Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Far Cry 2

  • PC 90
"Tired of shooting crap?"

Pokud se podívám na akční střílečky z minulé dekády, moc mě jich o svých kvalitách a nutnosti si je zahrát nepřesvědčilo. Mohu tak jmenovat snad pouze sérii technologicky dokonalého Far Cry, radioaktivním spadem nasáklý Stalker, nebo i tuzemskou a realisticky pojatou Armu II. Zmíněné tituly navíc pojí fakt, že jejich potencinál nebyl do jisté míry naplno využit a také se vyznačují nelineárním pojetím herního světa. Zpátky ale k mezi hráči nepříliš kladně přijatému titulu.

První díl Far Cry mě bavil jako málo FPSek, Apocalypse Now považuji za jeden z nejlepších filmů, hudbu od Rachida Tahy poslouchám už řadu let, prostředí Afrického kontinetu díky více něž malému využití v herním odvětví mě dostatečně láká a kniha Srdce temnoty mě také zaujala.

A tak rozehrání díla od Ubisoftu bylo pouze otázkou času. Musím však přiznat, že více méně negativní ohlasy od hráčů oddalovaly můj zájem o Far Cry 2. Po nedávném dohrání Crysis mě ale přepadla zvědavost zjistit, jak že pokračování německé střílečky dopadlo. Dle hodnocení jistě tušíte, že při hraní jsem se výborně bavil a i přidaná hodnota v podobě grafického zpracování, dlouhé trvanlivosti a řadě detailů výsledný dojem jen doladil na výslednou míru. Co mě také potěšilo byla obtížnost, kdy jsem skoro každou misi napoprvé nedokončil. Ať už se jednalo o zaseknutí zbraně v ten nejméně vhodný okamžik, nápory nepřátel ze všech stran či jen naběhnutí pod kola některého z nepříliš pestré škály zdejších vozidel. Mimo toho je zpracování vašeho alter ega na jedničku, a tak vidíte všechny jeho pohyby od nastupování do dopravního prostředku po vytahování si šrapnelů z končetin.

Hře je vyčítána řada z mého pohledu méně podstaných věcí jako repetivní náplň misí, pomale plynoucí příběh nebo i rychlé obnovování stavů na stanovištích podél silnic. Nic z toho mi nijak nevadilo, navíc to jen podtrhlo atmosféru s obtížným dosáhnutím Šakala přes rozvětvené struktury jeho dodávku levných zbraní do těchto, válkou zmítaných, končin. Mise se od konkurence příliš neliší, jejich náplní je z většiny odstranění někoho nepohodlného či zajištění některého místa na rozsáhlé mapě. Co ale vyčnívá je prostředí, v kterém se jednotlivé úkoly zdejších dvou frakcí odehrávají. Jednou tak budete dobývat pevnost jednoho ze zámožných obyvatel, podruhé zase procházíte vertikálně stavěnou vesnicí z dřívějších dob. Důležitá je také sháňka léků na projevující se malárii, i když úkoly s ní související jsou na vlas totožné.

Posledním střípkem mozaiky jsou detaily, kterými je Far Cry 2 zplna prostoupeno. V savaně jde narazit na pobíhající zebry, rozsáhlý arsenál vojenské techniky je výborně zpracován a zvuky okolí dotváří atmosféru rozvojové Africké země. Třeba je také zmínit optimalizaci, kdy se i na mém stroji hra přijatelně hýbala na nejvyšší nastavení.

Samozřejmé ale je, že hra mohla být ještě mnohem lepší. Uvítal bych rebalanc na vyšší účinnost zbraní, lepší umělou inteligenci, méně respawnů, možnost rešit úkoly diplomatickou cestou plnou intrik a podrazů nebo jen lépe nedesignovat prostředí (první akt), které je rozvrstveno do oblastí, kde je vždy určitý počet stanic, domovů a jedna unikatní lokace či budova.

"Disneyland? Fuck, man, this is better than Disneyland!"

Že hra překoná Crysis jsem tak nějak čekal, ale že o chlup předběhne i původní díl, to tedy ne. Většina negativních ohlasů je asi zapříčiněna tím, že hráči očekávali úplně jiný zážitek podobný tomu ve Far Cry od CryTeku. Zde ale stojí před hráčem otevřený svět s řadou zajímavých lokalit, postav a z mého pohledu především zážitek, na který budu ještě dlouho vzpomínat.

Pro mě se tak jedná o jedno z největších překvapení, a hru můžu doporučit tomu, kdo hledá FPSku, závodní hru a po trošce i role-playingu prvky v jednom z graficky nejzdařilejších prostředí.

Pro: grafické zpracování, hratelnost, neokoukané téma, volnost a řada zbraní, obtížnost, povedené mise, optimalizace

Proti: až příliš jízdy, nevyužitý potencionál, příběh (nutnost plnit všechny úkoly frakcí)

+27 +30 −3