Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Dragonsphere


Komentáře

« Předchozí Následující »
  • PC 70
Dragonsphere mám už nějakou dobu staženou zdarma v knihovně GOG a při prvním pokusu o rozehrání mě odradila ošklivá grafika a přehršle textů. Proto si teď zahraji trošku na ďáblova advokáta a budu tvrdit, že ta hra není vůbec tak špatná, jak to z hodnocení tady vypadá.

Tentokrát začnu tím nelepším a tím je příběh. Před léty uvěznil starý král se svým čarodějem zlého kouzelníka. O 20 let později starý král umírá a mladý se ujímá těžkého úkolu zničit kouzelníka jednou provždy. A tak se vydá do tří zemí (nomádi, měňavci a víly) aby získal pomoc, prošel čarodějovou tvrzí plnou pastí a zatnul mu tipec. Celou dobu mi to připomínalo King Questy svým tradičním příběhem. Jenže zhruba v půlce hry čaroděje porazíte, nastane zvrat jak prase a pohodový King Quest se mění tak trochu na Hru o trůny. Víc prozrazovat by byl hřích, ale stojí to za to.

King Questy budu zmiňovat i nadále a to v dobrém i zlém. Hře nechybí zajímavé postavy, parádní gradace děje až do finále, ale bohužel také jako King Quest (5-6 díl) vypadá. Grafika je na rok vzniku opravdu prastará a nedetailní. Přesto jsem si kupodivu zvykl, protože jednotlivé obrazovky jsou celkem pěkně nakreslené. Ke hře navíc hraje pěkná pohádková hudba a vše je nadabované.

Hratelnost je rovněž dost ovlivněná sierovkama a to v dobrém i zlém. Takže tu máme spoustu zajímavých puzzlů a miniher (hádání kamenů, přeskakování sloupů), nechybí měnění podob, spousta kouzelných předmětů a spád (postupujete většinou stále dále). Bohužel také nechybí šílené rozhovory, kdy musíte přesně odhadnout pořadí odpovědí, přítomno je i umírání na každém kroku, některé naprosto nelogické úkoly, šílené hádanky (víly!!!) a spousta nevyužitelných předmětů. Těch se Vám v inventáři nahromadí asi kolem dvaceti a kromě tradičních deseti příkazů jako zatlač, polož atd... mají ještě každý dva-tři způsoby použití.

Takže obtížnost stoupá k nebeským výšinám a musím uznat že bez časté konzultace s návodem (resp. point listem) bych si nejspíše ani neškrtl. Posuďte sami - v jedné místnosti musíte vzít mrtvou krysu, zmrazit ji a nalepit na rám dveří s teleportem. Následně na tentýž rám použijete dvojici chapadel, načež hrdina milý teleport chytí, smotá a strčí do kapsy... Jak už jsem zmínil, ve hře se sbírají body, které ovlivní detaily konce hry.

Nakonec mě ale přes výtky Dragonsphere jakožto tradiční fantasy adventura docela bavila. Za rok 1994 určitě lepší volba než Kyrandia 3 nebo King Quest 7.

Pro: Tradiční King Questovské fantasy se skvělým příběhem, pěkná hudba, gradace, spousta nápadů.

Proti: Na rok vzniku zastaralá grafika, brutální obtížnost.

+12
  • PC 65
Bylo nebylo, byla jednou jedna adventura, co nabízí GOG zadara. Fantasy středověk, černobíle působící příběh (hlavní záporák je zlý a prostě zlý a tečka. Trochu jako Šlechtová) a celkově staře působící hra.

Inu, dal jsem se do hraní a uvědomil jsem si, že tato hra splnila moje tajné přání - vždycky jsem si přál nějakou adventuru, kde je v každé lokaci spoustu aktivních míst. A já ji konečně dostal. A skutečně - hned prvních několik lokací je velice aktivních. Lze prozkoumat skoro každý objekt - postel, misku s vodou, truhličku i erby na zdi a také dokonce i zdi a stropy a to už je to říct.

A nejenom to - každý dialog, co se objeví je víceméně unikátní a nestává se často, že by se opakoval. To ale furt není to nejlepší - nejlepší je, že ty dialogy jsou relativně dost zajímavý a slušně napsaný. Není to jen bla bla bla - jsou to texty vskutku na úrovni, ze kterých se třeba dozvím, že koberec, co vede od trůnu po zemi vede až k protější zdi. A že zákony království nedovolují nikomu, mimo krále, na něj šlapat. Ovšem podle všeho tento zákon nikdo nedodržuje.

Říká se, že nejhorší je, když člověk dostane to, co chce. A mně tyhle dialogy postupně začaly nudit a už jsem je nečetl tak podrobně, jako spíše přejel v rychlosti očima. Jednak je grafika relativně hnusná a jednak je toho prostě příliš.

