Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Saints Row

  • PC 50
Saints Row série si nikdy nehrála na nějaký oscarový příběh nebo srdcervoucí dialogy, většinou to bylo béčko možná i céčko co se týkalo příběhu, ale vždycky to vynahrazovala ta hratelnost, která prostě zabavila její šíleností a arkádou. Saints Row 1 je sice považovaný za „klon“ GTA ale přinesl několik novinek, o kterém si mohlo nechat konkurenční GTA v té době zdát. Saints Row 1 mělo pořádnou úpravu aut, úpravu vlastního gangu a postav nebo také multiplayer. Vlastní GPS navádění, ragdoll, weapon wheel či proslulé šílené aktivity které by málokoho napadly ale sakra zábavné. Saints Row 1 bylo takové vylepšené GTA „klon“ kde ale tvůrci zanechaly několik mechanik, které z toho tvořily vlastní identitu. Saints Row 2 na tom už stavěl a trochu vylepšoval. Saints Row The Third kombinoval a vše perfektně promíchal a dalo by se říct, že GTA „klon“ už by byla urážkou pro tu sérii protože, se dostatečně vyvinula. Jenomže pak přišel Saints Row 4 který, změnil koncept a začly se přidávat super schopnosti a bralo se to méně vážně, až se to v sobě ztratilo co Saints Row dělalo unikátním. Kořeny série hře chyběli a už to nebylo, o gangsterech ale o mimozemšťanech ale špatná hra to nebyla, jen to nebylo Saints Row. Poslední byl datadisk v pekle, který byl opět jinačí. Série si dala na několik let pauzu, aby našla sama sebe a tvůrci si řekly, že to zkusí tentokrát jako při staru a bude to víc při zemi. Mysleli to doslova tak, že budou různým aktivistům kývat a cenzurovat vlastní obsah, který vytvářely dříve protože Saints Row 2022 postrádá ikonické zbraně pro sérii jako penetrator, sexy dívky a prostě věci které dříve byli naprosto ikonické pro tu sérii. Člověk měl pocit, že hraje opravdu za pořádné gangstery, které mají rádi striptýz a další tyhle zločinecké „nepěkné“věci. Jednoduše řečeno vytvořily Saints Row pro Netflix publikum aby každý byl spokojený a vy tak hrajete za bandu cosplayeru hrající si na gang. To by nebyl problém, pokud by hra byla zábavná a dobře sepsaná a nebyla jen pozérská. Více v samotném textu proč to tentokrát nevyšlo a proč je reboot tak špatný a co dělá špatně.
 
Po několika letech se vracíme zpátky do světa Saints Row, svět to ale už není známý, protože se jedná o reboot. Hra to neměla moc snadné zezačátku a když vyšel první trailer, začli lidé nadávat na hlavní postavy. Gameplay záběry byli nepřesvědčivé a působily o třídu hůře než u předchozích her, stejně tak to působilo zastarale. Tvůrci hru několikrát odložily a finální výsledek dopadl asi přesně tak, jak největší skeptici předpokládaly. Saints Row 2022 začíná s novým začátkem, s novýma postavami ale už při zapnutí hry vám napovídá, že něco není úplně v pořádku. Střílíte do nepřítele přesnou ránou do hlavy ale ten parchant ne a ne umřít, ano v menu hry jdou health bary (život nad nepřítelem či vozidlem) vypnout ale sponge nepřátele tam zkrátka vždycky budou. Díky čemuž se stávají nešťastné situace, kdy se nepřítel bugne a stojí na místě a vy mu to pálíte několikrát do hlavy a on ne a ne umřít. Umělá inteligence moc rozumu nepobrala a většinou jdou na vás nebo jen stojí na místě a zmateně střílí, měl jsem i moment kde si mě začal nepřítel fotit a já nevěděl, jestli se mám smát nebo co to sakra má znamenat. Většinou všechno a cokoliv v této hře má healthbar. Přestřelky jsou většinou bez duše, stačí se „krýt“ (hra nemá krycí systém, ale stačí si jen čupnout) za autem, nepřátele po vás pálí, ale žádný projektil a díry na autě nevidíte, ani pořádně ozvučení, nic co by tu akci prohlubovalo, zkrátka jen auta vybuchují nebo se rozkládají a je jedno v jakém pořadí střílíte. Stačí střílet do jednoho místa a auto se rozloží, jak Lego zkrátka to nepůsobí dobře, což je dáno nejspíš tím, že i vozidla mají nad sebou healthbar a při velikém poškození jen udělá, boom což působí kolikrát směšně.

