Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 100
Jo tak stará dobrá mafia která je doslova modlou českých hráčů.Já sám sem u této hry strávil moře času a musím říct že toho nelituju. Zejména kůly poutavému příběhu který je promakaný do posledního detailu a také kůly povedenému českému dabingu který je na opravdu vysoké úrovni.Plus pro hru je také atmosféra mafiánského prostředí která vtáhne a jen tak nepustí.

Pro: Poutavý příběh,atmosféra,sympatické postavy,povedený dabing.

Proti: Sem tam se objeví bug ale dají se snadno přehlédnout.

+4 +14 −10
  • PC 100
Mafia je skvělou hrou od Illusion Softworks, která mě dokonale dokázala vtáhnout do třicátých let minulého století. Při srovnání s konkurenčním Grand Theft Auto III Mafia vyniká hlavně o kus lepší grafikou a takřka filmovým příběhem. Celkově je Mafia mnohem propracovanější hrou než zmiňované GTA III, takže by měla oslovit i mladé hráče.

Menu je velice přehledné a graficky krásně zpracované. Hra má hned zpočátku vysokou obtížnost, která se postupně zvyšuje. Příběh obsahuje 20 misí, což se na první pohled zdá málo, mise jsou ale dlouhé a často obsahují i nějaké vedlejší úkoly (třeba zajet za Lucasem, který po úspěšném dohrání vedlejší mise dá typ na výkonné auto). Ze všech misí mi utkvěl v paměti především závod, který jsem napodruhé o fous vyhrál před druhým jezdcem. Formule mají při necitlivém ovládání tendenci jít do smyku, takže je lepší jet opatrně.

Dalším modem ve hře je extrémní jízda, kterou jsem nikdy nedohrál, obtížnost v ní je nastavena dosti vysoko. Někdy se ji určitě pokusím dohrát.

Ovládání této hry je velice příjemné, vozy mají povedené (i celkem reálné) jízdní vlastnosti, ovládání při chůzi i při střílení taktéž velmi zdařilé. Vozy mají povedený systém poškození, pistolí se dá dokonce propíchnout pneu. U aut mi chyběl pohled z interiéru.

Grafika je úžasná, i v této době vypadá velmi dobře. Město je i přes svoji velkou rozlohu do detailu propracované, stejně tak automobily, postavy, různé světelné efekty, kouř a mnoho dalších věcí. Ve hře hraje příjemná dobová hudba, její melodie si pobrukuji doteď. Veškeré ozvučení je perfektně zpracováno.

Mafii bych vytkl pouze horší inteligenci soupeřů a občasné bugy v podobě například létajících mrtvol.

Mafia je jednou z mála her, kterým jsem dal 100%. I přes pár drobných chyb si toto hodnocení jistě zaslouží. Hlavní příběh jsem dohrál 3x a rozhodně si nemyslím, že se jedná o konečné číslo.

Pro: propracovaný příběh, zbraně, dobové vozy, zajímavé mise, dabling, zpracování města a krajiny, ovládání, nízké HW požadavky, perfektně vystižena doba 30. let, vedlejší úkoly, vysoká obtížnost, extrémní jízda

Proti: občasné bugy, trochu horší umělá inteligence soupeřů

+34 +35 −1
  • PC 95
Mafiu jsem hrál porpvní, když jsem ležal doma se zlomenů nohů. Mám ten dojem, že před samotným hraním sem nečetl ani jednu recenzu, nebo neco podobného, takže jsem netušil co mňa čeká.

Mafia mňa uchvátila už tehdy a pozděj kdy byla jako příloha score znovu. Lesti sa nepletu dohrál sem ju 3x z toho jedenkrát s kompletní extrémní jízdů.

Asi největším tahákem mafie je příběh. Přiznám sa, že po prvním dohrání aj nejaká tá slza ukápla. Je to jeden z nejsilnějších příběhů co jsem kdy ve hře viděl, myslím že nemože nikoho nechat chladným.

Jednotlivé mise obsahujů ježdění (cesta na místo případně honička) a střelbu a ty samy o sobě mňa neomrzely do konca hry. A to Je snad každá mise nečím okořeněná. Ať už easter eggem náplňů nebo aspoň prostředím. Obvykle před misů vyfasujete zbraň jaká sa vám bude k plnění úkolu hodit. Přijedete na místo, všecko de podle plánu (kerý ste si vyslechli v "brífingu" před úkolem) a zvlášť pokud jste s Paulím všecko sa po**re a zvrhne v masakr kerý tak tak přežijete. Zmíním výlet na parníku, závody formulí a šťastného bastarda a okamžitě sa mně vybavujů další, které je mně líto nezmínit (a to sů všecky ostatní), každá měla neco díky čemu si ju člověk mohl zapamatovat. Kromě hlavních misí sů tady ty vedlejší pro Bartoneho kde možete získat lepší auta na keré je radost pohledět a podle mňa aj v nich jezdit. Myslím, že ani těm néni co vytknůt.

Mise v extrémní jízdě sů dělané obvyykle buď vtipně (záchrana nebohé dívky před mořsků potvorů, speedy gonzales) nebo na preciznost (nitroglycerinový náklaďák, relativistický vůz, raketová formula), případně střelbu (souboj se sniperama sa mně obzvlášť lůbil aj co byl docela jednoduchý).

Volná jízda... vlastně název volná jízda je dostatečně popisný. Možností moc néni, ale myslím, že každý si tam aspoň chvilku zařádil.

