféra, návyková hratelnost, obtížnost je výzva, na tehdejší dobu vynikající grafika, výborné zvuky

Proti: malá variabilita, žádný úvod do děje, občas je obtížnost až přestřelená

+11