Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Karel Musil • 38 let • Supporter/QA • Wien (Zahraničí)

Komentář

Přejít na komentáře

Gooka

  • PC 70
O Gookovi jsem především četl. Ne tu knihu, kterou je hra inspirována, ale to jméno je natolik netypické, že když na něj člověk narazí, tak to jen tak nepřejde. K hraní samotnému jsem se dostal až v září 2011, tedy v době, kdy píšu tento komentář.

České hry to měly v devadesátých letech těžké. Těžší než čeští filmaři, protože pokud těm chyběly peníze či soudnost, mohli alespoň stavět na několika desítkách let předchozí filmové produkce. (Dlouhá úvaha o historii českých her, nevýhodám oproti hrám zahraničním atd.)

Takže, pokud chtěla česká hra uspět, musela - být levnější než konkurence (dnes jsem se prohrabával starými čísly Score, ve kterých jsou ceníky her, např. od společnosti JRC. 2600 za hru? Koruna tehdy byla jo slabá... Dalšími body k dobru byl český dabing nebo unikátní vzhled. Příkladem posledního bodu je třeba dungeon Prokletí Eridenu, Martin Zhouf se podílel na Branách Skeldalu a vizuál Gooky vytvořila výtvarnice Zdeňka Boušková.

To je první problém, ne každému takový vizuál sedne. Obecně preferuji spíše realističtější kresbu - velká škoda, že jako výtvarník nebyl osloven třeba Luis Royo:)

Dále tu máme dabing. Velká škoda, že herci své party pouze čtou a ne hrají. Profesionální herec nebo ne, když to jen tak odhrkají, vysledek není takový, jaký by mohl být. A že tam těch jmen bylo - Tomáš Borůvka, Luděk Čtvrtlík, Rostislav Čtvrtlík, Gabriela Filippi, Miroslav Hanuš a také (nejsnadněji rozpoznatelný) Miroslav Táborský či Tomáš Turek.

Taky by mě zajímalo, kam se ztratil Ondřej Mihula, který skládal hudbu - je příjemně nevtíravá (byť po dvou hodinách u puzzlu jsem měl pokrk i jí).

Co se týče příběhu, nenechte se zmást anglicky znějícím jménem autora (Evans), ve skutečnosti jde o pseudonym spisovatele Vlado Ríšy, který podle své knihy Gooka a Dračí lidé napsal i scénář ke hře. Tady by mě zajímalo, jestli je (ten svět Janatris) nebo (ta planeta Janatris). Ve hře ji neskloňují, ale druhý díl už skloňovaný je.

Zápory tu za mně shrnuli už jiní (třeba Daník) - uhasit vodu v peci před ukováním klíče? Load. Puzzle na ostrově by se mi mnohem lépe řešilo v reálu než takhle neohrabaně na PC, navíc bez předlohy. Napoprvé jsem je skládal otočené vzhůru nohama.

Neskutečně otravný je i způsob používání předmětů z inventáře - musíte na předmět kliknout, držet (!) a přetáhnout na místo, kde chcete předmět použít. Na druhou stranu pouze při použití správného předmětu se dané místo aktivuje.
+12