Lost heaven je udělané perfetně. Z fleku bych sa k Tommymu dóm nastěhoval. Zbraní néni moc. Podle mňa je jich tak akorát, ale víc by mohlo znamenat líp. Aut je hodně a líšíja sa jak vzhledem tak jízdníma vlastnosťama. Postavy sů zajímavé a uvěřitelné.

Mafia je hra lineární, ale zrovna u ní to vůbec nevidím jako zápor, předkládá nám filmový zážitek a věší větvení by pravděpodobně védlo k nepříjemnosťám.

Mafia vypadá moc pěkně (pokud nelezete za ploty kam nemáte a pod.) a zní perfektně. Český dabing a OST nemajů chybu.

Hratelnost možná néni na 11/10 ale na 9/10 určitě stačí. Obtížnost je vyšší, ale po tom co sem si zkusil pár moderních her ju vnímám jako jednoznačný klad. Navíc to aj spolužačka prakticky hrama nepolíbená dohrála, takže to nebude až tak strašné.

Mafia je česká hra a přesněj řečené český klenot. Pokud vám ju ostatní vychvalujů vězte, že to dělajů, protože k tomu majů dobrý důvod.

Pro: příběh, soundtrack, grafické zpracování, dabing, cutscény, různorodé a nápadité mise, extrémní jízda se zajímavými úkoly, volná jízda, hardcore obtížnost

Proti: občasné bugy

+22 +30 −8
  • PC 70
Naše milá Mafia se dobelhá tam, kam až ji dotáhne její příběh. A ten, milí zlatí, je sotva nějaké geniální dílo. Sled více nebo méně očekávatelných epizodek s mafiánskou tématkou se možná dal brát jako geniální v době jejího vydání, tedy kdy se jako dobrý příběh bral ten, který aspoň dával smysl. Z dnešního pohledu ale působí jako naivní gangsterská pohádka.
Řeči o výrazných osobnostech postav jsou mimo, Tommy je až neuvěřitelný dobrák od kosti, Paulie byl nejspíš myšlen jako pocta Joe Pescimu, ale vyšel z něj (snad i vinou dabingu) legrační pitomeček a Sam zůstává absolutní hádankou, možná proto, že se ve většine hry nevyskytuje a vy se dívíte, kdo vás to na konci přišel zabít. Mafia je kvalitní hra, a to i po mnoha letech od svého vydání, ale její nadčasový statut je jen zbožně přání fanoušků.
-6 +17 −23
  • PC 100
O tom, že Mafia je skvělá hra, není přece pochyb. Příběh, dabing, grafika ale i fakt, že ve své době byla první, která přivedla do trojrozměrného světa období 30.let 20.století. Volnost pohybu po městě a výtečnou atmosféru těchto let nenabídla žádná hra té doby! A pozor! Hru vytvořili čeští vývojáři! Chvála jim za historický kousek, jež se zapíše do herní historie zlatým písmem! Tak a to bysme měli. Teď končím se stereotypním chválením. A vrhnu se na hanění a hlavně na postřehy (co mi vadilo, přišlo podivné, co jsem ve hře postrádal...).

Prvním bodem by byla kamera. Postrádám tu kameru s palubní deskou. Z hraní GTA:SA jsem si zvykl na pohled kamery, který mi v Mafii citelně chyběl. Jde o pohled kdy koukáte z boku na své auto nebo na auto vedle vás. V Mafii se ta kamera táhla tak nějak podivně okolo. Další věcí, kterou bych uvítal je možnost si na mapě označit nějaké místo (obdobně jako v GTA:SA). Taktéž bych uvítal vyskakování z auta za jízdy. V misi pro Lucase Bertoneho kdy mám shodit automobil ze svahu u majáku do moře by to působilo efektivněji, než zaparkovat auto u okraje a běžet ukrást jiné, kterým ho tam dotlačím.
Další nelogická věc je možnost volby nastoupení do vozidla. Chápu je to fajn. Chci rychle nastoupit do auta a ujet. Volba "Chci nastoupit dozadu" nebo Chci nastoupit jako řidič"? Proboha proč? V tom rychlém zmatku nasednu dozadu a čučím proč vlastně nejedu. Volba nasednout dozadu je tedy k ničemu. U Mafie se mi strašně líbí věrnost vozidel ale vadí mi opožděné zapínání blinkrů do zatáček. Daleko efektivnější je, když zmáčknu doprava a blinkr ihned zabliká. Ne že už jsem zatočil a blinkr teprve poblikuje.

A pojďme se vrátit na úplný začátek. Tutorial. V něm na samotném úvodu slyšíme vypravěče, který povídá: "Vítejte v opravdové škole pro mafiány". Zní to drsně. Uau. Ale tady se učím teprve řídit a nastupovat do auta. Tudíž ještě ani nepracuji jako taxikář. A o nějaké mafii tudíž ještě vůpbec nemám ani ponětí. Až teprve postupem hry se dostanu k Salierimu. Další podivností je, když ukradnu policejní auto, zajedu s ním k Ralphovi, neuloží se v garáži. Což mě vcelku naštvalo, když s ním jedu přes půl mapy. V misi Smetánka, kdy dostihnu Morella u mostu, zajedu si autem ke kraji srázu. Vystoupím a se mnou i kolegové, Paulie ale nelogicky vystoupí a sebíhá ze skály. Auto totiž bylo z jedné strany přímo u hrany skály. Takže Paulie stál ve vzduchu (místo aby vyšel dveřmi u řidiče) ale nespadl, pomalinku jakoby 95° sráz sebíhal a až seběhl dolů, napsala mi hra Paulie umřel.. I tak mi nedalo a jako správný mafián jsem jel vrak pod mostem zkontrolovat, však víte, jestli náhodou Morello nepřežil. A po dojetí na místo jsem zjistil, že vrakem jde v pohodě projít.

