Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Pluto (16.04.2020 00:23): jestli jsem hrál nějakou rally hru v maringotkách na automatech za koruny, nebo něco na Commodore 64 u jedněch se známých, případně na CZ počítačích Consul na ZŠ, tak to už si fakt nepamatuji. :)

Ale tím Network Q RAC Rally Championship jsem si jistý, protože tam je Felicia jak se zpívá v jednom hitu od Maxim Turblence. :)
@Rapier (16.04.2020 00:03): No, pokud nepočítám formule/motorky od Accolade a Stunts s Lotusem, tak pamatuju, že jsem na dovolené v Itálii někdy po revoluci obdivoval arkádový přístroj s rally viděnou izometrickým pohledem a byl jsem z ní tak nadšený, že jsem si ji chtěl naprogramovat sám doma. Nakonec to za mě zvládli Flair Software s Rally Championships. Tehdy jsem ji měl samozřejmě pirátsky, pak se mi dokonce podařilo sehnat originál a ještě tu na mě krabice kouká z police. Zároveň s tím jsem hrál i Network Q RAC Rally z roku 2003, která tu na DH překvapivě chybí, takže bych se měl postarat o její přidání.
@Rapier (15.04.2020 23:36): A no jo, pravda. Já přečetl jen to první rally, ale to "první" u vlastního počítače jsem nějak vynechal. A když už jsem to teda nadhodil, když vezmeš i ty kamarády, co teda byla první rally hra?
Tak jsem definitivně vyřešil problém a nyní si konečně mohu užít CMR bez přerušení.

Často slyším o tom jak měla Nvidia lepší drivery než ATI (dnes AMD). Tak moje zkušenosti na starších PC (AMD Athlon/Sempron 64 a Intel Pentium III) jsou paradoxně přesně opačné! Pojďme na to.

Na ATI X1950 GT 256 MB DDR3 AGP 8x s posledním dostupným Win XP driverem běží hra zcela bez grafických chyb, ačkoliv nutno dodat občas během tratě hra spadne a jen jednou jsem měl to štěstí dojet stage 1 v Řecku bez přerušení.

Na Nvidia GeForce 7600 GT 256 MB DDR3 AGP 8x s posledním dostupným Win XP driverem hru lze spustit ale chyby jsou už v menu (auto neuvěřitelně rychle rotuje, šipky), při spuštění 3D je obraz kostičkovaný - rozmáznutý s texturou, překrývají se různé textury, obraz bliká, zcela nehratelné.
Zajímavé bylo, že test 3D obrazu v dxdiag sice prošel ale kostky se točily tak rychle (rychleji než na výkonnější ATIně výše) že je prakticky nešlo vidět. Podobně rychle se točilo menu hry.

Zkusil jsem i odjet stage v Řecku v software mode na nízkých detailech v 320*240. Dojel jsem to ale upřímně na tohle se nedá na Full HD monitoru ani v poměru stran 4:3 dívat. Měl jsem pocit, že mé oči nejsou schopny zaostřit. V tohle rozlišení hra vypadá opravdu hnusně. Možná v roce 98 bych to ještě akceptoval na nějaké slabé mašině.

Řešením nakonec bylo vytáhnou z krabice jednu z dalších AGP karet, a to prosím legendární Matrox G400 32MB, stáhnou poslední dostupný Win XP driver a světe div se, od té chvíle hra konečně nepadá, menu se netočí šíleně rychle a hra hlavně nepadá do OS!

No musím uznat, že rozjet CMR vyžaduje především starší typ GPU než jsem čekal. Samotné Windows XP a mód kompatibility tentokráte nestačí. V podstatě jediná stará hra kvůli které jsem musel vyměnit GPU, vše ostatní zvládá hravě ATI nebo nGlide.
Tak nepomáhá nic. Mám instalaci z CD, oficiální 1.5 patch + neoficiální Win XP patch. Dal jsem tam SB PCI 128 + poslední drivers od Creative, zkoušel jsem i drivers od MS. Trať prostě obvykle v nějaké fázi vytuhne na zvuku a CMR spadne do Windows.
Vidím, že ještě někdo CMR hraje, bohužel nevím kdo a trápí mě proč trať v Řecku padá na zvuku. Zkoušel jsem i přepnout zvuk na integrovaný ALC 880 Realteck a výsledek je stejný. Nechápu to.
Vypadá to, že stage v Řecku padá z nějakého důvodu na zvuku. Updatoval jsem ovladače SB Audigi z CD (rok 2002) na poslední dostupné z 2010. Stage 1 se spustila ale po cca 1 minutě to zatuhlo. Ach jo.

EDIT: tak jsem hru spustil přímo z adresáře přes soubor Rally.exe a nyní jsem konečně dojel Stage 1 v Greece. A opět rekord:
SuperEF2000 trať zajel za 03:19.40
Colin McRae za 05:00.55

Nechce se mi věřit, že na střední obtížnost (vyšší nelze zvolit) lze porazit o mínus 01:41.15 ale je to tak.
Nicméně jsem zkusil pro jistotu i šampionát, který začíná na New Zealand a hned po první stage jsem druhý o pár sekund za Colin McRae, a až daleko za mnou je nějaký Richard Burns. Neznáte ho náhodou? :)

EDIT 2: hm tak Greece stage prostě padá do Windows. Tak to nevím jestli s takovou odjedu šampinonát. Párkrát mě to vytuhlo během stage. Zajímavé je, že jiné tratě tím problémem netrpí.

