Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
Cognition je výjimečná temná adventura, k tomu, aby se dostala na piedestal ke GK má však pár ale.

Příběh je asi ten nejpropracovanější, který jsem ve videohrách viděl. Jak je odvyprávěn a promyšlen je obdivuhodné. Ovšem už je to tak na hraně kdy se propracovanost přibližuje k vykonstruovanosti. Prostor pro jakoukoliv interpretaci hráče je nicotný a pro příběh nedůležité postavy a lokace téměř neexistují. Do jisté míry jde o antitezi nové vlny vyprávění příběhů se zdůrazněním možnosti volby, příběhové nedovysvětlenosti a řadu dalších prvků zvyšujících vcítění se do hlavní postavy a potřebu přemýšlet, co by kdyby.

I když je hlavní postavou detektivka FBI, tak nečekejte simulaci policejní práce. Na druhou stranu adventurní prvky jsou poctivé a ve většině případů logické. Přítomnost několika puzzlů je obhajitelná faktem, že jsou připraveny šíleným sériovým vrahem. Zvláštním prvkem hratelnosti rozšiřující možnosti hádanek je psionická schopnost vidět útržky minulosti při dotyku s osobou či předmětem. Dle mého mnohem lépe implementovaný prvek než například kouzlení v Dark Matter a má také zásadní roli v samotném příběhu.

Co tedy vůbec lze adventurně kritizovat? Tak za prvé to byly přechody mezi celkovým obrazem a detailnějším pohledem například stolů nebo obrazů. Jejich funkci chápu, ale mělo by být možné je opustit lehčeji než klikem na tlačítko v levém horním rohu. Mnohdy jsou neopodstatněné (například typu toho že v hlavním obraze klíč na dveře nefunguje, funguje až při pohledu na dveře v detailní obrazovce). Dále mi vadilo že puzzly byly mnohdy o jednom principu - například zjistit minulost předmětu a dát ho do správné polohy - tedy celkem zdlouhavý proces. Těch předmětů však je v puzzlu třeba 10 a vy je všechny musíte tímto způsobem rozmístit. Bylo by fajn kdyby třeba postava po správném rozmístění čtvrtiny principu také porozuměla a rozmístila zbytek sama:)

Vizuální stránka od autora komiksů je na papíře pěkná, opakuje se zde však prvek z dalších modernějších 2D adventur, který příliš nechápu a to jsou 3D postavy v 2D prostředí. Dovedu si představit, že s dokonalou 3D animací to nemusí působit jako pěst na oko, ale bohužel Cognition je další z adventur, které díky nedotažené animaci postav působí výrazně lépe na obrázcích než v pohybu. Pohyb, mimika a gesta vypadají skoro amatérsky a výjimečně se objeví i glitch vytvářející pohyb pro člověka s klouby nemožný. Hudba mě po GK nebo GM nenadchnula, ale do hry padne. Rozhodně se jedná stále o videoherní špičku.

Na závěr komentář k jednotlivým dílů:
The Hangman - 75% - rozjezd, nemáte šanci vidět nic z geniality příběhu, ale aspoň se seznámíte s postavami a díl funguje i samostatně. No nevím, ten druhý díl nainstaluju, stejně nemám co hrát. Délka cca 7h.
The Wise Monkey - 80% - Příběh se komplikuje a houstne. Adventurní nirvánu utlumí až závěrečný puzzle a la kvíz. Stejně je však už možnost neinstalovat další díl zapovězena. Délka cca 4h.
The Oracle - 80% - Supr nové lokace, ale svoboda pohybu jak za komančů. Příběh už jede po kolejích bez odboček, ale je dechberoucí. Kdo je hlavní vrah? Aha! Tak to jsem zvědavý, co bude v posledním díle. Délka cca 4h.
The Cain Killer - 75% - Po kolejích jedeme dál. Vraha známe, tak jen ho dostat. Série puzzlů a custscén, pěkné finále. Já chci další díly!!! :(( Délka cca 3h.

Pro: Vynikající mordbidně temný příběh, logické hádanky a postup hrou, pěkný vizuál

Proti: Animace postav, občas zbytečné klikání navíc, díly nejdou spustit z jednoho menu

+7