Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 50
Beru v úvahu, že se jedná o indie RPG a že hru v podstatě vytvořil jeden jediný člověk (!), což je obdivuhodné. Stejně tak cena, za kterou jsem jí pořídil byla velice férová. I přes to nelze opomenout některé nedostatky, ok grafika není nic moc, zvukové efekty jsou děsné (proč proboha všechny potvory zní jako pes), hudba skoro žádná, interface má řadu nedomyšleností (proč nejde opětovným stisknutím shortcut klávesy dané okno zase zavřít?), postavy chodí podivně rychle (na což si ale po chvíli zvyknete a nakonec to i oceníte), ale přes tohle bych se klidně přenesl.

Co je ale na hře nejhorší? Zdlouhavost. Natahovanost. Je hezké, že se autoři nesnažili nic ošidit a naservírovali nám pořádně rozsáhlé dobrodružství (mě to zabralo 45 hodin, ale to jsem plnil i všechny side-questy). Ale za jakou cenu? Po chvilce mi bylo jasné, že se jede pořád podle stejné šablony - abyste splnili další quest v hlavní dějové linii, tak musíte kompletně prozkoumat a vymlátit celou novou lokaci, načež někde v rohu najdete schody, které vedou do sklepa/podzemní jeskyně, kterou opětovně musíte celou projít a vymlátit. Nepřátel je často moc a stávají se otravnými a NPC, které máte zabít vám neustále prchají přímo před nosem a schovávají se za debilní mříž, tudíž musíte zase celou mapu obejít a sejmout je na druhé straně mříže.

Než jsem hru spustil, tak jsem měl představu, že se jedná o nějaké těžké hardcore RPG, které budu mít problém uchopit. Ale ne, je to přesně naopak, hra je velice lehká a lineární a souboje pokud hrajete na normal obtížnost nevyžadují žádné extra taktické myšlení (popravdě stačí používat plošňáky, které jsou hrozně overpowered). Užijí si hráči, co rádi čtou - úplně pokaždé když vlezete na nějaké nové místo, tak vyskočí okno s popisem okolí. To ale beru jako pozitivum, hezky to dokresluje to, co grafika hry nedokáže poskytnout.

Zklamáním jsou rozhovory, hra sice poskytuje dialogové možnosti, které vytvářejí iluzi, že ve hře opravdu MŮŽETE udělat rozhodnutí, které bude mít nějaké následky (mám toho šíleného mága zabít, nebo ho nechat jít?), ale je to celé jeden velký podvod - až na pár světlých výjimek tyto dialogové volby vedou k jednomu stejnému cíli. Navíc jsou strašně napsány. Otravní byli také parťáci, kteří mě náhodně během hry zahlcovali plky o svých problémech - proboha drž hubu a sekej. Jako plus beru, že hru nemusíte hrát ve třech postavách (hlavní postava + 2 parťáci), ale můžete jí odsolovat. To je ovšem o dost těžší.

Otřesná věc je skilltree - ability na sebe vždy nějak navazují a abyste mohli dát 6 bodů do nejlepšího skillu, který samozřejmě chcete nejvíc, tak musíte dát 6 bodů také do úplně všech skillů, které jsou v linii před ním. To ale v podstatě znamená, že musíte vyplývat obrovské množství bodů na schopnosti, které třeba vůbec nechcete a nebudete používat. Špatně se to vysvětluje, ale je to prostě nahovno. Jinak jsou ale ability celkem povedené a poskytují dostatečné taktické možnosti v boji.

Hra měla některé světlé okamžiky, kdy mě opravdu bavila (srandovní byl týpek v Avadonu, který mi ve stylu Q z Jamese Bonda dával různé "gadgety", které ale byly většinou naprosto nepoužitelné :D), bohužel to celé zabilo přílišné množství nezáživné vaty. Kdyby to autor tak nenatahoval a hru zkoncentroval do 20 hodin, tak bych tu i přes řadu nedostatků mohl mluvit o dobrém RPGčku. Takhle ale musím konstatovat - vykašlete se na to, nestojí to za to. Když už, tak jděte zkusit Avernum: Escape from the Pit.
+17
  • PC 75
Výborné rpg s poutavým příběhem, tunou textu i soubojů, bez zbytečných statistik a s jasným rpg systémem, které ale plyne svižným tempem a vydrží opravdu na dlouho.
Moc hezky napsaný příběh. Průchod hrou barvitě doplňuje množství textu a opravdu krásně dokresluje atmosféru a zastřešuje jednoduchý vizuál hry. Souboje jsou obtížné hlavně v první půlce hry, zato všechny bossfighty jsou vážně tuhé a představují opravdovou výzvu. Obtížnost lze ale měnit i v průběhu hry. Postup hrou je jasně daný, avšak v závislosti na vašich morálních volbách má hra více konců.

Největší problém hry vidím v tom, že příběh vás defaultně staví do určité pozice v prohubijícím se morálním rozkolu, ze které plyne jedno logické východisko. Tato možnost se však ale stává pro většinu hráčů nepřekonatelnou, protože k jejímu zdolání vám hází klacky pod nohy samotný gamedesign hry. Jediná vada na kráse v jinak opravdu skvěle nadesignované hře. Naštěstí autor hry ve finále nechává rozhodnutí na samotném hráči, a tak žádný zákys nehrozí.

Avadon určitě není hra pro povrchní rpg hráče. Tohle je hra spíše pro rpg nadšence. Pokud jimi jste, nebudete zklamaní.

Pro: příběh, gamedesign, obtížnost

Proti: nedostatky v soubojovém systému, příběhová linearita, chybí soundtrack (jen ambient)

+13
  • PC 40
Do hry jsem vložil cca 10 hodin, a za celou dobu se mi nepovedlo si hru oblíbit. Nějak zvlášť neřeším grafiku nebo jiné rozpočtové záležitosti, na indie scénu jsem zvyklej, a naopak mi Avadon přišel poměrně pěkně moderní alespoň do vzhledu rozhraní a herních efektů. Ale zabiják pro mě byla funkčnost uživatelského rozhraní, zejména v bitvách. Jsou tam do očí bijící nedostatky, díky kterým je velice jednoduché omylem provést akci, kterou jste nechtěli, a přesně to se mi samozřejmě často stávalo. Nedokážu pochopit, jak někdo zvládne vytvořit docela pěknou hru a zároveň nedokáže vytvořit alespoň základně funkční ovládání. Každopádně toto byl pro mě game over, nebyl jsem schopen donutit se v hraní pokračovat.

Celkové hodnocení: Nic moc

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2013 v angličtině na Steamu).
+5