EDIT 3: definitivně potvrzeno. Bluescreenview mě ukázal v analýze memory dumpu, že to padá skutečně na Audigi WDM driveru. No nic bude tak muset nahodit starší SB PCI 128.
Naprosto skvělá, a z dnešního pohledu již notně arkádová, rally hra.

Včera jsem zajel nejlepší čas v Monte Carlo, zcela bez přípravy na klávesnici.
Best Stage Times
Monte Carlo
1. SuperEF2000 (název mého XP PC) Impreza 3:34.64
2. nějaký Colin McRay Impreza 3:56.61

Před chvílí další rekord, jak to tak půjde dál tak nevím. :)
Best Stage Times
Australia
1. SuperEF2000 Impreza 3:01.60
2. nějaký Colin McRay Impreza 3:09.25

Nejde zvolit nejvyšší obtížnost expert, jezdím to na intermediate. A přijde mi to dost lehké ale hrozně zábavné.

Ach ne! Z nějakého důvodu nelze sputit Time Trial Greece Stage I, hra se načte ale pak spadne. Hm to mě netěší.

EDIT: když zvolím v menu místo grafiky default (v mém případě ATI X1950 GT) Matrox GPUs tak se trať spustí, dokonce i chvíli jede ale pak zatuhne. No mám sice v zásobě několik Matrox karet v krabici, počínaje PCI 2MB verzí, přes AGP Matrox G200, G400, 450, 550 ale nechce se mi prohazovat kvůli jedné hře karty.
@USER47 (10.04.2020 19:26): je mi to jasné, nemám nic proti hraní coop online apod. ale split screen by se prostě hodil.
Možná ne až tak moc u Rally her ale u spousty dalších závodních her bych jej naopak uvítal.
@USER47 (10.04.2020 19:09): My jsme teda CMR nikdy nehrávali na splitscreenu - vůbec to nezapadá do charakteristiky rally. Vždy se jezdilo postupně. Pokud si pamatuju, právě CMR (teď nevím, jestli jedna nebo dva, nebo oba) tohle umělo - nejdřív odjedou všichni hráči RZ 1, pak RZ 2 atd. To byly teprve ty správné seance...
Split screen by měl dneska mnohem menší využití než tehdy, a asi by se nevyplatilo na něm strávit moc času/nákladů. V minulosti se lidi slejzali ke kamarádům na společný hraní, dneska má komp každej a rychlý internetový připojení k tomu, takže lokální coop už nikoho kromě pár výjimek moc nezajímá.

Split screen z her nevymizel, protože vývojáři by byli idioti, coop se prostě díky vývoji technologií posunul do online sféry.
@USER47 (10.04.2020 15:51): naopak je to skvělé! Už mám nainstalováno a opatchováno. Na 32 bit Windows XP to běží perfektně, jen je třeba zvolit režim zpětné kompatibility pro Windows 95, jinak se hra nespustí.

Nechápu co na tom ta dvojka Olejník & Dobrovský nemohli rozjet. Věřím, že každý kdo má 32 bit OS Windows XP nebo Windows 7 (nejlépe bez SP1 a všech těch security patchů) to musí hravě rozjet. Klíčem pro starší hry je mít 32 bit OS kompatibilní s 16 bit aplikacemi.

Úplně mě dorazila volba grafického nastavení, už během instalace si člověk volí jakou grafickou kartu v roce vydání hry (1998) má. Já měl svůj první PC s AMD K6 233 MMX a S3 Virge DX/GX 4MB která tam pochopitelně je na výběr, stejně jako ATI Rage IIC 4MB AGP, kterou jsem měl o něco později.
Např. u S3 Virge to nabízí max. rozlišní 320 x 200 (stejně jako u bez 3Dfx karty), u ATI Rage IIC ale už celých 512 x 384 ale Matrox G100/Nvidia Riva už i 640 x 480 a 800 x 600. U prvních dvou karet jsou automaticky textury quality nastaveny na low a nedají se zvýšit. :)

Už si to nepamatuji ale překvapilo mě, jak volbou grafické karty je omezeno max. možné rozlišení ve hře. Já mám autodetect a pochopitelně mě to nabízí nejvyšší možné rozlišení 800 x 600. Aby taky ne když to hraji na ATI X1950 GT s AA + Anizotropním Filtrováním na max.. :)

A to nejlepší na závěr: na rozdíl od všech dnešních PC závodních her oba dva první díly Colin McRae Rally mají SPLIT SCREEN (ano slyšíte dobře není to chiméra!) a to možno rozdělit jak horizontálně tak vertikálně.
Hrozná škoda že tvůrci na PC split screen dokonale ignorují už roky. Za to je nakopat tak do zadni..!

Jediný HW kde se ještě občas split screen nachází jsou konzole, třeba u Forza Motorsport 7, respektive naštěstí u konzolí je to stále standard až na sérii Forza Horizont, kde bohužel split screen není a věřte mi, že není lepší zábavy než vidět naživo obličej soupeře, kterého jste právě porazili.

Tvůrci závodních her na PC jsou prostě jelita. Místo aby přinesli to co jsem všichni na PC milovali, tedy Need For Speed s kamarády na split screenu tak dělají všelijaké kravoviny.
Akorát si zkazíš vzpomínky, když zjistíš, že v porovnání s novějšíma hrama je to vlastně dost blbý:).
Tuhle Rally hru musím rozjet na staré sestavě. Má první opravdová Rally hra kterou jsem hrál na svém prvním PC v roce 1998. Dodnes mám na ní fajn vzpomínky.
Nevíte kde by se dala sehnat? :-) Rád bych se vrátil zpět v čase a zapařil.