Vratím se ale zpět do města. Tak si tak stojím na mostě se svým auem. Zvedací most poblikuje a propouští pod sebou loď. Říkám si je to fajn efekt. Dobrý nápad. VYlezu z auta a pozoruju loď. A hle. Naráz se zamýšlím. V dáli lze vidět koleje, které přes řeku vedou také. A proč ty se nezvedají? Vždyť jsou položeny níže než most silniční. To ta loď koleje podploje? Přeskočí?..

Další totální nelogická věc je v misi Kdy vykrádám banku. Při útěku z banky stojí venku auto, kterým jsem přijel. Tak proč proboha páčím zámek?! To jsem ty klíčky od auta ztratil v trezoru? Na samém konci když Sam střílí s kulometem v nejvyšším patře a já se kryju je další věc, která mě štvala, ale beru ji jako ztížení obtížnosti na konci hry. Vykouknu z krytu Sam střílí, po chvíli začne nabíjet. Na nic nelením a pálím a v tom umírám. Je zajímavé že Sam střílí i při nabíjení. Nebo jen hrál že nabíjí? :-) Tahle změť mých několika postřehů, v naprosté slohové neposloupnosti má ukázat, že hra je sice skvělá, ale nemusí se vyzdvihovat jen ty kladné vlastnosti. :-)

Pro: Mafia: The City of Lost Heaven

Proti: Mafia: The City of Lost Heaven

+17 +21 −4
  • PC 100
Představovat někomu tento skvost českého trhu je si myslím naprosto zbytečné. Ono udělat hru, která se lidem líbí je jedna věc, ale udělat hru se kterou člověk roste je věc druhá a ten kdo ji nikdy nehrál, nikdy nepochopí, o čem je řeč. Dodnes vzpomínám na Paulieho a jeho vtipné hlášky, Sama, který pokaždé, když ho nechtíc praštíte zařve: ,,To měl být vtip? Byl dost špatnej!". Nebo také na Ralfa a jeho a-a-ahoj Tome a spoustu dalších postav. Já jen doufám, že, není všem dnům konec a čeští tvůrci nám vytvoří něco, z čeho se stane legenda jako z Mafia: The City of Lost Heaven.

Pro: Dabing, výborné hlášky, příběh, postavy, mapa města, Jízda a Extrémní jízda, zbraně.

Proti: Až na pár malých bugů ( které jsou ale někdy velice vtipné) nemám vubec žádné proti.

+14 +17 −3
  • PC 100
Hra s příběhem, který nemá obdoby. Žádná bezduchá sračkovinka, kterých se v herním průmyslu objevuje více než dost. Děj člověka vtáhne. Perfektní odraz doby předválečné Ameriky.... i když má hra spousty chyb, lze je bez mrknutí oka přejít díky jedinečnosti a celkovému konceptu.
+5 +17 −12
  • PC 100
První hra kterou hodnotím a má 100% je Mafia : The City of Lost Heaven . Grafika na svou dobu zcela úžasná . Illusion Softworks odvedli fantastickou práci . Fascinující a inspirující příběh , který je úžasný od začátku ,až do konce . Všechno jinak řekli všichni přede mnou . Nesmírně dobrá hra pro mne nejlepší jakou znám .
-13 +6 −19
  • PC 100
Mafia je legenda. V každom z nás vrie určité množstvo rebélie a agresivity, ktorá v niektorých chvíľach môže prepuknúť v amok, či iný silný pocit. Mafia tieto pocity zaháňala - hlavne keď ste pálkou rozbíjali kompletne celé staručké autíčko z tridsiatych rokov, odstrelili všetky kolesá a robili z neho šrot, dokým nevybuchlo. Mafia je pre mňa najlepšia česká hra pod slnkom. Už len za ten dokonalý príbeh, dialógy a voľnosť v štýle GTA. Českí borci sa pochlapili a naservírovali hráčom doposiaľ nevídanú hru. Pamätám si prvé intro, kedy Tom čakal pri taxíku a gangsteri naháňali nejakého chlapíka. Ako keby som mal to intro ešte pred očami. Pamätám si prvú jazdu s taxíkom a ďalšie misie, kedy ste museli jednému chlapíkovi premeniť molotovým koktejlom autá na hromadu šrotu. Mafia je jednoducho hra, na ktorú sa len tak nezabúda. Prišla náhle a žije v hráčoch, ktorí ju mali možnosť vyskúšať v dobe vzniku, až dodnes a bude žiť, pre mňa osobne, naveky. Mafia je hra, ktorú si pamätám veľmi detailne a živo aj po skoro desiatich rokoch. Pamätám si krásnu hudbu orchestra a swingu, ktorá vznikla aj vďaka Českému symfonickému orchestru & Djanga Reinhardta.

Mafie som sa nahral v tom čase toľko, že som vedel nasledujúci dialóg Ralpha a Paulího. Najlepšie hlášky boli, keď ste museli Paulího a Sama niekam doviezť alebo ste pred niekým utekali - vtedy sypali jednu hlášku za druhou. A Sára bola jednoducho žena na pohľadanie... A ten pocit z "Volní jízdy", keď ste mali v garáži tie nadupané "experimentálne" krásky... ááách...

