Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Life Is Strange - Episode 4: Dark Room


Komentáře

« Novější Starší »
  • PS4 90
Čtvrtá epizoda na mě zapůsobila zatím emotivně nejvíc. Částečně pokračuje v nečekané odbočce nastolené na konci třetí epizody. Max musí naplno čelit následkům svých hrátek s časem, kdy pomoc jednomu, může znamenat ublížit druhému. A rozhodně nejde o závidění hodnou situaci. Zoufalost, rodinná tragédie a citové vypětí mě zde dokázalo dobře ždímat.

Opět jsem byl postaven před rozhodnutí, u kterých jsem skutečně několik minut přemýšlel a zvažoval, co je správné, jak bych se asi rozhodnul já a jaké následky výběr nejspíš přinese. Hodně jsem proto ocenil, že mě hra nenutila vybírat odpověd v časové tísni, jak bývá často zvykem a mohl jsem o volbě v klidu popřemýšlet.

Každá epizoda obsahuje menší puzzle, který vyžaduje od hráče o trochu víc, než pouze vybírat témata k hovoru a i zde jsem se bavil a přišel mi celkem zajímavý. Jsem rád, že autoři nezdržují hráče časově náročnými nebo obtížnými hádankami nebo komplikovanými rébusy jako v klasických adventurách a udržují tak plynulé vyprávění bez záseků.

Co se mi na sérii opravdu hodně líbí, je možství a promyšlenost jednotlivých rozhodnutí a všude přítomná viditelnost důsledků mých činů, ať už přímo nebo nepřímo. Vývojáři se často předhánějí, kdo dokáže nabídnout větší následky hráčových rozhodnutí, ale velmi často jim sliby přerostou přes hlavu a výsledkem je jenom zklamání hráčů. Life is Strange ukazuje, že možná tohle je cesta. Ne každé rozhodnutí musí vést do úplně odlišné dějové větve a stačí jen umět prodat i ty menší rozhodnutí a svázat k sobě dostatečně oba volné konce pomyslné šňůry.

Druhá polovina epizody nabrala konečně větší obrátky a začíná jít řádně do tuhého. Proto jsem zvědavý na závěrečnou epizodu a přiznávám, že mě mají autoři v hrsti. Jen tak dál.

Pro: příběh, hudba, seriálový styl hraní, emoce, jednotlivé charaktery a vztahy mezi nimi

Proti: slabší technické zpracování (rozlišení modelů, kvalita textur)

+10
  • PC 60
Po skvělé třetí epizodě jsem měl velkou chuť na další. Ale trochu jsem se spálil.

Příběh postupuje rozumným tempem a konečně nemám pocit, že se otevírají další a další témata, aniž by se něco uzavřelo. Tady už se ten vlak rozjel opravdu naplno a jsem hodně zvědavý, jak ho autoři zastaví.

Myšlenkově se pro mě Ep4 dělí na tři části. Nejprve minulost, která působí pomalým dojmem, ale je smysluplná, zajímavá a plná emocí. Jen na ni člověk nesmí spěchat, jinak si to zkazí. Za samostatnou část považuji i konec řekněme od stodoly dál. To byla opravdu jízda a některé věci jsem ani v nejmenším nečekal.

Mezi těmito dvěma povedenými částmi je cosi, co bych úplně vyhodil. Všichni fetují, rozhovory jsou prázdné a nekonečně dlouhé (I feel... I am sorry... You are great... bleh), děj stojí na místě a logika v některých částech šla na vandr. Na obloze se projevují apokalyptické děje a studenti se v klidu ožírají na mejdanu a řeší nějakou fotografickou soutěž. Rvačka s Nathanem mi tam taky těžce nezapadala. Nebo zastřelení Franka, které přichází i v momentě, kdy jsem Chloe jasně řekl, aby držela jazyk za zuby. Max je v určitých momentech v klidu, přestože reálný člověk by byl psychicky úplně v kýblu. Třeba když jde Chloe zastřelit Nathana, tak si Max v pohodě pokecá se všemi kámoši a pak se nějakou záhadou zase s Chloe sejdou a jdou v klidu pryč. Až to na mě občas působilo, že je Max psychopat bez emocí. A ani skládání stop na tabuli mě neoslovilo. Spíš jsem to vnímal jako natahování herní doby. Oceňuji však pokus přinést nějakou novou herní mechaniku.

