Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Deadly Premonition

  • PC 90
Jedna z nejzvláštnějších her, kterou jsem kdy hrál. Možná to zní trochu jako otřepaná fráze, ale tentokrát vskutku nevím, jaká jiná přiléhavá slova zvolit.

Nalákal mě Steam, kterej mi hru zařadil do fronty a když jsem kouknul na trailer, okamžitě jsem věděl, že to budu muset vyzkoušet. Navíc "Directors cut" jaksi předznamenával, že se jedná o kultovní a vyladěný dílo. To první se opravdu potvrdilo, ale o vyladěnosti zdvořile pomlčím.

Inu zápletka - vezmu to stručně - je to Twin Peaks. Doslova a do písmene. Hráč se ujímá zvláštního agenta FBI (přesněji jeho půlky, ...right Zach?), kterej přijíždí vyšetřovat do malého amerického městečka vraždu mladé dívky, no akorát to není Laura Palmerová ale Anna. Městečko navíc sedí i některými charaktery - třeba "dámu s polenem" nahrazuje "dáma s hrncem" atd. Ačkoliv to možná zní jaksi levně a nedůstojně, za sebe můžu zkonstatovat, že mě (mohlo by se říct) prznění kultovního seriálu vůbec nevadilo, naopak, je vidět, že autoři seriál milovali a jako vzor je to rozhodně vhodný dílo, nabitý, mysteriózní a správně Lynchovský.

Pokud se tedy děj dá přirovnat k Twin Peaks, gameplay je asi nejblíž k Silent hill. Ovšem pozor, Deadly Premonition jde v mnoha ohledech mnohem dál:

♣ Plně otevřený a velký svět - volnost pohybu, den a noc, počasí, herní čas- to vše se chová skoro jako simulace.
♣ Nepovinné mise rozeseté po mapě.
♣ Podpora několika typů vozidel.
♣ Survival prvky (musí se tady jíst a spát).
♣ Agent si taky musí měnit oblěčení (špinavé je nutné nechat vyprat).
♣ Dokonce se nezapomnělo ani na holení - neholil jsem se celou dobu - na konci jsem měl v podstatě plnovous.

Z tohoto výčtu je asi patrno, jak si tvůrci vyhráli s všemožnýma pičovinkama a dali do té hry prostě srdce!

Akční pasáže v jakémsi snovém (ala Silent Hill) světě střídá ohromné množství kvalitních cutscén s hodinama dialogů. Nevím, kdy se mi naposledy stalo, abych se u hry upřímně smál (nemyslím takovýto pousmání - myslím hlasitej smích).
NPC jsou prostě udělaný pečlivě a rozhovory s nimi (ač je hráč nemůže ovlivnit) jsou zábavný. Velmi ladně (a bez pardónu) hra přechází z vážné dramatické situace do komedie, hned zas třeba do hororu, žádnej problém. Toto se daří především díky různorodému soundtracku, kterej se povedlo velmi citlivě využít a tak skladba vždy jakoby radí, jak se na danou situaci dívat a jak moc ji brát vážně.
Příběh se naštěstí rozvíjí postupně trochu jiným směrem, než Lynchův seriál a můžu říct, že děj mě vyloženě bavil - a až do konce. Musím si však postěžovat na dvě věci. Uvedu je do spoilerů - týkají se rozuzlení.

1) Ti mutovaní bossové - to byla teda podpásovka. Úplně mi to zkazilo dojem - jakobych hrál jinou hru. Především ten poslední otravnej tlusťoch byl vyloženě trapnej. (a lehkej!)

2) Hra měla skončit dřív, a nebo přesněji měla začít končit později. Jinými slovy už jsem nemohl:

Byla neděle 23:30, když jsem si dle herních událostí řekl: "Ha, jde se do finále! tak to dám už v celku..." Hru jsem potom dokončil až ve 3:45 - neuvěřitelné. Opravdu natahování konce je zde neúměrně táhlé a neprospívající.
Navíc i po zdolání samotné hry - konec je natolik okvětněnej, rozplizlej a rozbabranej, pořád se snaží jakoby znova a znova dojímat, že to s každým dalším pokusem ubírá na kýžené údernosti.


Když konečně naběhly titulky, úplně jsem si oddechnul - ale samozřejmě, že ještě při a i po titulcích autoři nacpali něklik dalších scén, který tam už vůbec neměly co dělat!

BUGY
Neexistuje snad hra, jejíž Steam verzi bych musel takhle trýznivě ladit - asi 6x za hru mě potkal nějakej sek - freezla se cutscéna nebo něco podobnýho. Je neuvěřitelné, že na každou z nich zabralo něco jinýho - pro ty kdož si chtějí hru zahrát na Win10 mám doporučení: Obrnit se a rozhodně stáhnout "Deadly Premonition fixes collection".

Co dodat na závěr? Kdyby si hra udržela tempo třetí kapitoly i dál, nasadil bych 100% a slepě bych omluvil všechny nedostatky. Takhle ten konec bohužel byl jaksi v nečem už přeplácanej a dobrej dojem si v posledních kapitolách hra dokázala lehce pokazit. Rozhodně se ale jedná o nevšední dílo, zajímavej zážitek, pohlcující příběh, netradiční gameplay a skvělěj soundtrack. Za 90% to asi stálo, ale rozhodně to není hra pro každýho...

Pro: Twin Peaks atmosféra, open world, cutscény, děj a NPC, soundtrack, herní doba.

Proti: Bugy, ovládání, rozplizlej konec, model řízení.

+14