Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Homeworld: Cataclysm

Homeworld: Emergence

30.06.2000
83
9 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Děj samostatného datadisku Cataclysm v podstatě vůbec nerozvíjí události z původní hry (Homeworld); odehrává se o 15 let později a vypráví příběh o záchraně galaxie před probuzenou starodávnou hrozbou.

Herně je pak od svého předchůdce v několika bodech významně odlišný. Vyprávění se točí okolo hiigaranského těžařského plavidla Kuun-Lan, které supluje funkci mateřské lodi, navíc obohacené o několik možností, zahrnujících například pohyb (nikoli pouze hyperjump) či přístavbu nových modulů. Kompletně nová je i sada jednotek, které budete ovládat (byť v podstatě suplují ty původní) a nezměněno nezůstalo ani uživatelské rozhraní - přibyla (téměř) plnohodnotná pauza, možnost okamžité změny rychlosti času a řada dalších ovládacích prvků, díky kterým se Cataclysm hraje ještě příjemněji než Homeworld.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
[přepis z fóra Sigil.cz]

Cataclysm mě velice potěšil. Obyčejně se od datadisků moc čekat nedá - převážná většina zaujímá koncepci hloupého přídavku dalších misí a předmětů, aniž by se snažila inovovat samotnou hratelnost. Tvůrci Cataclysmu však byli odvážnější. Pravděpodobně z důvodu tehdy již chystaného druhého dílu původními autory nakonec příběh tvoří vcelku samostatnou kapitolu. Stále je na poměry strategií vysoce nadprůměrný, ovšem do univerza Homeworldu mi vůbec nesedí; zatímco v první hře jste byli svědky strastiplného hledání zapomenutého domova, děj datadisku se točí okolo starodávné rasy (něco mezi borgy ze Star Treku a Zergy z SC), která se po letech uvěznění probudila a hodlá si nyní podmanit celou galaxii. Tedy, tato zápletka nijak neotřele nepůsobí, ale ve hře funguje dobře a v několika částech má hra dokonce až mrazivou atmosféru.

Velkou předností datadisku je samotný gameplay. Uživatelské rozhraní doznalo opravdu slušného množství změn, mezi nimiž nechybí teď už opravdu použitelná pauza, okamžitá změna rychlosti času, lepší popup menu, různé užitečné ukazatele atd. Co se hraní týče, tak musím smeknout. Některé věci, co se mi líbily v originále, jsou sice nenávratně pryč, jejich absenci však vynahrazuje další várka novinek. Předně - souvisí to s příběhem - není zde mateřská loď a vaším hlavním plavidlem je jen taková větší těžařská bárka, kterou ovšem v průběhu kampaně vylepšujete - přidáváte štíty, různé moduly atd. Mohlo by to být o dost propracovanější (třeba nějaké větvení či specializace), ale i takhle je to super. Takže postupem času se z bárky stává pořádná vojenská stanice, radost pohledět. Zpočátku jsem se také bál o ještě nižší maximální počet jednotek. I tento systém ale byl přepracován a ve druhé polovině již vaše armáda začíná nabírat na úctyhodné velikosti (abych se však přiznal, pořád mi to bylo málo). Jsou tu i nějaké (lépe či hůře využitelné) dovednosti, pořádný upgrade a hromada dalších věcí. Obtížnost mi přišla víceméně stejná; pro některé pak může být kladem, že se dramaticky navýšilo množství suroviny a není tedy třeba šetřit kredity za každou cenu jako v Homeworldu. Samotné mise jsou opět slušně variabilní a dost zábavné; hlavním těžištěm samozřejmě zůstal boj, zdaleka ovšem nejde v každé misi jen o to, odstranit z mapy všechny červené tečky.

Vše dohromady to má za následek výrazně větší přívětivost ke hráči, která je zhruba na úrovni jiných RTS. I přesto nakonec v mém pohledu Cataclysm celkové kvality Homeworldu nedosahuje. Schází mu ta monumentální atmosféra (mimochodem i hudba je znatelně slabší), příběh nemá tu sílu a hloubku (kvalitou je tak lehce nad StarCraftem) a to byly klíčové položky, které v případě Homeworldu daly s jistotou zapomenout na všechny ty nedodělky a výtky.

Je to však rozhodně důstojný pokračovatel.
+8
  • PC 80
Po zkušenostech s původním Homeworldem jsem k Cataclysm přistupoval poněkud s rezervou, ale ukázalo se, že tento datadisk je vskutku kvalitním kouskem.

První, co mě potěšilo, byl lepší příběh. Nebo alespoň z mého pohledu. Zatímco v původní hře jsem se začínal nudit, protože mise byly od určitého bodu nezajímavé, Cataclysm vyrukoval sice s béčkovým, ale zato zábavným příběhem, ve kterém se pořád něco děje a hráč se konečně dostane do pořádných bitev častěji, než jednou za pět misí.

Další věcí je upravený interface spolu s kontextovým menu. Obě zmíněné záležitosti jsou přehlednější, hezčí a neztratí se v nich ani začátečník. Také nesmím zapomenout na zkratky, které výrazně ulehčí ovládání úplně každé jednotky a zároveň jsou velice sofistikovaně rozvrženy, takže není možné se v nich ztratit.

Musím pochválit také modely nových lodí, které si v kvalitě nezadají s původními. Obzvláště mě nadchnul model Dreadnoughta...a také mi přijde, že se lodě v soubojích chovají více plynule. To platí zejména pro menší fightery, které se už prapodivně nezasekávají při otočkách, ale místo toho dělají různé výkruty a manévry. Neméně důležitým faktem je, že lodě nyní získávají zkušenosti, čímž se zvyšuje síla jejich zbraní a pravděpodobně i rychlost.

Jako trefu do černého potom musím označit nové velitelské plavidlo. Během kampaně je totiž možné (nebo spíš nutné) jej vylepšovat a tím do určité míry měnit jeho vzhled z původně těžařského korábu na vojenské plavidlo, které si dokonce v jedné misi nechá namontovat obří kanón.

Jak jsem psal, Cataclysm mě potěšil změnami k lepšímu a už se nemůžu dočkat, až ho vyzkouším v multiplayeru. Mé oko ale pořád pošilhává po Homeworldu 2, na který už se teď mohu bez skrupulí vrhnout.

Pro: Zábavné boje, opravdová 3D strategie, hudba, na svůj věk excelentní zpracování, vylepšený interface, hotkeys, béčkový, ale poutavý příběh

Proti: Vzhledem ke stáří hry nic významného

+4