Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PS5 75
Herní výzva 2025 #6: Nekonečné čekání.

V první řadě bych rád poznamenal, že se značkou Dragon Age nemám žádnou zkušenost, na první pohled mě ten svět nezaujal a tak jsem se do žádný hry z téhle série v minulosti nepustil. Nejsem tak zatíženej lorem a nedokážu tím pádem porovnat jak je hra autentická vzhledem k předchozím dílům. Zaregistroval jsem samozřejmě, že tím směrem šla velká část kritiky a před startem hry jsem se aspoň pokusil nachytřit se různými souhrny předchozích dílů, abych se alespoň částečně uvedl do děje.

Nicméně s Bioware hrami mám zkušeností dost. Mass Effect patří k mým nejoblíbenějším sériím a moc mě bavila i v téhle sérii velmi nepopulární Andromeda. A musím říct, že i v tomhle případě půjdu trochu proti proudu.

Přijde mi, že tady vznikla nová kategorie takových "casual RPG" jak bych to nazval. Celou dobu průchodu hrou jsem se nemohl ubránit paralel k Hogwarts Legacy. I když pominu vizuál, který mi přijde dost podobně stylizovaný, nacházím tam podobné problémy/vlastnosti (dá se to podle mě nazvat obojím dle toho, jaký zážitek hráč hledá). A to některé části dialogů, kde i negativní odpovědi vlastně nejsou až tak negativní, trochu tam chybí taková ta tíha okamžiku, že o něčem opravdu hráč rozhoduje a konkrétně Veilguard tu i rovnou v podstatě nastíní co dané rozhodnutí bude znamenat. Celé je to takové "feel-good" a kromě finále mi to celé přijde takové poklidné. Pokud je někdo v pohodě s takovým zážitkem, bude spokojen, ale pokud nehledá takovouhle odlehčenou atmosféru, bude mu hra připadat místy až mdlá. Asi tam vidím podobnou snahu, jako u Hogwarts a to dotáhnout širší pole hráčů a udělat hru více přístupnou. I obtížnost mi přišla velmi jednoduchá. Poslední dobou hraju dost her na easy, někdy i "story" mód, ale tady jsem to musel zvednout až na třetí úroveň a i tam mi to přišlo příšerně jednoduchý, neumřel jsem za celý průchod hrou ani jednou.

Celkově Veilguard není ničím moc výjimečným, ale jako oddychová hra, ke který pár hodin týdně sednu to fungovalo dobře. Kouká se na to moc fajn, prostředí je velmi rozmanitý a hlavní postavy jsou podle mě velmi dobře napsaný. U vedlejších postav jsem měl občas problém jak byly recyklované z některých NPC. Třeba mě překvapilo, že k jedné postav jsem přišel a vypadala skoro úplně stejně jako moje Rook. Nenarazil jsem na žádné zásadní bugy a ač mám vlastně problém něco opravdu vypíchnout, tak jsem v průběhu posledního měsíce strávil ve Veilguardu okolo 60 hodin. Takže nemůžu říct, že by mě to nebavilo, protože jak mě něco nebaví, nedokážu se donutit to dohrát a po pár hodinách takovej titul opouštím. Nicméně i když se o to Veilguard snaží, opravdu není hrou pro každýho.

Pro: atmosféra, hlavní postavy, finále

Proti: některé nezajímavé a mdlé dialogy, chybí tíha hráčova rozhodnutí

+15
  • PS5 60
Dragon Effect: This Sh*T Is Weird
Hráno na PS5, obtížnost Storyteller
Rook: Vrána, rogue, člověk, romance s Lucanisem
Kde jen začít. Asi to vezmu hezky postupně.

Character creator: Hodně promyšlený - je vidět, že na něm dělal někdo z The Sims. Jenže jsem absolutně nevěděla, co s tím. Nastavení tří obličejů mi vytvářelo různá stvoření. Se vzhledem pleti jsem se patlala asi nejdéle, protože mi neustále přišlo, jak kdyby v mém vybraném měla moje ženská postava strniště, takže jsem zkoumala čím to je, abych pak zjistila, že je to součástí mého vybraného vzhledu. Nakonec to dopadlo tak, že jsem vzala jeden preset, upravila vlasy, barvu očí, make-up, nahodila pihy a docela se povedla. Jelo se.

Začátek hry byl pěkně svižný, jak ho známe z gameplay ukázky. První hodiny pěkně ubíhaly, ale po nějaké chvíli jsem si všimla, že se vše začalo pěkně táhnout. Měla jsem nahráno cca 10 hodin a ještě jsem neměla ani všechny společníky. Během toho mi tam hra z ničeho nic hodila jedno velké rozhodnutí, tak jsem zajásala, že se něco děje. No… to rozhodnutí bylo až do konce první části poslední.

Mám všechny společníky, hra mi řekne, že se s nimi mám přátelit a uzavřít jejich nedořešené záležitosti, aby byli všichni připraveni na poslední misi. Zajásám. Tohle už jsme tu měli v Mass Effectu 2. Paráda. Všechny osobní úkoly otevíraly různá témata, na které se v předchozích hrách naráželo, ale nebyly dořešené. Veilguard nabízí právě to (v určitém množství). 

