Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Expeditions: Viking

  • PC 90
Měl jsem původně napsaný komentář, který si délkou nezadal s těmi, které hře Expeditions: Viking věnovali Matlajs a Adieu. Hře jsem ostatně věnoval dva průchody, tj. skoro 140 hodin svého času. To samo o sobě a v kombinaci s uděleným hodnocením mě asi zbavuje možnosti naservírovat vám komentáři nějaké překvapení. Jo, hra mě totálně okouzlila. Mám ale pocit, že bych teď už nosil dříví do lesa, kdybych se snažil popsat hru v celé její kráse. Zkusím se omezit na to nejpodstatnější.

Expeditions: Viking je izometrické čistě historické RPG, ve kterém partu hrdinů tlačíte skrz tahové taktické souboje a mimo ně rozhodujete v dialozích o budoucnosti své party a rodné vesnice. U rodné vsi ještě jedním okem sledujete a řešíte i budovatelský a ekonomický progres. Ačkoli hra v tomto bodě zahrnuje prvky strategie v podobě vylepšení budov a hromadění surovin, mozek se vám z toho určitě nezavaří. Bavíme se tady o téměř čistokrevném a silně příběhovém RPG. Kvalita textů, dialogů a úkolů obecně je to, kvůli čemu má smysl hru hrát. "Zabij nebo přines" tu samozřejmě hraje prim, ale hra vždy skvěle vysvětlí proč, že je třeba to provést. Questy tvoří smysluplnou návaznou linii a těží ze skutečných problémů doby (náboženské a politické konflikty) a nikdo si je necucá z prstu. Snadno tu chápeme i své protivníky a téměř vždy je třeba se o řadě věcí samostatně rozhodnout a čelit dopadům. Např. si téměř v každém boji máte příležitost zvolit, zda protivníka zabít, či jen porazit. Dopady některých voleb pocítíte záhy, dopady jiných se formují skrze linii několika rozhodnutí a mohou potažmo ovlivnit až závěr hry. Hra vám umožní stát se i nefalšovaně krutou postavou, pokud to vy u počítače snesete bez výčitek svědomí. V otázce příběhu určitě není bez následků, že vývojáři sami jsou seveřané, a tak se v raně středověké Evropě naštěstí nedočkáte rohatých stereotypů, ale spíš určitého ponoru do tamní kultury. Příběh sám má daleko k záchraně světa. Z původní snahy zachovat nezávislost vlastní vesnice se však můžete časem posunout k dobyvačným ambicím, nebo se snažit s některým z národů Británie vytvořit prosperující alianci. Bude pak jen na vás, zda své ambice dokážete naplnit. Úspěch totiž není samozřejmostí a věcí opětovného loadování poslední kapitoly (mimo jiné i proto jsem dal hře druhý běh). Vlivem protichůdných kroků a nejasných priorit můžete časem čelit i hořkému osudu "long-term failure" (jak to v diskuzi na Steamu pojmenoval jeden z vývojářů). Příběh hry graduje, přináší překvapení a už po pár hodinách se osudy protagonistů a domoviny stávají pro hráče osobní otázkou. Hra má jednoduchou, ale dokonale postačující grafiku. Malebnost měst i krása přírody je doplněná zvuky a autentickou hudbou, střídá se den, noc i počasí.

Hodně mě bavily i čistě mechanické elementy hry. Vývoj postav, taktické boje, tvorba výbavy a získávání komodit. Přesto je nutno přiznat, že v tomto ohledu má hra své mouchy a nevyváženosti zmíněné ostatními komentátory. Přesto jsem se opravdu při všem, co hra nabízí, velmi dobře bavil, prožíval pocit dobrodružství a těšil se na každou další hodinu. Ony mouchy jsem velmi snadno přehlédl. Budu bedlivě vyhlížet další tituly od Logic Artists!

Pro: příběh, kvalita textů a úkolů, historický námět, herní doba, zábavnost všech mechanik

Proti: drobné nevyváženosti v ekonomickém ohledu, vývoji postav i boji

+15