Úprava postavy není marná a opravdu nabízí dost možností, ale osobně mi chybělo klasičtější podání, jako v předešlých dílech, kde jednoduše byli dvě pohlaví a to muž/žena a pak jste si vybrali, jestli chcete bělocha, Asiata, a spoustu dalších ras. Tohle odpadá a tvůrci přešli na víc inkluzivní systém. Stačí si vybrat svého „šéfa“ a začnete ho modifikovat. Psaným textem to asi nezní špatně, ale když člověk začne vybírat a dostane se do záložky „obličeje“ tak si po chvilce řekne slovíčko WTF, já snad hraju TES IV: Oblivion? Proč ty ženské postavy nemají zuby, nemají srovnaný obličej, proč vypadají tak špatně a nepřirozeně? Takže musíte štelovat, dokud nebudete mít normální bytost, která je podle vašich představ. Tohle předešlé díly neměli a okamžitě se dalo hned vybrat, co chcete. Tady spíše tvůrci sází na monstra než na pěkný design, stejně tak nesmím opomenout, že velikost poprsí je omezeno na limit a hráčky co mají, dost větší poprsí zkrátka sebe samy vytvořit nemusí. Což mě přivádí k myšlence, že tvůrci chtějí mít co nejvíc bodíku u menšin a dělají co nejvíc inkluzivní vytváření postavy, ale nenapadlo je, že hráčky, co mají opravdu veliké poprsí budou omezovány? To zkrátka nepochopím.

Teď k slavným postavám, které dostali palbu ještě dříve, než je pořádně tvůrci představily. Proto se tvůrci rozhodly udělat speciální deníčky, kde tvrdily, že si budete chtít někoho z vaší party pozvat do obejváku nebo do kuchyně, je to ale pravda? Já za sebe můžu říct, že to pravda bohužel nebyla a horší postavy než tuhle partu jsem snad dlouho ve videohře neviděl. Tvůrci očividně cílili na Generaci Z a proto se tak vyjadřují a chovají, což se dá respektovat. Když ale začnou otevírat tu tlamu tak jednoduše řečeno padají z nich hovna. Snažil jsem se tedy přistoupit k tomu, že se jedná o mládence ale tak nějak jsem čekal, že tvůrci udělají balanc, kde to nebude retardované jako třeba ve Watch Dogs 2. Omyl, hlavní postava chce jen zabíjet a zabíjet a vůbec jí nezajímá co dělá, zkrátka chce jen zabíjet každého a hned a nejlépe všechny postřílet, může to vypadat jako by chtěla dělat něco jiného a mohla by se zdát sympaticky ale tak to opravdu není. Většinou když něco promluvila tak jsem myslel, že padnu a teď cituji jeden z dialogu. „Tak zaprvý, my mluvíme pořád sprostě. Zadruhý to nikdo nepoužívá. „Kravsky“ Vždyť kurevsky zní skoro stejně a líp se to vyslovuje“. Kevin, co nechce nosit tričko chce zase navazovat vztah s každým i s obyčejnou kočkou a pokud to měl být vtip tak nezafungoval stejně jako u většiny momentů. Kevin stejně jako hlavní hrdinka chce zabíjet, ale s tím rozdílem, že v sobě vidí spasitele, takže i když někoho zabije tak se nevidí jako zločinec, a to je v mnoha dialozích problém, protože ta banda si myslí, že nikdo nemá rodiny (ani děti), takže opět to je v rozporu se scénářem a jejich myšlením co že to vlastně dělají. Mohl bych napsat o zbývajících postavách, ale na to nemám dostatek sil hledat tam jejich personalitu nebo co že to jsou za postavy. Většina cutscén probíhá nějak takhle: Parta se sejde, vyserou na sebe dialogy. Upozorní, jak kapitalismus stojí za hovno a manažeři a všichni jsou sráčové a ty máš být svůj „šéf“ no a pak začnou zabíjet a takhle se to děje dokola. K postávám přijde právník a je ihned chladnokrevně zabitý a po pár minutách si parta užívá a má párty. Tohle jsou zkrátka věci, kde si jen řekne člověk WTF a takových momentů hra sází celou dobu.

Takže si to shrňme, předchozí díly si nehrály na nějaký oscarový příběh, ale většinou postavy fungovaly, to že tyhle jsou nové nemění nic na tom, že jsou stupidně napsány a jejich kecy a činy neodpovídají celkovému dění. Hratelnost hry je na sponge a pocit ze střílení není ideální a po několika hodinách začne být až nudný a únavný i s prstem v nose na větší obtížnost, protože nepřátele se moc nekryjí, jdou jen na vás a stačí si z dálky si počkat a oni jdou do řady a jen pálíte. Ano ve hře se odemykají schopnosti, které nejsou nejmarnější, ale pak jsou zbytečné kde i na vyšší obtížnost stačí se základní pistolkou někoho postřílet nebo se základním samopalem. Motivace používat odemknuté schopnosti jako ohnivou pěst nebo speciální zbraně jako bramborový kanón postrádají smysl. Protože hratelnost k tomu ani nevyžaduje a většinou si povedete lépe s pistolkou. V předešlých dílech byla radost kombinovat různé praktiky a šíleně to kombinovat a skákat na nepřátele a dělat šílenosti, zkrátka arkáda, kde nepřítel padne po hlavě a penetratorem ho proženete. Aktivity se vrací z původních dílů, ale jsou stejné, jak si je pamatujete, tvůrci se ani nesnažily je nějak vylepšit nebo pozměnit, prostě by se dalo říct, že je jen převedly, stejně tak většina animací je snad totožných z předešlých dílu (skákání do aut atp.). Vlastně by se dalo říct, že všechno je horší než předešlé díly a lepší je o trochu grafická stránka hry, jako třeba lepší částicové efekty nebo pěkné scenérie ale zbytek se někde zasekl.

