Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Grand Theft Auto: San Andreas

  • PC 100
Grand Theft Auto: San Andreas je pro mě nejlepší, nejzásadnější a především nejdůležitější hra, se kterou jsem se kdy setkal. Po třetím dohrání na sto procent, bez použití jediného cheatu, jsem se rozhodl pro opravdu obsáhlý komentář. JENŽE okomentovat tenhle herní titul je i dost nebezpečné, protože se jedná o tak bezkonkurenční titul, že mi dělá problém vůbec někde začít. V komentáři v maličkosti zmíním o co ve hře jde, pak co na ní miluji a těch pár mínusů, které má. Začátek však podepřu s trošku historickým vtiskem;

Už jako malej špunt jsem se pohyboval kolem videoher. Kazetky a takovýdle klasiky. A už v té době jsem si tak nějak vysnil hru, která bude mít otevřený svět ve 3D. Takovej naivní sen, znáte to. A jednoho dne, jsem byl u dvou kamarádů. Jsou to bráchové a měli počítač a na tom SAčko. Pamatuji si, jak mě jeden z nich pustil si k tomu sednout a já stál, se CJ-em pod mostem v San Fieru, u té policejní stanice. Rozhlížel se kolem sebe s úžasem. Rozklikl jsem herní mapu v menu a podíval se, jak velký to je. Takhle posranej jsem ještě v životě tehdy nebyl. TO JE TAK VELKÝ, TY KRÁVO. TO PROSTĚ NENÍ MOŽNÝ!

Několik let dopředu a často jsem pařil San Andreas na PS2 u babči, u které bydlím od mala. Vždycky přišel ze školy a tak na tři hodiny jsem si to zapl a hrál. Tehdy jsem ani nevěděl, jak skvělá hra to je a za celou tu dobu, co jsem to měl, tak mi ke štěstí stačilo bloudit v Palomino Creek. Dalších pár let dopředu, jsem na učňáku a San Andreas se pro mě stává pomalu a jistě kultovní záležitostí. Ta hra mě doprovází zhruba polovinu mého života (je mi 24) a během té doby, co jsem chodil na učňák, jsem zároveň i objevil, San Andreas Multiplayer a to byla už absolutní, mimořádná událost. DNES, 8. 11, po mém třetím, úspěšném dohrání téhlé hry v době, kdy tu už máme další dvě pokračování GTAček a westernové "pokračování" Red Dead Redemption, spolu s druhým dílem Watch Dogs...je nadále, San Andreas pro mě bezkonkurenčním králem. Ta komplexnost týhle hry je na absolutně jiný úrovni. Ta hra je spirála, která se rozvijí čím déle to člověk hraje. Pro mě osobně, je San Andreas i životním stylem. TUNU hlášek říkám běžně z principu, například v práci, když je nuda, tak si zařvu nějaký dialogy NPCček. Ty meméčka, co dominují internetu. Veškerej můj hudební vkus je zakořeněný v rádiích téhlé hry. A v neposlední řadě, ABSOLUTNÍ VOLNOST. Ještě, než rozeberu do mrtě obsah týhle hry, tak vám povím dost podstatnou věc. Tahle hra a její herní svět má určitou nadstavbu v podobě toho, že tuhle hru mám prostudovanou. Glitche, "záhady", rádia, dialogy... odehrál jsem tisíce hodin v single/MP a pročetl stovky hodin na forech, redditu, wikia ohledně všeho možného, co tahle hra má. Já tu hru prostě studoval!

Podívejte se na to, jak nadšeně o týhle hře mluvím, aniž bych vůbec ještě promluvil o tom, jak se hraje! Každopádně. Hrajete za CJe a vracíte se z Liberty City, protože vaše máti byla zavražděná. Takže nějaká pomsta, zrada, klasika. To je vše, co vám k tomu povím, protože příběh je epický a boží a nerad bych něco spoileroval. CJ je též absolutně nejlepší charakter za celou herní sérii. Přišlo vám, že Niko měl morálku? Poslechněte si rozhovory, mezi Sweetem a CJem.

"Přepadnem Ballasy na tom hřbitově."
"Hřbitově? Brácho, tohle se mi nelíbí."

