Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Blitzkrieg

  • PC 70
Blitzkrieg. V překladu blesková válka. Tímto termínem se označoval Hitlerův způsob vedení boje či taktika v prvních měsících Druhé světové války. Blesková válka se tomu říkalo proto, že německé jednotky postupovaly za pomocí tanků a letadel bleskově vpřed. Nejvíce se tato taktika uplatnila asi v bitvě o Francii, kterou Němci vyhráli a Francii obsadili po měsíci a půl.

Ale dost historie. Podle názvu hry bychom i my čekali bleskové boje na evropských bojištích, ve skutečnosti tomu tak však docela není. Ale k tomu později.

V rámci kampaně se můžete v této hře ujmout jak Němců, tak i Spojenců či Sovětů. Každá kampaň se sestává z několika historických misí, mezi něž jsou vloženy vždy 3 náhodné mise s rozdílnou obtížností (lehká, střední, těžká), za jejichž splnění se Vám odemknou nové jednotky. Tyto mise hrát můžete, ale nemusíte. Já je však osobně hrál, neboť byly lehké a krátké a vidina nových a lepších tanků či děl mě nutila je hrát.

V každé misi (jak náhodné, tak historické), obdržíte určitý počet jednotek, se kterými si ve většině případů musíte vystačit až do konce mise. Celou kampaní s Vámi taktéž jde Vaše „četa“, která se skládá z počátku z 3 tanků a z 3 děl, ke konci hry už je to 6 tanků a 6 děl. Tyto jednotky získávají v průběhu kampaně zkušenosti a zvyšuje se jim hodnost. Když Vám však jednotka z Vaší „čety“ umře, nahradí ji nová bez zkušeností a hodnosti.

Jednotek je ve hře opravdu spoustu, od základní pěchoty (která se zde nijak nerozlišuje), přes obrněná vozidla, tanky, samohybné houfnice, dalekonosná a protiletadlová děla až po opravárenská či nákladní vozidla. *SPOILER*Nechybí zde ani lahůdky jako je supertěžký německý tank Maus či supertěžký americký tank T28/T95.*SPOILER* Na pomoc si taktéž můžete přivolat letectvo v podobě průzkumného letadla, útočných bombardérů, klasických bombardérů či stíhaček. V některých misích je tato podpora omezena že když Vám tyto letadla sestřelí, daná kategorie letadel již nebude nadále v misi dostupná. Suma sumárum je ve hře opravdu hodně jednotek.

Takhle napsáno se to čte hezky. Realita je však trošku jinde. Bohužel, musím zde vyzdvihnout i pár docela zásadních nedostatků této jinak skvělé hry.

Začneme gameplayem, kde je asi ten největší kámen úrazu. O co se jedná? O pohyb jednotek, který je naprosto příšerně udělaný (čtěte odfláknutý). Z jiných strategií jsem prostě zvyklý, že vydám jednotce rozkaz (např. přesun) a jednotka to během chvilky splní. Tady dám rozkaz přesunout se, ale tady teprve začíná to pravé peklo. Jednotky jsou neskutečně pomalé, než vyjedou ze své pozice, klidně se i 3x otočí na místě. Navíc, během přesunu, když už se jim tedy podaří odjet, se několikrát zastaví, otočí o pár stupňů a zase jede dál. Nic takového jako plynulý pohyb ve většině případů neexistuje. Pathfinding je taktéž naprosto příšerný. Před tankem stojí skupina pěšáků a tank, místo aby skupinku objel či počkal, až mu skupinka uhne, se začne otáčet doleva či doprava na místě a prostě se zasekne. To samé skupina pěšáků, místo toho, aby tanku uhnuli, začnout zmateně pobíhat a najednou je všude chaos. AI je v této hře prostě hrozné. Musím říct, že už dlouho jsem neviděl tak špatné ovládání a chování jednotek, jako je právě v této hře.
Co se pak týče nepřátelských jednotek, občas je opravdu těžké s nimi bojovat, v některých případech mi dokonce přišlo, že museli, jednoduše řečeno, cheatovat. :D

Dalším, spíš jen drobným nedostatkem, je dohled jednotek, který je opravdu malý. S tím je spojen i ne moc dobře udělaný visibility systém, kdy může nastat i taková situace, že nepřátelskou jednotku uvidíte, až když je cca metr před jednou z Vašich jednotek. Toto je však nejspíš dáno faktem, že na rozdíl od jiných strategií, zde vidíte pouze to, co vidí vaše jednotky, nikoliv okolí vašich jednotek. Na jednu stranu to hře přidává pocit autentičnosti, na druhou je však ovládání trochu zmatené. Avšak jak jsem řekl, beru to spíš jen jako takový drobný nedostatek. Navíc je to pouze věc názoru, jiní to třeba vezmou jako plus této hry.

Předposlední částí, které se chci věnovat, je grafická stránka. Po té hra nevypadá na svou dobu nikterak špatně, jednotky vypadají pěkně, až na pěchotu, která je tak malá, že ani nejde vidět, že mají vojáci nějakou zbraň. Ale to vem čert. Jediné, co zamrzí, je absence rotace kol a pásů, kdy pohyb jednotek, které po mapě jen tak „kloužou“, vypadá opravdu divně.

Poslední věcí, kterou bych chtěl zmínit, je herní doba, která u mě čítala úctyhodných cca 35 hodin. Historické mise jsou totiž docela dlouhé (každá zabere minimálně hodinu) a navíc jsem ještě hrál docela dost misí náhodných. Herní doba se však bude lišit hráč od hráče, neboť zde záleží i na stylu hry. Já preferuji spíše pomalejší dobývání, proto taky takový čas.

Abych nezapomněl, chtěl jsem ještě zmínit, že ke hře je spousta rozšíření a datadisků. Osobně jsem hrál Burning Horizon, který sleduje Maršála Erwina Rommela a jeho tažení od Ardenských lesů, přes pouště severní Afriky až po poslední odpor Němců v západní Evropě. Toto rozšíření čítá celkem 8 zajímavých misí. Druhým datadiskem, který jsem si zkusil, avšak nedohrál, je Rolling Thunder, který sleduje jiného velkého velitele, Generála George S. Pattona a jeho jednotky od pouští Severní Afriky až po Ardenské lesy při závěrečné německé ofenzívě v zimě roku 1944. Toto rozšíření obsahuje tuším taktéž 8 nových misí, které mě však na rozdíl od Burning Horizon tolik nebavily. Osobně mám ještě další 3 rozšíření, Mission Kursk, Mission Barbarrossa a Green Devils, avšak ani jedno mě nezaujalo a rozhodl jsem se je nehrát. Jelikož jsou tyto datáče prakticky shodné s původní hrou a jediné, co je odlišuje, jsou jiné mise, jsem se proto rozhodl je hodnotit stejně jako původní Blitzkrieg.

Tímto jsem se konečně dostal k závěru mého komentáře a teď už musím vytknout jen konečný verdikt. Nebýt toho opravdu špatného systému ovládání, neváhal bych hře udělit 80%. Takhle to je však s odřenýma ušima 70%.

Pro: + Délka hry + Počet jednotek + Zábavné mise, možnost taktizovat + Graficky pěkné na svou dobu + Spousta datadisků a rozšíření, jak oficiální, tak i neoficiální, zvyšující herní dobu takřka na dvojnásobek

Proti: - Otřesný systém ovládání - AI jednotek - visibility systém - chybějící rotace kol a pásů u jednotek 

+7