Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Milan Vašíček • 34 let • IT Administrátor • Dobruška (ČR - kraj Královéhradecký)

Komentář

Přejít na komentáře

Dead Space

  • PC 85
Jaké to je, když se člověk opravdu bojí? Sedí po tmě a leká se každého neznámého zvuku? Nevíte? Chcete to vůbec vědět? Ano? Tak si zapněte Dead Space a duševně se připravte na nejdrsnější horor od dob F.E.A.R.

Dead Space úplně změnil můj pohled na hororové hry. Vždycky mě děsily spíš takové ty nadpřirozené záležitosti (Alma v prvním F.E.A.R. je zářným příkladem). Teď už ale vím, že jsou mnohem horší věci :).

Hra začíná hezkým ingame intrem, které hráče seznámí se základními fakty, jako třeba s tím, že Ishimura přestala komunikovat s okolím, což se na loď, kde je více než 1000 lidí, nesluší . Už v prvních minutách podle stavu okolí zjistíte, že posádka Ishimury nepřestala komunikovat jen tak z nudy, nýbrž ze sakra dobrých důvodů - jsou totiž všichni mrtví.

Líbilo se mi, že hráč je po těch pár prvních (seznamovacích) minutách vržen do hry naplno. Hned už mu jde o život, pořád utíká, krčí se v rohu...prostě pořádný nářez hned od začátku. Celé je to proloženo k prasknutí napjatou atmosférou a odporným kovovým prostředím, které navodí ještě větší nejistotu a napětí, protože nevíte, z které díry na vás co vyskočí. Od začátku do konce potom řešíte zoufalé problémy, jež je opravdu potřeba vyřešit, jinak by loď moc dlouho nevydržela pohromadě.

Graficky je hra velice povedená. Ať už vezmu protivníky, prostředí, hlavní postavu nebo zbraně. Víc bych si snad ani nemohl přát. Co mi v začátcích trochu vadilo, to byl pohled přes Isaacovo rameno, na který jsem si hodně dlouho zvykal a také HUD umístěný na jeho zádech. Nakonec jsem ale zjistil, že právě tento pohled napomáhá takovému osobnějšímu prožití všeho, čím Isaac prochází. Za zmínku také stojí opravdu drsné ztvárnění násilí, kde rozdupané hlavy, ustřelené ruce, nebo propíchnutá těla nejsou ničím výjimečným.

Zvuková stránka hry je potom úplná špička. Nervy drásající hudba se ozývá v těch nejméně čekaných momentech a plní svou úlohu na sto procent. Se zvukem 5.1 je pak zážitek o to lepší, jelikož při úprku před krvežíznivými monstry za sebou slyšíte, že vás prostě něco pronásleduje. A to nemluvím o tom, že v klidnějších momentech, kdy za tichého, všudypřítomného šepotu nervózně procházíte ztemnělou chodbou, se sem tam ozve zvuk padající trubky, při kterém jsem já osobně nadskakoval půl metru nad židli a čekal jsem, odkud na mě něco vyleze. Samozřejmě nikdy nic nevylezlo, protože tenhle zvuk se opakuje periodicky, ale stejně je sakra hodně děsivý :) Dále stojí za zmínku i Isaacovo vřeštění při soubojích s protivníky, které také nesmírně prohlubuje prožitek ze hry.

Důležitá je též schopnost, která se jmenuje stáze. Pomocí téhle věcičky Isaac dokáže zpomalit nepřátele, nebo třeba i nekontrolovatelně se zavírající dveře. Bez této schopnosti by to asi opravdu nešlo zejména při adrenalinovém úprku před regenerujícím se šmejdem...sakra, to jsem snad i ječel, když jsem před ním zdrhal :)))

Další zajímavý aspekt hry je obchod. Když se nad tím zamyslím, tak vlastně netuším, co by měl na vesmírné lodi dělat obchod s různými zbraněmi, ale budiž...to nemá cenu řešit. Hlavní je to, že je výborně zapracován do prostředí lodi. Hráč si v něm může za peníze sebrané z mrtvol nebo z kdejakých skříněk nakoupit všechno od zbraní až po lepší oblek. Nápadité je, že po lodi se různě válí schémata nových věci, jenž hráč může sbírat. Ta se po aktivaci obchodního terminálu (za předpokladu, že je hráč má v inventáři) nahrají do nabídky a dané věci potom jdou koupit.

Další věcí je upgrade vybavení. K tomu slouží další speciální terminál. Na každou úpravu vybavení je potřeba energetický uzel, kterých je ale ve hře docela málo, takže je nutno rozmýšlet, do čeho uzly investovat. Rozhodování potom trochu stěžuje fakt, že po cestě lodí může hráč narazit na údržbářské místnosti, které jdou otevřít právě těmito uzly. Takže...je libo silnější zbraň, nebo raději odemknutí dveří, za nimiž se může skrývat něco cenného? Rozhodnutí je na vás.

Jako zápor bylo často zmiňováno, že hru je možné dohrát pouze s vylepšenou základní zbraní. Ano, asi je to možné, ale na druhou stranu je na hráči, jestli bude monotónně ustřelovat hlavy řezačkou, nebo raději vyzkouší něco nového. Hlavní je to, že hra sama do výměny zbraní nenutí, což je, myslím, dobře (to totiž opravdu nesnáším).

Dead Space je tedy velice kvalitní horor, při kterém jsem se opravdu bál. Své sliby splnil - přinesl klaustrofobické prostředí s atmosférou nahuštěnou jako pneumatika u náklaďáku, krvavou řež, lekačky, při nichž si i silnější nátury mohou znečistit textil, nebo třeba širokou škálu zbraní, které nepostrádají inovaci. Dead Space je špička a nelze jej nedoporučit milovníkům akce, strachu, ale i srdceryvných a epických scén. Ano, narážím na oba bosse a zjištění pravdy o manželce...a závěrečnou scénu, při které jsem málem udělal hlavou díru do stropu :))


Pro: Hustá hororová atmosféra, grafika, neuvěřitelný zvukový doprovod, bossové, lekačky

Proti: Úkoly typu "všechno se tu rozbíjí, oprav to" působily někdy hodně kostrbatě

+10 +13 −3