Společníci: Nakonec jsem si k nim našla cestu. Nejméně mě bavila Bellara, její poslední quest s pohřbem bratra jsem vyloženě proskipovala. U Bellary mě nejvíce mrzelo její téma (The Forgotten Gods) a to, jak to bylo pojato. Chtěla jsem lore a nové info, dostala jsem řešení rodinných záležitostí. Emmrich, Davrin, Lucanis a Harding jsou fajn, Neve mě moc nemusela. U Taash jsem se bála té identity se kterou byla její postava promována, ale byla jsem překvapená, jak to v Bioware uchopili. Nic mi necpali, najednou mi oznámili, že to vlastně vyřešili s Harding a Neve a bylo to.

Tak, všichni jsou připraveni - jak společníci, tak frakce. Hra mi oznamuje, že teda od teď už nemůžu nic dělat a jedeme na finále. Finále… Šlape to krásně! Suicide mission v Dragon Age. Dokud nepřišla jedna volba, která mě odrovnala. Teď bude spoiler fakt velký, kdo se jim vyhýbáte, tak neklikat. Harding vs Davrin. Co to do pr…!? To jako fakt?! Tak já tady jak … lítám, abych měla všechny společníky vyřešený a všichni mi to přežili a Bioware mě takhle pošle do zadní části těla? Jen aby Rook měla dostatek regretu a mohla se dostat z vězení? Vždyť už tak ho měla dost - např volba starosty, Treviso X Minrathous,… proč kvůli tomu musím přijít o společníka (a jeho mazlíčka)???Dalo se to zkrátka vyřešit jinak (ale od toho tu pak máme fanfiction). Pak přichází další část hry, která mě znovu odrovnala. Teď, když se na to dívám zpětně - ano, měla jsem to tušit, ale přikládala jsem to špatnému scénáři (o kterém bude ještě řeč). Ale žrala jsem to Bioware i s navijákem, protože by to přeci neudělali (Varric je přeci ústřední postava, vypravěč a zabít ho by hráče fakt bolelo… jo, bolelo to.). Ale udělali to, a já zůstala jen v slzách. Tahle část finále byla skvělá, stejně jako začátek druhé části. A pak už to šlo trochu z kopce. Zatímco se venku odehrává souboj dvou velkých postav, já se procházím a povídám si s lidmi. Úplné finále bylo předvídatelné, ale uzavřelo mi jak Inkvizici, tak Veilguarda.

Ke combatu nemám co říct. Jakékoli taktično už není, je to hodně akční a Andromedové. Ale bavilo mě to. Obtížnost storyteller byla až moc lehká, hlavně bossové - ty jsem kolikrát zvládla na jednu schopnost, normální nepřátelé pak na jedno / dvě máchnutí meči.

Writing. Ach, tohle bolelo. Těšila jsem se na vtipného Rooka jako purple Hawke a co jsem dostala? Kolikrát jsem se nad “vtipnými” odpověďmi musela pozastavit a plácnout se do čela, jestli se mi to nezdá. Dialogy jsou hodně jednoduché. Několikrát se mi stalo, že můj výběr odpovědi vůbec neodpovídal tomu, co chci říct. Banterů mezi společníky je hodně. Rozhovorů v Lighthouse je také dost, v podstatě po jakékoli menší misi.

Romance. Hra mi byla představována jako nejromantičtější z celé série. Jenže není. Já šla do Lucanise - vrána k vráně sedá. Ano, věděla jsem, že to bude pomalé. Ale ok, jsem trpělivý člověk. Jenže mě celá romance přišla jaksi… neosobní? A když jsem si projížděla ostatní romance na YouTube, tak jsem zjistila, že to není problém jen Lucanise, ale všech. Tohle opravdu není to nejromantičtější, co Bioware nabídlo.

Artstyle hry. Uf. Lokace jsou nádherný! Kolikrát se člověk opravdu kochal. Ale ten design postav. Je to jiné. Ale zvykla jsem si. Nejvíc to bolelo u navrátivců z předchozích her, které jsem skoro nepoznala (koukám na tebe, Doriane).

Ještě se vyjádřím k soundtracku. Zimmera i Barneho znám, čekala jsem pecku. Nejdřív jsme dostali main theme. Sice to je taková nezapamatovatelná skladba, ale fungovala. Ve hře ji skoro neslyšíme (až na finále). Ve hře je hudba hodně generická, nevýrazná. Místy mi i připadalo, že hraju Mass Effect. Kdyby zůstali u Trevora Morrise, udělali by lépe.

A to je asi vše. Kapitola Dragon Age je pro mě uzavřena. Pokud bude další (a otevřená vrátka si nechalo i samo Bioware - viz tajná potitulková scéna), ráda si ho zahraju. Ale už teď to není to “ono”. Je mi jasné, že hra musí zaujmout i nové hráče a novou generaci, a sama vím, že dnešní mladší generace potřebuje věci trochu jinak. Takže se v Bioware museli po deseti letech přizpůsobit. Nezazlívám jim to. Veilguarda si ráda zahraji znovu, vyzkouším jiná rozhodnutí, jiný styl boje. Ale top to není. Tam zůstává Origins a Inkvizice.

Pro: Uzavření příběhu, technický stav hry, voice acting, super finále, důraz na společníky, zábavný akční combat

Proti: Hudba, předvídatelnost příběhu, romance jsou na vedlejší koleji, jednodušší writing

+18 +20 −2