Kultová Paulího hláška: "Co si to ku*va ty parchanti vo sobě do prdele myslej? Že je to tady ňákej zasranej lunapark nebo co? Vlastnoručně těm hovadům rozstřílím prdel na sračky.

Pro: Dialógy, hudba, príbeh, hratelnosť, hlášky, jazdný model, a ďalšie množstvo drobností

Proti: V zásade nič, možno pre niekoho príliž ťažké závody...

+27 +30 −3
  • PC --
Tato hra je celkem dobrá.Když jsem ji hrál poprvé tak jsem se nemohl odtrhnout :D.Hra mě baví i ted ale ne tak moc.Už je to pro mně takové ohrané.Nejtěžší mise jsou asi závody ve kterých musíte být první jinak jste v háji.Na závěr bych chtěl říct že hra má na svou dobu celkem dobrou grafiku.

Pro: Honičky,Dabing,Některá slova :D

Proti: Závody,Chyby

-34 +4 −38
  • PC 100
Byla jsem spíše fanda adventur, nicméně přítel hrál Mafii 2 a já si zkusila tuto Mafii jedničku. Výsledek?? Musím říct, že mě přímo nadchla!! :-) Samozřejmě že jsem myší mrskala kamerou na všechny strany a absolutně neustále bourala, kde se dalo :-D, avšak stačilo trochu tréninku a tento mladý - zprvu taxikář mě vtáhl do děje. Těžším oříškem jsou bohužel závody, u kterých si však lze upravit obtížnost. Na této hře jsou zábavné především úkoly a jejich plnění, po kterých je člověk na sebe pyšný, jak se zase kde "prostřílel" a jaký je to machr. Jezdíte autem, střílíte, mluvíte s lidmi a svým šéfem, kradete auta a jste ve vatě :-). Hra vás chytí a už nepustí, dokud nedokončíte všechny mise. Je to opravdu zábava se vším všudy, i když později pochopíte, že je to všechno myšleno trochu jinak a že je to vlastně dost smutná hra. především po dokončení Mafie2 Víc neprozradím. Konec sice trochu překvapí i zamrzí a říkáte si, že veškerá snaha přišla vniveč a ten Tom, kterého jste znali a žili jeho těžký a napínavý život mafiána skončí jeho smrtí-i když se to dalo předpokládat. Upřímně mi bylo u toho docela smutno ale nebojte.. Máme tu ještě 2.díl! :-)

Pro: Zábavné mise, skvělá grafika, příběh.

Proti: Závod, konec příběhu.. :-/

+34 +36 −2
  • PC 100
V době vzniku jsem hře nevěnoval velikou pozornost. Ovšem s pořízením nového počítače se naskytli i nové možnosti :-). A největším překvapením byla pro mě Mafia. Je to český herní klenot, který už teď patří mezi hry světového charakteru. Je pravda, že RPG, RTS, Adventure a další žánry mohou mít kvalitní a propracovaný příběh, nicméně Mafia je určitě na vrcholu, co se tohoto týče. Filmový příběh a oblíbený styl GTA byl jistě jednou z největších premis této hry. Ovšem nesmíme opomenout spoustu dalších superlativů, které z této hry dělají jedinečný zážitek. Nemá smysl tu vše vyjmenovávat. Zkrátka moje krevní skupina.

Pro: příběh, hudba, dabing, hratelnost, rozmanitost misí, atraktivní scénář

Proti: snad jen bugy, které se daly prominout

+12 +16 −4
  • PC 90
Cítím potřebu, snad i povinnost sdělit následující - Mafii jsem v době jejího vzniku nehrál, pouze o ní hodně slyšel od pár pařanských spolužáků. Já v té době samozřejmě znal GTA I a II., ale žádné řeci mě nepřiměli jí hrát. Možná za to mohl i fakt, že jsem měl pořád Pentium 1.5 (něco mezi 1 a 2 výkonem) a Mafii bych nespustil, nebo spustil velice špatně. Dostal jsem se (u strejdy) k GTA 3 a Vice City a tak jsem hrál ty. V 2004tém jsem nadšeně pařil San An. Mafii jsem hrál až v roce 2007.

Byl jsem nadšen, to ano. Užíval jsem si příběh i grafiku, ale až po tom, co mi GTAčka zkazili náhled na sandbox styl hry. Já chtěl spoustu věcí co se dají dělat, dobrou porci té krajiny kolem a ne jen jezdit po městě, nebo dělat příběh. A tak hře nedám 100% (v jiném životě možná, ale myslím, že nemůžu, nejsem toho schopen kvůli vlivu GTA - a rozebírám to tu tak podrobně, protože mi to přijde důležité). Ale nehodlám ani srazit Mafií hodnocení na kolena. Na to cítím, že je hra příliš kvalitní, příliš jemná, no a také kvůli respektu k době, kdy hra vyšla (tuším že GTA 3 o kus míň než rok před Mafií).

A koneckonců, kecal bych, kdybych nebyl hrdý na to, co Češi dokázali. Též bych kecal, kdybych řekl, že jsem si hru neužil, že jsem nehltal příběh a že se mi nelíbila hudba (takovou dokážu poslouchat). Samozřejmě též dabing, nejvíce potěšil Petr Rychlý (možná jen proto, že je můj oblíbený dabér). A tak Mafia potěšila, ale nejenom to - Mafia mi také utkvěla v paměti. Období gangsterů mám velice rád a od té doby ještě raději.