Každopádně mám k dialogům ještě jednu věc - všiml jsem si, že tvůrci se snažili imitovat starší angličtinu (např. “Thee” místo “You” a slovo “Gay” tu bylo použito ve významu “Veselý”:))

K přesvědčení, že je hra celkem fajn napsaná mě kromě slušně napsaných dialogů vede ještě přeběh, který, jak jsem zmínil, je sice černobílý zpočátku, ovšem… Později se tak trochu ukáže, že je všechno jinak a já, ač to nepovažuji za nějaké veledílo, musím uznat, že na mě dějový zvrat, co se objeví někde v půlce hry, udělal celkem dojem. Nakonec jsem zjistil, že mnoho detailů, co se objevilo během hry, se ukázalo být důležitými později (např. to, že hlavní hrdina nachytal bratra sedět na začátku hry na svém trůnu, nebo zmínka o tom, že v pokoji je tajná chodba).

Jako adventura si vede ale Dragonshpere trochu hůře. V některých ohledech je frustrující a docela obtížný. Přiznám se, že jsem to hrál s návodem, protože na některý věci bych ani nikdy v životě nedošel ani kdybych se 10x posral. Třeba jak se řeší bludičky v zemi víl. Že se musím poslepu trefit do jedné konkrétní v konkrétní dobu a říct ji konkrétní věc, to je celkem šílená věc. Pak tu máme bloudění v poušti. A taky skládání slov. Hádanky atd.

Nejlepší pasáž je ale stejně ve věži, kde je hned několik ryze originálních a skutečně zajímavých adventurních úkolů (vyříznutí portálu a nalití vody do něj, roztavení mříže kyselinou, změna podoby šutráku tak, aby si čaroděj myslel, že je to ten, který chce etc.)

Za zmínku taky stojí minihra s hádáním kamenů, která se mi na jednu stranu příčila v tom, že ji nelze příliš ovlivnit (tahání kamenů je totiž náhodné), ovšem zaujal mě princip. Buď můžu tipovat šutráky za méně bodů ale s vyšší pravděpodobností výskytu, nebo šutráky za více bodů, ale s menší šanci na výhru. Přirozeně jsem chápal, že nejlepší bude střední cesta. Ovšem taky se to dá vyhrát tím, že nejdříve tipuju šutry za více bodů a když mám štěstí, tak to pak dorovnám šutrama za míň bodů =) No, fajn minihra:)

Trochu se musím zastavit také u soundtracku. Hudba je tu fakt hodně podivná a šílená a stejně tak zvuky. Však poslouchejte!

Co dodat, na hru zadara to není zase tak špatný a pro milovníky adventur…? No, proč ne. Ale obecně jsou lepší adventury, kterým je třeba dát přednost. Dragonsphere je slušně napsaný a zajímavě zpracovaný, přesto adventurně krajně nezábavný a dohromady mu dávám takových hezkých nadprůměrných 65% :)

Zazvonil zvonec a mé trpělivosti byl konec...

Pro: Hlavní hrdina může skočit do studny a zabít se, nebo se proměnit v tuleně

Proti: Vysoká obtížnost některých hádanek, brutální pixel hunt atd.

+11
  • PC 75
GOG mi čas od času udělá radost hrou zdarma a to je i případ Dragonsphere, o které jsem předtím v životě neslyšel. Zatím jsem u ní nestrávil příliš času, takže hodnocení se ještě nejspíš bude měnit. Už teď ale můžu poukázat na zajímavou atmosféru, neobvykle silný důraz na "středověké reálie" a taky (občas až černý) humor, objevující se v komentářích hlavního protagonisty (první volba ve hře: půjde se král věnovat problému s kouzelníkem, nebo se mu nechce a radši zůstane v posteli?) či ve zmiňovaných způsobech úmrtí (doporučuji skočit do studny).

EDIT: Dohrano. Prekvapila me celkem brutalni obtiznost hry, jdouci i za latku nastavenou Sierrou. Taky tak (ne)milujete dialogy, u kterych presne zalezi na poradi odpovedi, ktere date? Nebo kdyz jste omezeni poctem otazek, ktere smite polozit a kdyz se netrefite do klicove, tak mate smulu a muzete loadovat?

Casove limity jsou tu sice taky, nastesti nejsou tak prisne jako u Sierry, kdy se nektere ukony musi vykonat na vterinu presne. Na druhou stranu interakce s inventarem neni uplne nejstastnejsi a prave v casove narocnych usecich vam muze pekne zavarit - ovladani je nekde na pomezi klasickych prikazu a point and click, zkratka hybrid. Hudba je misty dost otravna, hlavne proto, ze v oblastech, kterymi budete prochazet nejcasteji, hraje porad ta jedna a ta sama odrhovacka.

Mala poznamka o pribehu - twist prichazejici v polovine hry je pomerne originalni, i kdyz je to vlastne jen takovy King's Quest III postaveny na hlavu. Zaver nanestesti postrada epicnost a hlavni (!) padouch z nastale situace vysel jeste pomerne dobre a jeste mel tu drzost drzkovat. kralovna matka sice prisla o syna a druhy konecne poznal, jaka byla celou dobu svine, ale vypadalo to, jako by si z pobytu v zalari vubec nic nedelala.

75% pro neznamy a do uvedeni na GOGu zapomenuty klenot s plnym voice overem, byt s noname dabery. Vysledne skore: 249/250.
+7