Takže čtvrtá epizoda není vůbec špatná. Jen obsahuje spoustu diskuzní vaty a nezvládnuté vykreslení emocí. Navíc posouvání v čase je zde upozaděno kvůli příběhu, takže v některých momentech, které by Max mohla snadno vyřešit, prostě nefunguje. Není vysvětleno proč, což mě mrzelo a kazilo mi to dojem. Dost věcí bych v kůži Max řešil jinak. Příběhově je to ale pecka a hodně... HODNĚ se těším na závěrečnou část.

Pro: Citlivý začátek / Thrillerový závěr

Proti: Prostřední část je neskutečně roztahaná a o ničem / Nelogičnosti / Skládání stop

+14
  • PC 80
Oproti řadě komentářů výše, pokládám tento díl za prozatím nejlepší v sérii. Lepší je v určitě v hlavní příběhové linii, které se již začíná (částečně již od třetího dílu) jasně definovat a přecházet do temnější a srozumitelnější podoby. Celkově už to není jen o "vztahové politice" na Blackwallské akademii a přilehlém okolí, s doplněním o "psychická traumata" s tím spojená. Objevil se také jednoduchý detektivní prvek. I ta první část s alternativní realitě s Chloe je skutečně emočně silná, nikoliv jen teenagerovsky stupidní. Trochu to sráží na konci bazénová párty, ale celkově mi nezbývá než dát poprvé zelené hodnocení.
+8
  • PC 95
Z týhle hry se stává slušná emoční bomba, nabízí emoce všeho druhu. Tahle epizoda byla o něco delší, ale nemůžu říct, že by to bylo na škodu. Hluché místo jsem nenalezl. Někdo může mít výhrady k začátku, který má jen pramalý vliv na vlastní děj, ale zásadním způsobem formuje Maxinu osobnost, předkládá do té doby skryté aspekty ovlivňování minulosti a hlavně je to fakt doják. Člověk tak nějak tuší, že tahle realita nebude mít pokračování, ale stejně je to pecka.

Shánění dalších důkazů nabízí opět emoce. David, Nathan a Frank informace dodali. I když je to asi dost bolelo, každýho trochu jinak :) Když pak došlo na rozklíčovávání důkazů a snahu o vytvoření z nich vyplývajícího závěru, nastoupila velmi zajímavá mechanika, která nutí si vše důkladně pročíst a logicky pospojovat. Člověk by si myslel, že hru v téhle fázi už bude táhnout jen příběh a osvědčené postupy, ale autoři si zas připravili něco novýho, tleskám.

Když se pak Max s Chloe vydaly na místo, které z důkazů nakonec vylezlo, tak nic nenasvědčovalo tomu, co tam nakonec našly. Bunkr ve kterém se odehrávaly kdovíjaké pokusy na dívkách, jede v tom Nathan sám? Opět se vynořily nové otázky, ono vůbec se v celé hře za každou vyřešenou věc objeví dvě úplně nové :) Jen doufám, že se v poslední epizodě bude dařit odhalovat věci nějak postupně, tak aby se těch asi 20 problémů nevyřešilo v posledních 5 minutách (ale asi to tak dopadno, no).

Následovala cesta na skládku. Rachel je mrtvá, informace, která byla jasná po asi 5 minutách hraní první epizody se potvrdila :) Ač se to nezdá, tak skládka je středobod celý hry, žádnej maják, škola ani koleje, ale skládka je to.

Konečně přišla na řadu slavná Vortex párty, na kterou se všechno osazenstvo připravovalo celý týden, teda kromě Max, ta jí pořád hejtovala, přesto dorazila. Příjemný disko u bazénu, prima rozhovory a vyhlášení soutěže o nejlepší fotku. Když je řeč o fotkách, tak právě na týhle párty je takový příjemný červený nasvícení a šikovná kamera, že z toho vznikají opravdu pěkné momentky. Pár Maxiných selfíček jsem si nacvakal :)

Na úplný konec přišlo ikonické místo, kterým je samozřejmě zas skládka :) Scéna má asi probudit emoce, ale já se neudržel a hlasitě se smál, že Chloe je zase mrtvá, je to holt otloukánek :) a ukázal se hlavní záporák hry.

Co se stane příště? Vyřeší se všechny problémy? Zabrání se katastrofě? Bude konec aspoň trochu dobrý? No uvidíme, těšim se a bojim zároveň.

Pro: emoce, časohrátky, několik zásadních scén, soundtrack

Proti: vyřešení 1 problému vytvoří 2 další

+15
  • PC 95
Podtitul Dark Room zcela vystihuje kontury čtvrté epizody Life Is Strange. Už od prvních vteřin ve hře je jasné, že se tu končí s nějakými lehkomyslnými rozhodnutími; a že bylo opět o něco těžší se v zásadních situacích rozhodnout tak, aby mě neprofackovlo vlastní svědomí.