Pro: Příběh, Vzhled města, "Realističnost"

Proti: Ne tak zábavné

+14 +19 −5
  • PC 90
Dlouho jsem se Mafii vyhýbal. Historické zasazení do 30. let a dob prohibice mě příliš nelákalo. Podpořily to i tehdejší spolužáci, kteří se nad Mafií rozplývali, ale jejich vkus, co se počítačových her týče, jsem nesdílel. Za nějaký čas se mi do rukou dostala kopie na třech CD-ROMech, a protože se nový titul objevil na mém počítači jednou za uherský rok, hru jsem neváhal nainstaloval.

Po v pravdě impozantním uvedení následovalo však lehké zklamání. Jistá pomalost vozidel nebo i zprvu složité a neintuitivní ovládání dopravních prostředků. Korunu tomu nasadila jedna z prvních misí s rozvážením zákazníků v taxi, po které, nebo lépe při které, šla Mafia nekompromisně z disku.

O pár let později, už jako uživatel DH, jsem se ke hře vrátil. Tentokrát už s verzí z cover CD jednoho z magazínu. Důvod byl prostý, stabilní pozice v samotné špičce žebříčku, více jak pozitivní ohlasy a mnohdy i nejoblíbenější hra vůbec. A co víc, dobové zasazení mi už sedlo, dokonce jsem si plně vychutnal i na naše poměry vynikající dabing - respektive byl český a do jisté míry profesionální, což je stále raritou. Přestože Mafia není po celou dobu kvalitou úplně konzistentní, její mise nepostrádají originalitu - jedná se například o zpestření v podobě závodů či práce v roli plavčíka na zaoceánském parníku. To vše je navíc podpořeno výborným hudebním podkladem, ať původním, tak i licencovaným, nebo grafickou stránkou, která nechávala kvalitou zprostředkovaného města konkurenci (sérii GTA a další) daleko za sebou.

To, co dělá ale z Mafie legendu je ale její příběh, který zpětně ještě více oceňují po přečtení Kmotra od M. Puza. Jedná se sice o klasickou zápletku, možná až kompilát známějších děl (zmíněný Godfather, Goodfellas a tak dále), ale se vším, co by měl obsahovat. Bonusem je i na poměry počítačové hry nepříliš časté retrospektivní vyprávění. Poté je tu ještě konec, který po dlouhých hodinách strávených ve hře jistě zapůsobí na nejednoho hráče.

Nevím, zda to je zdejším občanstvím, ale za vůbec nejlepší hry z akčního žánru považuji trojkombinaci v podobě Flashpoint, Vietcong a právě Mafii. Především díky tomu, jak k nim samotní autoři přistupují. Díky svému nadšení pro titul neváhají vycestovat a nafotit lokace, načerpat atmosféru z literatury a veškerý svůj čas právě obětovat přípravě. A takto by to mělo vypadat vždy.

Pro: hratelnost, grafika, dabing, obtížnost, příběh, pocta knize a filmu

Proti: delší čas na proniknutí do hry

+46 +49 −3
  • PC 50
Tak se tedy pokusím vypsat dojmy s touhle českou "legendou" a obhájit své čistě průměrné hodnocení (tzn. hru nepovažuji za dobrou, ani špatnou)...

• Velice silnou stránkou je bezesporu hudba. A to jak orchestrální doprovody, které se dokážou nesmírně vrýt do paměti, tak špičkový Reinhardtův gipsy-swing (jak to sám nazýval) či jiné dobové trefné pecky.
• Grafické zpracování. Zejména s osvětlením objektů si grafici pořádně vyhráli. Taktéž textury obličejů na tehdejší dobu nesmírně detailní.
• Dobové zobrazení 30. let minulého století. Pěkná auta, mnoho budov, stará nadzemka, tehdejší oblečení... Jakási atmosféra tady určitě je.
• Cut-scény. Je jich mnoho, jsou dobře napsané a dají se přeskočit. I když některé pasáže zbytečně dlouhé (čekání, až někdo dokouří v naprostém tichu, zdlouhavé záběry na mlčící obličej atp.), ale když si vybavím dnešní chaotické animačky, kde je množství střihu rychlejší, než mluvené slovo, jsem za pomalý a přehledný spád o to víc vděčný. O to tu pak mají větší grády rychlejší scény (např. začátek přestřelky v garáži při kupování jakéhosi chlastu)
• Děj je na herní poměry dobrý. Přehledný, hráč se v množství NPC neztrácí... Konečná myšlenka je výborná. Nicméně...

∙ ...nemůžu souhlasit s vyzdvihováním příběhu do nebes. Prakticky jde o dost idealizovaný pohled na taliánské mafiány v USA v čele s neporazitelným Tomem a velkým Donem. Vykrádání některých pasáží (výbuch auta, zbraň schovaná na záchodě...) z Godfathera nebudu pitvat. Ale dejme tomu stále přijatelné.
∙ Dabing. Přestože se tomu našemu vyhýbám všemi dvaceti, nechal jsem ho raději tak jak je. A po čase si celkem zvykl, i když místy zněl opravdu uměle a hlasy vedlejších postav byly téměř totožné. Hlavně při jízdě v autě mi dělalo problém rozpoznat, co řvou kolemjdoucí, nebo samotný Tom či jiný spolujezdec. Ale uši to rozhodně netrhá, jak je tomu u jiných herních dabingů a člověk se i zasměje. Navíc vzácné vulgarismy tomu dodávají dobrou šťávu.

