Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Combat Mission II: Barbarossa to Berlin

Combat Mission 2, Combat Mission: Barbarossa to Berlin

20.09.2002
92
2 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Combat Mission II: Barbarossa to Berlin je 3D taktická strategie z druhé světové války a pokračování úspěšného Combat Mission: Beyond Overlord. Hra vás tentokrát zavede do slavných bitev východní fronty a na rozloze 24 kilometrů čtverečních odehrajete přes 70 reálných historických scénářů.

Hra opět používá tahový systém, po jehož skončení se spustí realtimová část. Typy scénářů jsou také klasické - útok, obrana, střetnutí a rychlý transport územím nepřítele s minimálními ztrátami.


Diskuze ke hře

Doposud o hře nikdo nediskutoval.


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Nelze očekávat, že BtB zaujme někoho, kdo není wargamer. Od doby vydání uběhlo 12 let a lepší druhosvětoválečnou strategii aby člověk pohledal. Společně se sérií Steel Panthers se stala modlou těch, kteří to s druhou světovou válku ve hrách myslí vážně.

Vynikající je hybridní realtime/turnbased systém. Jednotkám na začátku každého tahu zadáte rozkazy, stejně jako nepřítel, zmáčknete tlačítko GO! a jednotky se dají do pohybu. V tu chvíli jste po dobu jedné minuty zcela bezmocní, nemůžete již chování jednotek jakkoli ovlivnit. Pokud tedy například pošlete pěchotní družstvo na prohlídku nedalekého lesíku, může se stát, že během vykonávání vašeho příkazu budou přepadeni kulometnými družstvy a minometnou palbou. Jenže jednotku nemůžete poslat ihned pryč. Teprve až na začátku dalšího tahu lze zase rozdat rozkazy a pokud jednotka zpanikařila a dala se na zběsilý úprk, moc rozkazů vám ani nepomůže.
Tenhle systém dost realisticky dává hráčovi možnost ochutnat opravdové velení, kdy musíte mít na paměti časové prodlevy mezi vydáním rozkazu a momentu, kdy jednotka začne rozkaz vykonávat. Musíte brát v úvahu, že nemáte nad jednotkami totální kontrolu a někdy jsou vaše možnosti omezené.

Dobrý a zkušený velitel právě velí tak, aby jeho jednotky byly sehrané, aby plán byl časově dodržen, aby nevznikaly průrazy v nepřátelských liniích, kterými najednou nemá kdo jít; aby během ústupu nepadly jednotky do obkličovacíh kapes; aby vůbec obkličovací kapsa mohla vzniknout a nepřítel vám z ní neutekl do blízkého lesa jen proto, že jedno ofenzivní křídlo se zpozdilo. Z onoho lesíka vám pak svými protitankovými zbraněmi, kulometnými oddíly ukáže, co si o vašem postupu doopravdy myslí. A mezitím se mu samozřejmě v záloze vzpamatoval prapor mechanizované pěchoty, který stihl vaším jednotkám padnout do boků.

Až se prokoušete všemi 50 scénáři a 10 operacemi, bude z vás opravdový velitel. Editor scénářů pak přináší zábavu přímo nekonečnou.
Hra obsahuje stovky a stovky jednotek, které velice přesně odpovídají historickým skutečnostem, nemluvě o realistických vlastnostech tanků jako je pancéřování, průraznost, spolehlivost a podobně. Jsou zde věci, které byste určitě od hry tohoto typu čekali. Záleží na počasí, terénu, době...

Největší devíza hry spočívá v jejím tahovém/realtime systému, užasné historické přesnosti, možnostech, znovuhratelnosti, realismu a rozsáhlosti. Je jedno, jestli velíte útoku divize nebo jen několika četám, které se snaží dobýt menší vesnici, hra naplno otestuje vaši taktickou finesu, znalosti, teorii a schopnost reagovat.

A to nejen v bitvě proti umělé inteligenci, ale hlavně proti jiným hráčům. Právě zde je největší síla BtB. V multiplayeru. Ať už po síti nebo PBEM, máloco je tak nervydrásajícího, jako bitva proti dobrému veliteli právě v BtB.

Ať už směrem na Moskvu, nebo směrem na Berlín, pokud máte rádi druhosvětoválečné strategie, překousnete dnes už nehezké, ale praktické grafické zpracování, trošičku neohrabané ovládání a potřebu hře věnovat trochu času, abyste pronikli do jejich tajů, najdete opravdový klenot, který patří na nejvyšší příčky každého wargamera.

Pro: historická přesnost, realismus, TB/RT systém, vztah jednotek a velitele, množství scénářů

Proti: grafika, stáří, trošku ovládání

+5
  • PC 95
Měl bych výhrady k termínu "realtimová část". Střídájí se fáze:
- plánovací: zadáváte příkazy, osy přesuny, cíle atd
- bojová: 1 minuta ve které se jednotky snaží příkazy splnit, ale mají poměrně velkou možnost si je upravit (např. obrněný automobil, který má příkaz postupovat vpřed, po setkání s nepřátelským tankem rychle změní názor a hledá nejbližší úkryt). V této fázi nelze zasáhnout do dění.
- prohlížecí: video kdy můžete libovolně prohlížet co se dělo předtím.
Dále bych připomenul, že zdaleka nejde jen o scénáře, ale především o duely ať online nebo PBEM případně i multibitvy kdy bojují dvě skupiny proti sobě.
+4