Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Darkest Dungeon

  • PC 70
Darkest Dungeon je hra kterou miluji a nenávidím zároveň. Je to hra, která ač dokáže naštvat a rozpálit člověka do běla, přesto se k ní vrátí a zkusí své štěstí a taktiku znovu. Stejně jako člověk trpící závislostí na automatech i já jsem této hře propadnul a neustále zkoušel své štěstí v dungeonech s vidinou toho že: "Tentokrát to určitě výjde".

DD není hra o příběhu, ten zde sice je ale nestojí za řeč. Přijíždíte k sídlu svého předka, který vám poslal dopis, ve kterém prosí o nápravu svých strašlivých experimentů a objevů. Tato jednoduchá premisa, slouží k objasnění proč budete najímat dobrodruhy ( slovo hrdinové se zde úplně nehodí ) a posílat je do temných jeskyní a kobek. A že jich budete najímat hodně.

Zpočátku se hra nejeví nijak složitě nebo obtížně. Prostě najmete dobrodruhy a utvoříte max. čtyřčlenný tým. Postav je hodně a každá třída má několik schopností. Je zde klasická léčitelka, která může léčit nebo omračovat nepřátele, malomocný, který se hodí do první linie jako frontový bojovník a mnoho dalších. Vtip je v tom že jejich pozice v družině není pevně určená, tzn. že záleží jaké aktivní schopnosti dobrodruhovy navolíte. Některé lze použít jen když postava stojí na pozici 1, jiné naopak lze aktivovat jen na čtvrté. To zní dost divně že? Jde o to že DD není hra ve 3D, svou partu sledujete z boku, tedy pěkně 2D. Pohybujete se s nimi pak zleva do prava a během prolézání dungeonů narážíte na různé interaktivní prvky, jako jsou truhly, knihy, oltáře atd. No a pochopitelně na nepřátele, pokud narazíte na nepřátelskou bandu, tak se obě skupinky postaví proti sobě a začne tahový souboj.

Potud stále jednoduché jako facka, prostě vezmete partu, nějak ji roztřídíte a pošlete na výpravu. No a tam možná dostanou na budku. Je mnoho způsobů jak průchod dungeonem pohnojit. Klidně můžete kliknout na štos knih a váš dobrodruh se z nově získaných informací vystresuje tak moc až začne být paranoidní. Což je problém, protože paranoidní postava si občas může dělat co chce, třeba uprostřed boje majznout vaší léčitelku která už klepe smrťákovy na dveře a tím ji definitivně odpravit. Nebo prostě potkáte skupinku oponentů na kterou použijete nesprávnou strategii. Způsobů jak selhat je skutečně mnoho a hra vám bohužel nic neulehčí.

Je fajn, když se najde hra která vás nevodí za ručičku a nevysvětluje každou prkotinu, naneštěstí DD vám nevysvětlí skoro nic. Na většinu věcí si musíte přijít sami. Což se týká i dost podstatných věcí a tak budete postupovat metodou pokus omyl, kdy u každého neúspěchu hrozí že se vrátíte o několik hodin nazpět a budete muset začít trénovat novou skupinku od píky. Což je značně nemilé protože dostat nýmandy z levelu 0 na 6 trvá dlouhé hodiny.

A tady se dostáváme k největší slabině hry, DD je 2D taktické RPG. Takže logicky čekáte, že pokud vezmete ty správné hrdiny a dáte je do správných pozic a budou mít chytře navolené schopnosti, tak úspěch se musí dostavit. No, ano i ne. Pomiňme teď to že najít tu správnou kombinaci je na desítky hodin ( pokud se nepodíváte na internet ), tak i s dobře navrženým týmem prostě čas od času narazíte. Na vině je náhoda. Bohužel v DD náhoda hraje podstatnou roli kterou nelze nikdy zcela eliminovat. Ano i u takového XCOMu hraje náhoda jistou úlohu ale na rozdíl od něho, DD chyby neodpouští a to ani když nejsou vaše. Úplně stačí když váš psovod na levelu 6, plně vylepšený a ještě ke všemu podpořený dvěma artefakty ( které zvyšují hodnotu úniku ) schytá dvě kritické rány za sebou a už se vezete . Co? Že má hodnotu úniku na 65? No a? Klidně může mít i milión ale když vám padne špatná kostka, tak máte prostě smůlu. A to je problém, díky tomu nikdy nebudete mít takový ten pocit zadostiučinění, že teď už hru znáte a po dlouhé době jste nad ní konečně zvítězily. Ne, klidně se může stát že váš tým, do kterého jste vrazily hromadu peněz a času prostě umře a to ještě ne vaší vinou.