◦ Prvky realističnosti bohužel zabíjí hratelnost (ačkoliv jsem byl donedávna přesvědčený, že tomu tak není). Navíc nedodělaná realističnosti. Je hezké, že si policajti, kterých je jak much, dokážou bez radaru všimnout 61 km/h a hned po mě vyjet, ale ve výsledku to znamená pouze otravné zdržení. Že přejíždím chodce většinou nikomu nevadilo. Naopak když jsem projel na červenou, hned z toho byla siréna, kdežto parčík plný lidí za Sallieriho barem jsem mohl křižovat jak se mi zlíbilo. Takové pátrání jde jednoduše zrušit zabitím pronásledujících policajtů (kteří mimochodem dokážou během přestřelky zamykat svá auta), chodci reagují zásadně na střelbu, tudíž se můžu s vytaseným Tommygunem vesele ohánět a spoléhat na neznalost obyčejných smrtelníků o účelu zbraní. Výbuch auta většinou také kolemjdoucí nějak neobtěžoval atd. Tohle není o stáří hry, ale o dopsání několika skriptů a jejich zapasování tak, aby hráče neobtěžovalo, ale když už, tak donutilo.
◦ Ačkoliv je aut velké množství, 90% jich jezdí téměř stejně - neohrabaně. Podstatně jinak jezdí pouze závodní auto a auto, které lze získat před přepadením banky s Pauliem. Tím nechci říct, že bych se chtěl v roce 1932 prohánět po městě v nějakém Bugatti, ale znatelnější vývoj by neuškodil. Zpočátku mě jízdy slušně bavily, ale ke konci jsem jen nudně opíral hlavu o ruku a čekal, až se stará herka někam dostane. Nehledě na stereotyp...
◦ Stereotyp č. 1: A to sakra otravný. 1/3 každé mise tvoří dojezd z bodu A na bod B. Cestu bar-ulička-parčík-podjezd-hlavní... by nebylo problém přeskočit (po 189. to jet je opravdu dorážející) a aby toho nebylo málo a hráč měl pocit, že je děj dlouhý, nabídnou autoři jako bonus zdarma naprosto stejnou cestu zpět. To vše doprovázené savepointy, které byly rozmístěné tak, aby se množství najetých kilometrů po stejných usecích (v případě loadu) ještě víc namnožilo.
◦ Stereotyp č. 2: Střelba. Nudná, bez vývoje, na TPS nerealistická a neuvěřitelně těžkopádná jako hratelnost sama. Téměř haluzová eliminace NPC s nekonečným množstvím nábojů. Opravdu fair play. A opět prvek rádoby realističnosti, který byl spíš na obtíž. Je na místě, že se herní postava po postřelení bude svíjet v křečích neschopna pohybu, ale ve výsledku to znamená jen častější load a vyšší tok nadávek. Nicméně to, že by ve skutečnosti nikdo 5 ran do hrudi nepřežil (včetně NPC) se už neřeší (ještě, že jsem našel modifikaci na headshoty).
◦ Zbraní je do počtu prstů na rukou a mezi misemi se náplň inventáře jednoduše smaže. Postup, k jakým zbraním se hráč dostane není také moc šikovný. Už ve třetí misi získám nejúčinnější zbraň vůbec, kterou mi však hra po dokončení mise zase sebere (jako rozmazlenému děcku lízátko) a nabídne za odměnu boxera (palec).
◦ AI parťáků. Raději nebudu rozvádět.
◦ Linearita. Doslova a do písmene si vývojáři hrají s hráčem jako s loutkou a vedou ho za ručičku. Pro mě další prvek, který zabíjí hratelnost na bod mrazu. Jediné, co hráč mohl ovlivnit za celou hru byla volba obtížnosti závodu. Já vím, že se jedná o TPS, ale jakékoliv drobné možnosti volby, které příběh (a vůbec hraní her) nabízí by neuškodilo. Navíc hráč při plnění úkolů nemohl myslet způsobem "Jak bych to udělal" ale ,"Jak by to vývojáři udělali". V konečné fázi byla struktura misí asi taková: Jeď z bodu A na bod B, shlédni animačku, vystřílej co se dá, shlédni další animačku a vrať se z bodu B na bod A.
◦ Několik hodně slabých misí. Jako příklad uvedu ochranu Sáry, kde jsem byl s boxerem postaven před 5 NPCček z noži a baseballkami. Jediné, co mi herní možnosti nabídly bylo zběsilé mačkaní myši a zaměření na jednoho grázla, dokud po cca 8 ranách nelehl dřív, než mě stihli umlátit jeho kumpáni. a pronásledování Sergia Morella. Zadání úkolu během ujíždějícího auta bylo ,"Zabij Sergia Morella". První co mě trklo bylo pochopitelně ,"neujeď mi ať tě mám pořád na očích". Hlavně když jsem ho měl před nosem po třech neúspěšných misích s Pauliem. Tak jsem se snažil, co to šlo. Stará herka ale měla problém s výjezdem po hlavní nahoru, ujel mi. Podruhé jsem to vytočil smykem, vyjel to a chvíli jej pronásledoval po hlavní k mostu. Když byl blízko, tasil jsem jednu ze tří ponechaných (neobvyklé při přechodu mezi misemi) pistolí a smažil do něj. Ten ale jak splašený přidal a rázem ujel. A tak to pokračovalo. Sem tam se připletli policajti = load (stačí jedno zdržení a Morell byl kde tam), pak mi občas dělala problém jedna zatáčka (za mostem kolmě doprava, lampy zavazely), několikrát jsem to otočil na záda, a dvakrát se mi ho podařilo vybourat. Poprvé se sekl mezi sloupy, ale než jsem do něj stačil nastřílet olovo, kde se vzali tu se vzali benga s pumpovačkama = load. Ulevilo se mi, že jeho vybourání není mission impossible a pravděpodobně to ani jinak nepůjde, takže jsem pistole nevytahoval a snažil se ho pořád nabourat = mnoho loadů při tlačenicíh. Druhé úspěšné nabourání jeho auta znamenalo propad přes texturu. To už intenzita nadávek nabírala na maximálních otáčkách tak jsem ho jen na truc pronásledoval (a raději se ho ani nedotkl). Najednou loadscreen, animačka a stejné zadání úkolu ,"Zabij Sergia Morella". To už jsem fakt nevěděl, co si pod tímto pojem mám představit. A podobná mise byla při pronásledování z nějaké farmy jedno chlápka někde v úvodu. Zadání bylo stejné ale fungovalo.
◦ Obrovské zklamání. Zvlášť po tolika stoprocentních ohlasech. Pro mě nejpřechvalovanější hra vůbec.

