Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Irem Corporation

Japonsko
Založeno 1979, zrušeno 1997
Společnost Irem byla založena v roce 1974 pod jménem IPM (International Playing Machine) a zaměřovala se na výrobu a prodej hardwaru pro herní automaty. Svou první videohru IPM Invader vydali v roce 1978. O rok později se změnil název společnosti na Irem Corporation, kde IREM byla původně zkratka pro International Rental Electronics Machines (v 80. letech pak změněno na Innovations in Recreational Electronic Media).

Raná produkce nezaznamenala žádný významný titul, který by se zapsal do videoherní historie. Zlom nastal až v roce 1982 kdy Irem vydává Moon Patrol, který byl nejenom zábavnou a úspěšnou hrou, ale mimo jiné se proslavil i tím, že to byla první videohra využívající paralaxní scrolling. Moon Patrol se rychle stal hitem, čemuž pomohla i distribuce do USA společností Williams. Následovaly další hry 10-Yard Fight a Zippy Race, úspěšné hlavně v Japonsku a hlavně Kung-Fu Master (Spartan X), často označovaný za první “beat ‘em up” videohru, který zažil obrovský úspěch na konzoli Famicom.

Asi největší zářez do videoherní historie udělala společnost Irem v roce 1987 vydáním hry R-Type, jejíž výborný level design a atmosféra jí postavily do role etalonu horizontálních stříleček 80. let. Její úspěch zastínili další kvalitní tituly od Iremu z této doby. Irem ale neusnul na vavřínech, o rok později vydává úspěšný titul Vigilante, duchovního nástupce hry Kung Fu Master, v roce 1989 přichází R-Type II, a v hned v dalším roce Hammerin’ Harry, který zaznamenal celosvětově kladné přijetí. Ačkoliv byl ovšem úvodním dílem k šesti pokračováním, žádné z nich nebylo překvapivě vydáno mimo Japonsko. Bylo to jedno z chybných rozhodnutí, které načalo pád společnosti. V následujících letech Irem ještě zaznamenává úspěch s licencí Bomber Mana a vydáním druhého dílu Bomber Man World, ale žádná z vydaných her neodvrátí krizi, která na společnost postupně dolehla.

V roce 1994 měla společnost tak malý obrat, že kompletně zastavila vývoj videoher. Navíc divize, která se zabývala výrobou, prodejem a pronájmem herních automatu, opustila Irem a vytvořila samostatnou společnost Apies. V Iremu tak zůstala jen divize zabývající se vývojem her, která byla v totálním útlumu, takže záhy velká skupina zaměstnanců nakonec Irem opustila a vytvořila společnost Nazca Corporation, kde pokračovali ve vývoji her, a společnost Irem v podstatě přestala na pár let fungovat.

V dubnu 1997 společnost Nanao (nyní Eizo Corporation) založila Irem Software Engineering Inc. a krátce poté v červnu 1997 absorbovala i vývojářské studio Irem Corporation a proběhl tak restart společnosti. Irem se následně zabýval vývojem her exkluzivně pro Playstation 2, Playstation 3 a Playstation Portable.