Náhoda zde zkrátka hraje mnohem větší roli než u zmíněného XCOMu. Je sice fakt že pokud skutečně najdete správný recept na tým, tak značnou část nebezpečí tím eliminujete a 9/10 dungeonů projdete v pohodě ale v tom desátém se to prostě podělá a to klidně u prvního souboje. V nejhorším případě ztratíte celou skupinu a nezbývá vám než nabrat nový tým a grindit jako pominutí.

Grindování je pak druhý velký problém hry. Ze začátku si to pochopitelně neuvědomujete a nepříjde vám to nijak hrozné. Prostě prolézáte dungeony, levelujete hrdiny, vylepšujete budovy a porážíte bossy. Nicméně po dosažení určité hranice, nastupeje nuda a frustrace, podpořené grindem. Jak jsem psal, vylevelovat hrdiny na nejvyšší šestkovou úroveň trvá skutečně několik hodin a protože máte těch týmu několik bude vám trvat několik desítek hodin než vycepujete celou vaší soupisku na nejvišší level. Pochopitelně vám i někdo umře atd. A tady nastává ona svízel, v době kdy vaši první hrdinové dosáhnou 5-6 úrovně nastává stereotyp. Hru už znáte a bosse už máte pravděpodobně složené. To jediné co vám zbývá je pokořit onen titulární Darkest Dungeon. A na to budete muset vycepovat většinu svých hrdinů. A tak začíná kolotoč chození do dungeonů, nakupování artefaktů a cepování hrdinů. Tahle fáze navíc trvá i několik desítek hodin. Což je skutečně útrpné a pokud vám navíc umře někdo z vaší vyšší ligy, tak je to na zabití.

No a někdy v této fázi hry už to není o zábavě ale o tom dotáhnout věci do konce. Ta zábavná část už je prostě v tahu. Ničemu nepomůže ani fakt, že bossů není nijak mnoho a navíc se neustále opakují. Takže v dungeonu úrovně 1 půjdete zabít přerostlé prase abyste pak o několik hodin později v třetí úrovni toho samého dungeonu zabily to samé prase znovu, jen prostě bude mít víc zdraví.

DD je zkrátka hra u které se budete nejvíc bavit na začátku a uprostřed. To prozkoumávání světa a zjišťování jak zde věci fungují je vážně skvělé. Hra vás bude neustále překvapovat a vy se budete sanžit s nastalou nepřízní osudu poprat. Támhle váš dobrodruh získal negativní vlastnost která mu dává až nezdravý zájem o mrtvá těla. Dáte ho léčit nebo raději ušetříte peníze na něco jiného? A kterou budovu vylepšíte teď? Hospodu, kostel nebo snad kovárnu? Později už máte hru prokouknutou a topíte se v penězích, přičemž se snažíte vylevelovat svoje postavy. Jistě vetšina her u konce už tolik nebaví ale tady je ten konec roztáhnut na několik desítek hodin.

Snažil jsem se vypsat věci na kterých hra stojí a padá, přesto ještě musím zmínit krásně depresivní grafiku a atmosféru goticko-lovercravtovského hororu.

Pro: atmosféra, grafika, neustálá chuť zvrátit průběh nepřízně, objevování světa a mechanik

Proti: Náhoda, grind, po čase značně stereotypní a nudné, opakování stejných bossů

+11