Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Milujem turn-based, izometrické party-based RPG, obdobie kolonizátorov a textové popisky situácií. Neviem čo som robil posledný rok, keď mi unikol tento kickstarter a všimol si ho len pred pár týždňami, ale tohto vývojára si do budúcna budem rozhodne všímať. E:C napriek svojmu krkolomnému názvu je úžasné RPG, ktoré keby vyšlo v inej dobe, by bolo považované za absolútnu klasiku. V súčasnosti je bohužiaľ brané len ako veľmi kvalitná indie hra.

Medzi hlavné črty E:C by som vyzdvihol strhujúci turn-based combat (značne náročný hneď od začiatku); manažment skupiny (kde ovládate niečo cez 10 parťákov a levelujete ich v relatívne jednoduchom ale funkčom RPG systéme a ktorý berie do úvahy jednotlivé charakterové črty -- každá postava má 3 črty z približne 12 rôznych -- napríklad, postava môže byť racist, aggressive, proud, prípadne peaceful, pious, open-minded a každá vaša činnosť, ktorá je v súlade alebo rozpore s jej črtami buď zvýši jej morálku alebo zníži, pričom vysoká morálka vedie k ich lepším bojovým vlastnostiam a nízka morálka k vzbure danej časti vašej posádky; a kvalitu textov a dialógov, ktorá patrí k tým najlepším.

Hra je značne nelineárna, ocitnete sa na veľkej mape, len s vašou posádkou, pár zásobami (medzi hlavné patrí jedlo, vybavenie, medicína a pár ďalších surovín) a postupne nachádzate dediny, mestá, rôzne rituálne miesta a podobné zaujímavé lokality, ktoré môžu viesť ku questu, combatu či situáciám, kedy sa musíte rozhodnúť a buď sa podlízať alebo si pohnevať svoju posádku. Okrem toho je jedinečne stvárnený resting, kedy priraďujete svoju posádku do rôznych činností na noc (stráženie, patrola, lovenie jedla, príprava jedla, príprava medicíny, výskum) a podľa náročnosti danej lokality (cesty sú nebezpečnejšie na prepady a znižujú hunting ale zvyšujú výnosy z patrolovania) sa ráno dozviete ako ste prežili danú noc. Okrem toho, môže vo vašej posádke vypuknúť choroba, vaši otroci vám môžu pokradnúť zásoby a desiatky ďalších vecí, ktoré vám sú oznámené pomocou dialógového okna. Celkovo je hra relatívne dosť náročná.

Jedine čo ma napadá ako negatívum tejto hry je značne otravná kamera a dosť chaoticky zobrazené postavy v boji. Postavy často splývajú s prostredím a nie je ich príliš vidno. To je všetko na strane mínusu. E:C ma nesmierne bavil a už som ho rozohral znovu, tentoraz za rasistickú, bigotnú a náboženskú skupinu (t.j. hodne éévil), a mám v pláne plieniť, znásilňovať a rabovať. Es tut mir leid, ale k tomuto obdobiu to proste patrí.
+32
  • PC 65
Po všech stránkách dotaženější a lepší Expeditions: Viking byl důvodem, proč jsem se odhodlal tento titul také ještě zkusit. Setting Conquistadora je přece jen poněkud neotřelejší a přímo vybízí k objevování a plundrování tajemné Ameriky.

Hráč dokonce má možnost - přivře-li oči nad úsměvnou rovnoprávností ženských postav, jež nadmíru lákala kariéra strážné s dvoumetrovou halapartnou - odklonit se od pohádkového vlhkého snu pokrokového španělského humanisty milujícího Indiány a jejich fascinující kultury, a téměř plnohodnotně si užít kolonizátorské masakry, doplněné o možnost mnoha bezvýznamných nízkých krutostí, jejichž křesťanský smysl divoši nemohou nikdy pobrat, ňam ňam.

Konec hry mi ovšem nachystal velké zklamání, kdy jsem zjistil, že mě Logic Artists podruhé úplně totožně napálili. Stejně jako ve vikinském pokračování vám hra naznačuje, že rozumí tomu, když uvažujete způsobem, že chcete podpořit nějakou rebélii, abyste oslabili nejsilnější říši, a až pak si vzali vše pro sebe, jen aby vám nakonec po této podpoře slabšího hráče nikdy nedala možnost jej svrhnout. Ač jsem to vyloženě řekl v dialogu, že je to můj plán, a mám plnou pevnost o půl tisíci lidech, kteří by Tenochtitlán utopili v krvi, aniž by se zapotili, koncem hry jsem se prostě náhle namísto toho stal z psychopatického masového vraha, posedlého zlatem a mocí, skvělým přítelem Totonaků, za něž jsem klasicky odvedl všechnu práci, jupííí.

Stejně tak nedává smysl, že mě v průběhu hry neopustili či nekonfrontovali všichni ti Indiáni, jež jsem do své skupiny nabral pouze s výhledem na to, jak je budu pomalu týrat. Skončilo to tak, že na genocidní masakry si v klidu zvykli a já jim občas hodil hned dva fláky masa, aby byli zaměstnáni trávením a nikoliv přemýšlením - ve výsledku pak byla jejich morálka entusiastická, a to i u progresivistických sluníčkářských individuí! Bez zajímavosti není, že jak jsou všude zpolovic ženské, tak když jsem obdržel darem indiánskou ženu, ta za celou hru neřekla ani slovo... asi se kmen zbavil nějaké pěkné oligofreničky, kterou má postava užívala obdobně jako nafukovací pannu.

Objevování Nového světa s sebou skutečně přináší onen pocit dobrodružství, škoda jen poměrně malé mapy Mexika a překvapivě omezeného množství contentu. Co mě velmi těšilo, byla solidní kvalita textů, jež dovedou navodit atmosféru. Již mě ale tak neuspokojoval loot ze samotných chrámů a měst - tohle je dobývání Ameriky, volové, ne brigádička v Anglii. Upřednostnil bych méně grindování shitu z všudypřítomných bedýnek a místo toho pořádný příval bohatství po obsazení odpovídajících lokalit. Protože hráč nemá ani šajnu, nakolik jde o penízky a jakou mají reálnou hodnotu, nijak zvlášť jsem nešetřil - hodně jsem narval do své pevnosti, tu jsem navíc třeba koupil čtyři dělové koule za dva tácy, což je absurdní částka, kterou nedostanete snad ani za dobytí Tenochtitlánu pro Totonaky -, ale ani nadmíru nerozhazoval; přesto jsem s více jak dvaceti tisíci v kapse (majetek se asi nezohledňuje, haha) závěrem neměl dostatek k úspěšnějšímu z konců. Měl jsem si to zřejmě vyvěštit z kávové sedliny, kolik je vlastně kolik.

Jak ta samotná herní mapa a pohyb po ní má třeba v porovnání s Viking blíže ke strategii než k RPG, napadlo mne vícekrát, že je poněkud škoda, že nebyla alespoň trochu promakaná ta strategická a ekonomická část. Takto kvalita hry spočívá především v tahovém souboji a textových událostech.

Na druhou stranu, Conquistadora máte dohraného za cca 30 hodin, tudíž nestihne nudit, a mohu jej jedině doporučit, pokud máte chuť na daný setting a RPG s taktickými tahovými souboji - jež je nadto víceméně možné hrát za nebetyčnou lidskou kreaturu kolumbovského ražení, což je kvalita v RPG nepříliš vídaná a nemám důvod si myslet, že na tom se něco změní.
+11