A jeho charakter, gameplay a všechno kolem toho, se vykresluje, jak hráč postupuje mapou. Ty vole jo, nejlepší herní systém. VŠECHNO si člověk musí vydřít, dopracovat se ke všemu. Odemykáte lepší zbraně, nadupanější auta začnou jezdit po silnicích, fešnější hadry, nové a nové charaktery, nové a unikátnější mise. ANI JEDNOU jsem se necítil trapně, nebo že bych měl pocit, že se hra zasekla a hnije ve stereotypu. ANI NÁHODOU. Do absolutního konce jsem cítil neotřesitelnou gradaci. A taky; sice herní mapa je daleko menší na papíře, než co nabízí pětka, ale je větší v praxi. TŘI MASIVNÍ města, každé z nich je unikátní se svým charakterem. Zdejší herní svět je tak masivní, mixnutý s nějakou tou pouští, lesíky, x vesniček. Ta hra má nad dvě-stě unikátních interiérů. Čteš správně, vole. DVĚ-STĚ. Chápeš to? Stačí si stáhnout trainer, nebo jít do SAMP a příkazem projíždět ten list těch interiérů. Co na to, že pár z nich je upravená variace na jiný a co z toho, že průchody mezi tím tvoří loadingy. Nadále si můžete koupit....ehh, 29 save-housů. To je naprosto monumentální kurva! :D

Ano, vy si řeknete "co jako v těch interiérech dělat", no co třeba vzít foťák a bavit se nad tím, jak ta grafika je špatná ale kouzelná zároveň? :) odkaz
+ to prostě oživuje svět. Šest let se muselo čekat, až Rockstaři otevřou casíno v GTA V. V San Andreas máte tři v základní hre s plně funkčními herními mechanismy. Když už jsem zmínil mapu a svět kolem; začínáte jako chudák. Gangster tématika, Hip Hop, Ghetto. Pak se ocitnete uprostřed prdele světa v Angel Pine. Člověk má pocit, že se fakt ztratil. A když jedete do San Fierra, CJ poví "Jak je možný, že jsem tady ještě nikdy nebyl?" Máte pocit, že objevujete úplně novej svět. Potom načichnete poušť, aby vám kolega zavolal, že vás čeká v nově otevřeném casínu v Las Venturas, v té době jste už vysoce vážený business man, co má podniky v SF. Když se pak vracíte domů z LV, jakožto absolutní boháč, si srovnat účty..ta scéna z ptačí perspektivity, kdy letíte "domů"... odkaz, bylo mi sakra moc smutno.

NPCčka jsou potom kapitola sama pro sebe. Nad dvě-stě odlišných NPC a každé z nich má tak dvacet, třicet dialogových hlášek. Ano, Orange 12... odkaz .. ty jejich rozhovory na ulicích, které kompletně postrádaj smysl a melou úplně z cesty. Ty jejich nadávky na vás, nebo když vás vychvalují. Ten svět tam prostě žije. A všichni to jsou naprostý dementi! odkaz

Na ulicích se opravdu dějou věci. Když po vás jde policajt, tak začne hláškovat. A co, když po vás jde vrtulník a začnou řvát, že viděj odsud svůj barák? Veškeré tyhle detaily pro mě tuhle hru dělaj kompletní. Popsat všechno, co se v týhle hře děje, to prostě nejde, to musíte zažít. Aby toho nebylo málo - mám naposlouchaný WCTR a když Richard Burns uvádí reportáž, můžete slyšet, jak za nim troubí auta a řvou lidi tam. Ta hra působí prostě živě a komplexně. Komplexně v tom smyslu, že COKOLIV co v tý hře děláte, KAŽDIČKEJ POHYB se počítá do statistik a tvaruje vaší postavu. RPG elementy jsou boží.

Rádia jsem nakousl. SF-UR s underground house/trance je ultimátní. DVOUHODINOVÉ WCTR, nad hodinu dlouhé reklamy. KDS-T, K-Rose, Radio X, Master Sounds, CSR, Bounce FM, Playback a Radio Los Santos. KAŽDÉ rádio špičkou série. A ty moderátoři. Sage je sexy, Hanz je šílený, ten DJ Z Radio LS pohodář. Všichni maj svůj osobitý charakter. Samozřejmě, nechybí ani Lazlow. A samozřejmě, jak se hra vyvijí, to uslyšíte i v rádiu.