Možná někoho napadne, proč jsem Mafii vlastně lámal přes koleno abych ji dohrál. Důvody jsou dva. Za prvé jsem chtěl vědět, co vlastně všichni považují za českou legendu a vytvořit si vlastní pohled a za druhé jsem chtěl mít nějakou návaznost na její pokračování, do kterého mě osobně nabudili přímo samotní vývojáři z 2K Czech... A studium.

(1.2, kolekce klasiky)

Pro: OST | Grafika | Narace | Cut-scény

Proti: Těžkopádná hratelnost | Herní stereotyp | Nedodělaná "realističnost" | Linearita - cítil jsem se jako loutka

+3 +49 −46
  • PC 95
Klasika všech klasik... Být mafiánem, to není zas až takový sen jak by si mohl kdekdo myslet... Tahle sandboxová akční adventura původem z Česka je mojí nejoblíbenější hrou, z mého pohledu je daleko lepší než GTA, které nemá tak silný příběh. Přestřelky jsou zábavné, závody nervydrásajicí a všechno mezi tím skvělé. Měl bych ovšem 2 menší výtky, první jsou pěstní souboje, kde buď stojíte na místě a dostanete nakládačku nebo prostě zmlátíte zlouny tak, že okolo nich budete běhat a mlátit... Druhá výtka směřuje k občasným bugům, které mi párkrát zamezily v pokračování mise. Herní doba je poměrně krátká, i na vyšší obtížnost se dá zvládnout za deset až dvanáct hodin. Naštěstí lze po dokončení příběhu vyrazit na extrémní jízdu a plnit šílené úkoly. Skvělá hra, dle mého názoru nejlepší sandbox historie...

Pro: Příběh, přestřelky, atmosféra, hudba...

Proti: Pěstní souboje, občasné bugy.

+35
  • PC 100
Absolutní klasika, nikdy už nevznikne hra, která by Mafii sahala alespoň po kotníky. Sice jsem se k ní dostal až v roce 2007, kdy už byla mírně za zenitem, ale přesto mě její grafika, parádní soundtrack, výborná hratelnost a především geniální filmový příběh zaujal natolik, že jsem ji dohrál desetkrát a pořád mě to neomrzelo, asi si ji zahraji znovu. Samozřejmě, měla svoje mouchy, ale velice nepodstatné, které jako by nebyly. Kdo nehrál, tomu silně doporučuji.

Pro: Mafia

Proti: Nic

-3 +13 −16
  • PC 100
Mafia: The City of Lost Heaven

Mafia, je pro mě nejoblíbenější, co se týče polofilmového herního prostředí zasazeného do 30 let.Tato hra je dobře zpracovaná jak režií, tak scénářem a český dabing na ni sedne, "přesně jak prdel na hrnec" !!! Čeští vývojáři se přesně trefili na osoby s danným hlasem který se k jednotlivým osobám přesně hodí.No prostě parádně vybroušený kousek, jak graficky, tak i zvukově a Audio stránka hudby, je velice pěkná a dobově se k tomu hodí.Zvláště klarinety a jazz trumpety s dusítkama.
No, chvílemi jsem si připadal, jak když jsem v té době taky.Je to můj herní drahokam, ke kterému sáhnu vždy, když je dlouhá a zvláštní chvíle která k tomu nutí, si to znovu zahrát.Tento příběh jsem dohrál snad 7x a vždy je něco, co mne po čase zpátky vrací, abych si znovu zahrál.Konec je dojemný a prožíval jsem ho jako většina národa, se slzami v očích.Vždycky si řikám, mohlo to dopadnou lépe."Chudák Tommy" !!! Na téhle hře je zvláštní, ta dobová atmosféra která se dá plně prožívat.
Škoda, že další pokračování Mafia 2 nezasadili do pokračování ve stejných 30 letech, ale s moderní grafikou.
Měl jsem rád hlody Pauliho, ralf byl dobrým automechanikem a kámošem.Lucas bertone, zase šikovný potměšilý vychcánek.Žlutej Pít byl simpatickej děda.Frank se ze začátku nezdál a pak to byl dobrej chlap.Sam byl křivák, který byl hodně v ústraní.Salieri zase nemilosrdný obchodník se snahou převálcovat svojí konkurenci zastrašovacími metodami a svým respektem v okolí.

