Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Psycho

  • PC 5
Při toulání se abandonware stránkami jsem narazil na tento zapomenutý klenot. Jedná se o hru s názvem Psycho, ve které navštívíme slavný Batesův motel. Nic víc si hra z filmu nebere a na názvu pouze parazituje. Vůbec jsem netušil, že by existovala hra inspirovaná tímto slavným hororem. Hra byla na DH přidána Léta Páně 2013, nikdo ji nedohrál, nekomentoval, nediskutoval o ní, ani ji nehodnotil. Vypadá to, že jsem průkopníkem :).

Hra vznikla v roce 1988 a přivítá nás dvouobrazovkovým intrem, přičemž u něj dokonce hraje jednoduchý popěvek. Je to také jediný zvuk, který ve hře hráč uslyší. S jednou jedinou výjimkou a to je výstřel ze zbraně, který zní... zajímavě.

Psycho na první pohled zaujme odpornou CGA grafikou. Autoři na nás vybalí čtyřbarevnou paletu v roce 1988, ve kterém vznikl King's Quest 4? To je opravdu myšleno vážně? Člověk by to zkousl jako retro, kdyby například hlavní postava detektiva zepředu nevypadala jako opičák. Z boku přitom vypadá poměrně slušně. Kromě toho postavička celou dobu chodí s nataženou rukou dopředu, ve které drží lupu a později pistoli.

"Příběh hry", dá-li se to tak nazvat, jsem si přečetl zde v profilu hry. Možná byl obsažen v manuálu, ale ten už dávno proletěl komínem nějaké spalovny a ve hře nám příběh zůstane utajen. Přepisovat ho nebudu, případný zájemce nechť si ho přečte na profilu hry. Stejný komfort má koneckonců i potenciální hráč. Ve hře běží čas. Detektiv má na celou hru údajně 4 hodiny, pokud však neusne, což se ovšem stává poměrně často. Krátký šlofík přidá něco málo uběhlého herního času a vynuluje únavometr (ze záhadného důvodu nazvaný "health"). Ve hře potkáme tři random encountery - psa, ducha a nějakou ženu, snad Batesovu matku. Chytnou-li nás, herní postava nezemře, ale USNE! Což je naprosto logické. Řítí se na mě vzteklý vlčák, tak si bucnu. To nemá chybu. Tyto postavy naštěstí nejsou nesmrtelné a je možné je zastřelit, čímž se jich definitivně zbavíme.

Hra obsahuje osm předmětů a pět stop (clues). Stopy jsou úplně k ničemu. Některé snad mají být vtipné, ale nejsou. Naštěstí je pro dohrání hry nemusíme sesbírat. Hra obsahuje herní body, ale i tento mechanismus je k ničemu, protože některé předměty a stopy lze sebrat opakovaně a tím nasbírat skóre dle libosti. Mé konečné skóre je 13.220 a herní doba 1:26 včetně několika šlofíků detektiva. Jestli je to hodně nebo málo? Nevím.

Psycho obsahuje snad všechny neduhy, které je možné v adventuře nalézt. Jednu skřínku je nutné prohledat dvakrát, přestože napoprvé se hlásí prázdná. Postava se často zasekává o nábytek a podobné neplechy. Polovina místností je prázdných. Hra obsahuje libové bugy. Sebraný klíč na herní obrazovce nemizí a stále leží na zemi. Od začátku má hráč přístup prakticky do celého domu, ale některé obrazovky je nutné navštívit až později, jinak se hra nedá dohrát (aspoň si to myslím). Vtipné jsou random encountery: Pes hráče uspí, ducha lze zastřelit. Navíc je třeba sledovat hladinu ospalosti, jinak si detektiv schrupne. Naštěstí je možné najít kofeinové pilulky, které spánek oddalují. Jedna místnost prakticky nejde opustit (příkaz L), bohužel do ní musíte hned dvakrát a delší pobyt v ní hráče zabije. Postup při první návštěvě je zmáčknutí kláves V+L, ve druhém případě zabralo bušení do klávesnice, nevím která klávesa nakonec zabrala. A kvůli této buglé místnosti jsem hru rozehrál od začátku asi 6x.

Celkem jsem hru hrál zhruba dvě hodiny. Když známe všechny fígle, je quickrun otázkou 4-5 minut. Tuto hru nedoporučuji hrát. Jedině snad herním archeologům, pro které je zdrojem cenných informací. Archeologům a masochistům hru naopak doporučuji. A důvod? Jednak hráči trpí nostalgií a druhak do dnešní doby přežilo povědomí pouze o dobrých studiích a kvalitních hrách 80. a počátku 90. let. Je dobré si uvědomit, že kromě Sierry, Lucas Arts a Legendu přežívalo na herním trhu množství obskurních studií, jejichž produkci pohřbily milosrdné písky času. Ale ony existovaly. Box Office Software Inc. a Starsoft zjevně byly Edem Woodem herního trhu své doby a Psycho bylo obdobou mistrovského díla Plan 9 from outer space. Ta hra je tak špatná, až je zábavná. Ale upřímně, nepamatuji se, že bych někdy hrál horší adventuru. A to jsem svého času zkoušel i Mavlina. Když hráč hru konečně dohraje, místo outra se dočká pouze hlášky v message console: "You freed Curator and got Jewels! Mission Accomplished! P to play again."

Pro: Přes množství bugů není vyloučené dohrání hry.

Proti: Není co dodat...

+13