Psát o tom, že máte ŠEST rozdílných obchodů s oblečením je zbytečné. Nebo tři bojové styly, které se můžete naučit. Nebo Jetpack. Nebo BMX. JO, BMX je nejlepší na celé hře. Miluju dělat parkour s tím po střechách. Miluju BMX. Nebo tuna letadel, vrtulníků, motorek, kombajn, traktor...WTF!!! Ta hra je nadupaná brutálně vším možným, nic tu nechybí :D A když si uvědomíte, kolik toho Rockstaři před vydáním vystřihli, no neuvěřitelný.
Veškeré vedlejší eventy v podobě dvou triatlonů, checpointy sbírat na motorce/BMX, dělat kurýra ve všech městech, klasické assety z jiných GTA, obsazování území, autoškola, motoškola, lodní škola, letecká (dal jsem všechny na zlato a leteckou do půlhodiny). Já si prostě myslím, že tohle si musíte zahrát kvůli tomu, co všechno tam jde dělat. Vykrádat baráky! :D Vzít kámoše z Ghetta do autobusu, jet do Las Venturas a nechat se od nich fotit. Foťák je taky právě dost důležitá věc. Revoluční prvek vidím i v přelejzání stěn, plavání a potápění se. Auta maj nejlepší jízdní model za celou herní sérii. Arkáda, ale každé funguje jinak. Driftování s Elegy jsem si musel vydřít, abych uměl. Dnes je to mé nejoblíbenější auto a dodnes Rockstaru neodpustím, co z toho auta udělali v pátým dílu. Gunplay je luxusní, můžete si lepšit skill zbraní, grip, přebíjení, míření, můžete mít i duální zbraně, jsou zde dilda, noční vidění, katana, nůž, boxer, sprej!! Ta volnost pohybu, kdy si můžete udělat překážku z čehokoliv, to skrčení postrádá pátej díl opravdu hodně moc.

Hlava mi nestačí na to všechno skvělý, co v tý hře je, tak zmíním ještě mise. Všechny se Zerem jsem splnil na první pokus, na jeden zátah bez uložení. Miluju lítání v tý hře. Miluju heist v casínu, kterej si solidně vytírá zadek se všemi heisty z GTA V. Miluju Cézara, Wooziho, Trutha, ty dva brity a x jiných vedlejších postav. Scénář dává šanci jim vyniknout. Miluju tuhle herní partu. Tempenny nejlepší záporák za celou herní sérii. Miluju závodění, tuning aut.... miluju, miluju, miluju! Mike Toreno nejlepší postava, ty jeho hlášky.

Tahle hra je challenge místama, ale to taky kvůli některým přepáleným misím (poslední s kamionem je šílená, nebo pořizování fotek jiných záporáků v Angel Pine je hrozná vata), mise v tom lomu jsou též pořádnej porod. Ale i přes mé velké výhrady vůči některým věcem, NEMŮŽU jít pod stro procent. Není to prostě možné. Protože třeba tunu glitchů a bugů, já považuju za luxusní a vtipný :D a ty odměny, co vám hra dává pod nos, hlavně když hru dohrajete na sto procent. Nebo když něco splníte. U třetího dohrání týhle hry jsem se snažil vymáčknout totální maximum i nad rámec regulérních procentů, a to jsem ještě mrtě věcí vynechal. Když pak naskočily titulky, tak jsem brečel, že je konec.

Tohle je prostě hra, která tu pro mě byla vždycky když bylo třeba. Doprovázela mě i v nejhorších obdobích v životě a nikdy mě nezklamala. Tuhle hru jsem hrál a vlastně hraju srdcem a sami vidíte, že ani slovama nemohu vyjádřit to co cítím. Dohráno za čtyřicet hodin a rozhodně né naposledy. Jenom .... škoda, že si nemůžu nechat resetovat paměť abych všechny rádia, hlášky, dialogy, příběhy a mise, mohl hrát nanovo. :-(
+33 +35 −2