Asi si pokládáte otázku, proč nic nepíšu o příběhu a já na to mám úplně jednoduchou odpověď. Příběh v té hře snad neexistuje a jedná se o poskládané cutscény a stereotypní mise, kde musíte jen někoho zabíjet a zabíjet stejně jako v předešlých dílech, jen je to hůře na designované. Nebudu lhát, dvě tři mise z celkových desítek mě i bavily díky použitému soundtracku z předešlých dílů. Jinak nemohu nic pochválit, co se týče příběhu nebo designu misí. Příběh je prostě jednoduše ráj sprostých cutscén a debilního myšlení s nějakým cílem, který většinou popírá sám sebe. Mise jsou prošpikovány cringe dialogama kde jen zabíjíte, přehnané množství nepřátel které jsou jak na porážku nebo postava z vaší party má svojí náladu a chce něco udělat a vliv na příběh to nemá. Občas jsem se i ztrácel, jestli v příběhu pokračuju a jestli jsem se nezasekl a pak to přišlo. Hra mě nutila dělat nezábavné aktivity, které jsou stereotypní, abych mohl dohrát hru a dát mi poslední misi. Pokud si dobře pamatuji, tohle předešlé díly neměli a pokud se jedná o „dobrovolné“ aktivity, tak to nemají mixovat s hlavní linkou, stejně to nedávalo smysl a hlavní příběh to nijak nepodpořilo.

Takže tu máme reboot Saints Row, který vyšel v roce 2022, má AAA cenovku a autoři to považují za AAA produkt. V rámci open world her to selhává všude a GTA V z roku 2013 je stále někde jinde svojí propracovaností. Selhává to tak moc, že i předchůdci jsou propracovanější, ale hlavně zábavnější, třetí díl stále zůstává dle mě nepřekonán. Ano, i aktivity u těch předešlých dílu nebyli nějak propracované a taky se opakovaly ale Saints Row 2022 toho nabízí mnohem více a ten obsah je více stereotypnější díky novým aktivitám kde musíte někam z místa na místo až to začne být opravdu už únavné.

Důvod proč dávám „jen“ 5/10 je jednoduchý. Postavy nejsou dobře napsány, hratelnost je mizerná, díky čemuž většina aktivit je utrpení, protože to je utrpení dělat. Nové aktivity jsou sice fajn ale nebavily mě svojí stereotypností. Schopnosti či perky ujdou ale měl jsem rád předešlý styl, kde za herní měnu se dokupovaly jednotlivé vylepšení. Animace a Grafická stránka hry jsou na rok 2022 otřesné, sice někde nějaký západ slunce je pěkný ale většinou polygony postav jsou mizerné. Prázdný a nudný svět, kde se nic moc neděje, protože NPC jen do sebe naráží jak tupci ale chodci nebo někdo v restauraci po cestě moc života nepobraly. Vylepšení aut je určitě dost propracované, ale když už samotný základ otevřeného světa nefunguje tak to je problém. Takhle jsem si reboot značky Saints Row nepředstavoval. Když je základ zkažený a to myslím hratelnost, tak k čemu mám dělat aktivity, které jsou stereotypní nebo nefungující kvůli blbé hratelnosti? Je to snad kvůli postavám nebo příběhu? Misím? Je mi jasné, že každý člověk je jiný a někomu ta hratelnost, aktivity, postavy můžou sednout a vlastně proč ne, každý jsme jiný a každý si v tom něco najde ale to co mě v Saints Row sérii naplňovalo, tu já nemohu najít.

Saints Row 2022 nedělá ani jeden základ dobře, není to zábava hrát. Tohle se nepovedlo a tvůrci budou muset přejít znovu k rýsovacímu stolu a přehodnotit kde udělaly chybu. Nepůsobí to hra jako z roku 2022, není to zábavné a oproti předešlým dílu všechno dělá hůře.

Pro: Dá se to dohrát, má to konec, Art Direction, Exploze aut, částicové efekty

Proti: Příběh, Dialogy, Hratelnost, Postavy, Neustále spawnování nepřátel, Design nepřátel a vlastního gangu

+14 +19 −5