Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
Act of War Direct Action (dále jen AoW nebo DA) přišla v roce 2004 jako úplně nová hra v žánru RTS, stylem podobná C&C Generals (dále jen C&C).

Stejně jako v C&C se zde setkáváme s teroristy a americkými vojenskými silami. Hra čítá celkem 33 kapitol, což je na RTS hru docela dost a dohrání kampaně mi trvalo asi 8 – 10 hodin. U úvodního prologu se sice chvílemi budete nudit, ale poté váš už hra vrhne na bojiště a zahrajete si něco jako tutorial. Náplň misí je vcelku zajímavá, např. od zajmutí a držení určitého území či budovy až po tajnou misi s několika málo jednotkami. Jako specialitka je zde záchrana amerického prezidenta a osvobození Bílého domu. V každé misi je však podmínka, aby přežil velitel, jinak můžete misi opakovat od poslední uložené pozice. Boje se nebudou, jak by se dalo čekat, odehrávat pouze na blízkém východě, ale užijete si taktéž boje v Londýně, Egyptě, USA či bývalém SSSR. Mise se ve většině případů odehrávají v obydlených oblastech, většinou ve městech, proto je zde výhodné ho využívat, např. obsazováním budov či krytím se za nimi. Další zajímavou věcí je způsob financování. Hlavní surovinou jsou zde opět peníze, které si obstaráte buď těžbou ropy, které však v městech tolik není , zajímáním živých teroristů a jejich následného odvlečení do zajateckého tábora nebo vyloupením místní banky.

Ve hře se setkáte se třemi frakcemi, US Army, US Task Force a teroristickou organizací Consortium, přičemž každá z nich disponuje jinou techniku, která se však v jádru příliš neliší. Velmi zajímavě jsou zpracované cutscény, neboli minifilmečky, jak chcete. Na rozdíl od většiny RTS zde jsou minifilmečky natočené s živými herci, což krásně přidává na atmosféře, podobně jako u C&C.

Jedním z mála znatelných rozdílů oproti C&C je krásná grafika, která, to si řekněme na rovinu, nebyla v C&C nic moc. Přestože tyto hry dělí 3 roky, je to na grafice velmi poznat. Když jste si v C&C přiblížili bojiště maximální zoomem, viděli jste hranaté postavičky a vozidla. V AoW uvidíte na jeho dobu nádherně detailní grafiku všech modelů, o efektech destrukcí budov ani nemluvím, jsou zpracované nádherně.

Po roce přišel pro tuto skvělou hru datadisk s podtitulem High Treason (dále jen HT), který přinesl (opět) kampaň za Ameriku a také nový prvek do hry, námořní bitvy. Stejně jako v DA, přináší i HT 33 kapitol odehrávajících se povětšinou v centrální a jižní Americe, přičemž je kampaň zakončena ve střední Asii zlikvidováním hlavní základny teroristů. Jinak je vesměs herní systém stejný jako u DA, tudíž se o něm nebudu dále rozepisovat. Ale abych jen nehodnotil kladně, musím zde vyzdvihnout i pár negativních stránek. Umělá inteligence bohužel té inteligence moc nepobrala a některé mise jsou zbytečně těžké, příkladem budiž mise, kdy s jedním vojákem musíte tajně proniknout do nepřátelské základny, která je oplocená, u každé brány stojí několik stráží a je doslova napěchována nepřáteli. A to nemluvím o lese, v kterém se ze začátku nalézáte, ve kterém je snad ještě více nepřátel než v samotné základně. Snad posledními negativy co jsem zaznamenal, avšak neubírali tolik na hratlenosti, jsou nepříliš dlouhá kampaň, kterou však nahrazuje podobně dlouhá kampaň v datadisku a také malá možnost odzoomování bojiště.

I přes tyto malé nedostatky se tato hra ve světě RTS rozhodně neztratila a zdatně konkuruje C&C, avšak i přes svou nespornou kvalitu na ně v konečném pořadí bohužel něco málo ztrácí. Určitě bych tuto hru doporučil všech fandům C&C Generals, ale také ostatním hráčům RTS, kteří se s C&C Generals nesetkali.

Pro: + s datadiskem docela dlouhá doba hraní + strhující příběh a skvěle natočené cutscény + nádherná grafika + v datadisku námořní bitvy + náplň misí, některé speciální mise + zajímavý systém financování

Proti: - ne moc dobrá UI - některé mise zbytečně těžké - malá možnost odzoomování

+7
  • PC 75
Kopie Red Alertu / Generals v docela dobře hratelném provedení.
Red Alert připomene zasazením do měst a množstvím příběhových videí (které se berou pohříchu smrtelně vážně, ale tak na úrovní osmdesátkových akčňáků s Lundgrenem), CC: Generals odpovídá celkově hratelnost a 3D engine, který i po letech vypadá kupodivu dost dobře. Což je tedy za cenu toho že efekty výbuchů a kouře z hořících vraků jednotek a budov klidně zakryjí celou obrazovku, takže pak tak trochu není jak hrát.

Příběh nestojí za řeč, ale ze zpětného pohledu je trochu úsměvné jak poplatný je době svého vzniku - v době vrcholu války v Iráku je to intenzivní hlazení amerického ega, které zlí teroristé chtějí pošlapat, zato Rusové jsou kamarádi (trochu neschopní, takže je třeba je vytahovat z jejich průserů), a nejdůležitějšími komoditami jsou ropa a zajatci v ostnatým drátem obehnaných táborech. Chybí už jen ze všech nepřátelskch stran provolávané allahu akbar... ale to už si pro sebe asi plně uzurpovali ti Generals.

V dnešní době nedostatku klasických RTS stylu "obsaď a ubraň zdroje, postav miliardu různorodých jednotek, a rozšlapej nepřátele na prach" (a lepší zadání strategické mise prostě nevymyslíš), je to docela fajn alternativa.
+6
  • PC 80
Takhle má podle mě vypadat moderní strategie z moderní doby. Příběh hezky reflektuje moderní dějiny (přitom žádný Tom Clancy přes kopírák), hraje se to moc mile, odsýpá a ačkoliv ke konci už Act of War začně být trošku nuda, dojel jsem jej s chutí. Skvělá alternativa ke Command & Conquer: Generals.

Pro: Akce, rychlost, příběh, vzhled

Proti: Zase tak originální to také není... a po čase trocha stereotypu

+5