Tato epizoda se nevyznačuje pouze temnějším dějem, ale také delší herní dobou a rozpletením některých zásadních otázek z epizod minulých. Max už není tak připodělaná a po tom, čím si prošla hned ze začátku, se asi ani nedivím. Zároveň se také ve velkém projevují dřívější rozhodnutí, kdy si najednou při rozhovoru postava vzpomene, že jste se k ní před dvěma dny nezachovali jako ke kusu hadru, a je ochotna vám naslouchat.

Poslední půlhodinku považuji za mimořádně povedenou práci. Moc se mi líbilo shánění důkazů a jejich následné procházení a spojování. Nebyli zde omezeni ani hráči, kterým to je šumák, ani ti, kteří na to chtějí logicky přijít. Ve spojování totiž prakticky nelze udělat chybu, ale na druhou stranu je časově náročné zkoušet to jen tak od boku. A když si potom najednou Max řekne: "Ha, to dává smysl!", má člověk sám ze sebe radost.

A teď rychle k poslednímu dílu, ať to mám za sebou a můžu zase žehrat nad špatnými příběhy ostatních her.

Pro: Scénář, hratelnost, těžké morální volby, zvuková stránka, temnější atmosféra

+13
  • PC 70
Atmosféra stoupá (viz bazénová párty), ale s ní i nucenost dialogů ve chvílích, kdy bych nejraději co nejrychleji běžel za Chloe nebo zkrátka tam, kde se děje něco opravdu důležitého (viz bazénová párty). Je to škoda, protože hlavní příběhová linka mě pořád zajímá, zvraty dokážou šokovat a napětí by se dalo krájet. O to víc přešlapy v topornosti samotného gameplaye mrzí.

Pro: Poslední minuty, promyšlený ústřední příběh

Proti: Nedůležité dialogy v důležitých chvílích

+9
  • PC 55
Plošina roku Max zjistila, že hrátky s časem nejsou tak úplně sranda a... počkat, to zjistila vlastně už dávno. Jo ano, hra opět stojí na místě. Nejenom, že stojí na místě, ale na chvíli nás drží mimo místo, přičemž koukat na soucitný výraz Max a poslouchat její ukníkaný hlas je za trest.

Opět smrdí gameplay, protože není překryt zábavným dějem či dialogy. Ta hra klidně mohla mít epizody tři a nic by se nestalo. Stále se motáme v těch samých podezřeních, postavy se nehýbou, prostředí se opakuje.

Opravdu mi začínají vadit nehýbající se NPC. Působí to nepřirozeně. Což platí i o dialozích, které vážou reakce na vaše činy z minulosti a kombinují se s informacemi, které vám předem určený scénář musí dát. Může tedy dojít ke komickým situacím, kdy na sebe s jednou postavou štěkáte a nadáváte si a o vteřinu později ji starostlivě plácáte po rameni. Tedy klasika žánru.

Jak to zezačátku vypadalo nadějně, tak se ukazuje, že tohle chození po lokacích a kecání o ničem skutečně není zábavná forma hraní.

Pro: ééé... asi už skoro nic... jo leda potěšení, že mé dohady ohledně jedné příběhové pasáže se potvrdily

Proti: je to nuda, nuda, nuda, nuda

+6(11-5)
  • PC 90
Čtvrtý díl Life is Strange je pro mě prvním a snad posledním dílem série, který šel kvalitou lehce dolů. Zatímco od prvního do třetího dílu jsem byl s každým dalším více a více nadšený, čtvrtý díl nadšení utlumil a snížil ho ještě malinko pod úroveň zahřívacího prvního dílu. Ne že by Dark Room byl vyloženě špatný díl, ale od předchozích přináší minimum inovací a překvapení, je znatelně delší a v některých místech až moc natahovaný. Schopnost vracet čas má tentokrát jen malou roli a nepřináší žádné novinky.
Po příběhové stránce se leccos začíná vysvětlovat, ale na druhou stranu přichází také hromada nových otázek a záhad. Závěr epizody byl neskutečně dramatický, a přesto, že jsme už v tomto „seriálu“ viděli mnohé, poslední cliffhanger je zatím nejsilnější. Ve finále bych po několika velmi temných dílech rád viděl zase trochu toho světla. Doufám, že poslední díl přinese parádní rozuzlení a snad i částečný happy end – i když vzhledem k vývoji událostí se zdá, že pro něj moc prostoru nezbývá…

Pro: Napínavý konec

Proti: Občas trochu zdlouhavé, málo novinek a překvapení

+16