Tak se mějte hezky a vzpomínejte na tento příběh s úctou.

Pro: Vše !!!

Proti: Nic

+15 +21 −6
  • PC 90
Ve své době naprosté překvapení mezi českými hrami, která si zachovala svoji jedinečnost a úctu dodnes. V mých očích překonala už tak vynikajícího GTA:Vice City, což byla stejná výhra jako když Trnka překonal Disneye. Označení český poklad je na místě. Vše ostatní již bylo sděleno.

Památný moment: velmi mnoho, za mě především mise na lodi a vykradení banky

Alternativa: GTA Vice City, Mafia 2

Pro: atmosféra 30. let, příběh. originalita, inteligentní policie, překvapivý konec

Proti: město je jen kulisa-nulová destrukce okolí, bugy bránící v postupu ve hře, obtížnost závodů, smutný konec

-9 +11 −20
  • PC 80
Když Mafia svého času vyšla, nechala mě chladným. Na hru jsem se netěšil, koncept mě nějak nelákal a oslavné ódy od všech mých známých jsem přehlížel. Zde na databázi je však hra v žebříčku všech her velmi vysoko a já si začal říkat, že bych ji asi někdy měl zkusit. Toto nutkání naplno spustil příchod druhého dílu a já si hru pořídil.

Nejprve mě oslovil dabing. Byl jsem příjemně překvapen kvalitou herců, kteří byli vybráni pro nadabování postav, Marek Vašut i Petr Rychlý odvedli velmi dobrou práci a k postavám mi vyloženě seděli. Příběh se začal pomalu rozjíždět a já pochopil, proč se všem kolem mě hra tak líbila. Na filmové poměry možná nemá, ale pro počítačovou hru se jedná o velmi nadprůměrný, někdy i vynikající dílo. Grafika v dnešní době už příliš neoslní, ovšem vím, že v tehdejší době se jednalo o to lepší, co mohly 3D hry nabídnout, takže za grafiku u mě hra určitě mínus nemá. Vzhledem k tomu, že o hře bylo zde v komentářích již prakticky vše řečeno, zkusím v následujících odstavcích vypíchnout věci, které se mi líbily a které naopak ne a proč tedy vlastně hodnotím tak, jak hodnotím.

Mafia klade velký důraz na detail a dobovou přesnost, pokud se tomu tak dá říkat. Proto se moje poznatky budou vztahovat právě k těmto detailům, které někdy umocňují a někdy naopak kazí zážitek ze hry.

Tak nejprve co se mi líbilo. Například to, že když se o něčem v animacích mluví, musí se to poté také sebrat a není to automaticky přesunuto do hráčova inventáře (typicky zbraně a tak dále). Dále mě velmi potěšily zvedací mosty, které mi přišly, že fungují naprosto nezávisle na okolním kontextu. Dále mě velmi potěšila a zaujala skvěla "dobová" hudba, ovšem celkový počet písniček mohl být větší, takto se za několik hodin oposlouchají. Líbil se mi samozřejmě i jízdní model a další, téměř všemi zmiňované věci. A pro mě osobně má hra plus za naprosto skvěle udělané alt-tabování (rychlé a zároveň stabilní).

A teď co se mi nelíbilo, opět se jedná o maličkosti, které ovšem kazí radost ze hry. Ač jsou modely vozidel i postav pěkné, nechápu, proč zrovna stromy musí být dvě překřížené textury. Vytvořit nějaké "koule" jako koruny stromů a potáhnout je texturami je práce maximálně na den pro doslova několik lidí. Překvapili mě naprosto přesní policisté. Vzhledem k tomu, že snad všichni ve městě jezdí fixně zhruba 35 mph, opravdu nechápu, jak poznají rozdíl mezi jízdou rychlostí 39 mph a 41 mph, pravděpodobně mají kapesní radar z 21. století. Oproti této přehnané přesnosti působí komicky situace, kdy jsem s Pauliem odjížděl z nějaké akce a policisté mě sledovali kvůli pokutě za rychlost. Zastavil jsem, vystoupil, Paulie taky vystoupil, v ruce tommygun, který strčil policistovi přímo před obličej. Tomu to ovšem zjevně nezabránilo zůstat v klidu a napsat mi vzduchem pokutu na vzduch, přičemž jsem na tuto pokutu zareagoval předáním vzduchu, přebráním vzduchu a klidným odjetím. (Ti, kdo hráli hru, jistě chápou, na co narážím.)

Opravdu mě nazlobila jedna vlastnost, kterou nevím, zda v patchi autoři opravili, či ne, a to, že když do vašeho auta někdo narazí několikrát za sebou, zpomalíte na cca 10 mph, což vždy znamená minimálně velké potíže. Mohl bych poukazovat na další věci, jako například že dealer zbraní Vincenzo má vystavené vždy jen to, o co si zrovna postavy řeknou. Dokážu pochopit, že už ví předem, co bude potřeba, každopádně to vypadá trochu komicky. Myslím ale, že to už by stačilo a že všichni již chápete, proč hodnotím 80%.

Suma sumárum je Mafia velmi dobrá hra a přijemně mě překvapila, ovšem nedomyšlené detaily mě často zamrzely a já si vždy uvědomil, že je to vlastně jen počítačová hra a ne interaktivní film.

Pro: Dabing, hudba, modely, spousta pěkných detailů

Proti: Spousta chybějících detailů, které zamrzí

+37 +42 −5