Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Microsoft Train Simulator

01.06.2001
75
33 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Tato hra, jak již název napovídá, umožňuje hráči vyzkoušet si, jaké je to být strojvůdcem. Originální hra obsahuje celkem šest tratí, dvě evropské, dvě severoamerické a dvě japonské, po kterých se můžete projet celkem v deseti různých lokomotivách - parničkami počínaje a moderním elektrickým rychlovlakem konče. Přestože tvůrci přidali ke hře také spoustu přednastavených aktivit, od posunování na nákladním nádraží až po řízení rychlovlaku napříč Amerikou, hra měla pro českého hráče velkou nevýhodu. Všechny tratě byly zahraniční, tudíž většina hráčů postrádala svezení se v českých (respektive československých) vlacích.

Hra by upadla v zapomnění, nebýt toho, že instalace hry obsahovala i editor, díky kterému je možné vytvořit nové tratě i lokomotivy. A tak se postupně na internetu začaly objevovat nové tratě, některé placené, jiné zcela zdarma. Mnohé tratě jsou dokonce rozsáhlejší a kvalitnější, než ty původní, a tak je teď možné projet se kupříkladu mezi Prahou a Bratislavou, Prahou a Děčínem nebo třeba Plzní a Klatovy. I vozový park se rozšířil do té míry, že v podstatě neexistuje reálná lokomotiva, která by neměla ve hře svůj protějšek a každý hráč si jistě přijde na své. A co je možná nejdůležitější, stále vznikají i neoficiální patche (MSTS BIN), které v mnohém rozšiřují koncept původní hry, například možností střídat lokomotivy během aktivity. Ačkoli je tedy hra již sedm let stará, stále se do ní objevují nové a nové věci a ti, co mají zájem o železnici, jejím vyzkoušením rozhodně nic nezkazí. A přestože vlak jede jen tam, kam ho vedou koleje, uvidíte, že jeho řízení není nic jednoduchého.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Pro někoho nuda jak v Brně a pro někoho tisíce hodin strávených za virtuálním řídícím pultem. Jak je asi zřejmé, já se řadím do té druhé skupiny. Nene, nejkrásnější pohled na svět není ze sedla koně, ale z kabiny lokomotivy.

Zkusím se pro začátek přenést zpátky do roku 2001, než se dostaneme k tvrdé realitě spatřené později. Microsoft byl neochvějným králem všemožných simulací (hlavně díky nedostatku konkurence) a tato vlaková nebyla výjimkou. A to se potkalo s mojí odmalička pěstovanou láskou k vlakům, takže na hru jsem šetřil půl roku. A několik prvních týdnů jsem byl nadšený. 6 tratí, parní, dieselové i elektrické lokomotivy a jednotky, Různé herní scénáře, jakákoliv denní a noční doba, počasí, volná jízda, možnost vytvářet si vlastní scénáře... dokázal jsem u hry strávit mnoho hodin v kuse a čas letěl jak splašený. Prostě v tu chvíli splněný dětský sen.

Postupem času nadšení ale začalo ochabovat, protože jsem si začal všímat věcí, které se zrovna úplně nepovedly. Jako první mě naštvala "NPC" jednotka na japonské trati Tokyo - Hakone, se kterou bych se zrovna fakt chtěl projet, ale kdepak, je to prostě jen model. Na té stejné trati naprosto nereálná nástupiště, kam se nevešla ani půlka vlaku. Do toho u scénářů bylo často nemožné dodržet jízdní řád, protože jízdní vlastnosti vlaků byly poměrně realistické a tím pádem se opravdu nerozjely nebo nezabrzdily na pár metrech. Některé scénáře pak např. špatně detekovaly projetí výhybky a návěstidlo se na cestě zpět prostě nepřehodilo, takže konec. Zvláště u posunovacích scénářů to bylo peklo. Na druhou stranu, bylo možné si v editoru vytvořit scénář vlastní (i když to nebyla žádná sranda).

Zvuky lokomotiv byly naopak perfektní. Taková GP-38 na volnoběh dokázala rozvibrovat celou místnost. Parní lokomotivy krásně odfukovaly, elektrické zněly v rámci možností dobře. Hůř už na tom byly zvuky okolí, zvuk jedoucího vlaku mi prostě nezněl realisticky ani omylem. Podobně to bylo s grafickým ztvárněním. Modely vypadaly skvěle, ale trať a její okolí už na tom bylo o dost hůř. Ale to vzhledem k hardwarové náročnosti byla nutnost. Ale když si člověk vezme, jak následně vypadaly samostatně vycházející addony...

A ty jsou tím důvodem, proč bych nejraději hře střelil 100%, ale neudělám to, protože ta základní hra na to prostě nemá. Ovšem položila základ k nejdokonalejší vlakové simulaci, kterou dodnes nepřekonal ani novodobý Train Simulator a Train Sim World taky ne. Addonů vyšlo nespočet, hodně dobré byly ty od německých Bluesky Interactive, ale žádný se ani nepřiblížil tomu, co dokázala česká komunita. Od dokonalého převedení téměř poloviny českých (a slovenských) tratí do hry tak reálně, že byste z toho mohli skládat zkoušky, přes stovky modelů lokomotiv, vagonů a jednotek, takže se můžete projet prakticky vším, co u nás za posledních 50 let jezdilo. A vše se chová, tak jako v reálu. Takže pro fandy téměř nekonečná hratelnost. Přiložené editory byly pro šikovné lidi opravdu mocné zbraně.

Původní hra sice zestárla a hraní v její původní podobě už je dnes jen pro otrlé, ale tady nastupuje Open Rails, který ruší veškerá omezení původního enginu a dovoluje si hru nastavit do slušně koukatelné podoby. Takže duch Train SImulatoru tady s námi bude ještě hodně dlouho. A ještě, že tak.
+12