Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Risen

  • PC 80
Open World RPG jsou můj šálek kávy a tak jsem se nedávno pustil do série Risen. První díl pokořen! (NORMAL)

Graficky se mi obecně hra poměrně líbila, některý místa měly takovou tu pohádkovou atmosféru. Nicméně nelze si nevšimnout jakési nezdravé statičnosti všech objektů či podivně (při pohybu hráče) chovající se flory (větve - nevím jak líp to popsat). Bohužel ne tak oku lahodivé byly taky podzemní temply a jeskyně, který byly dost sobě navzájem si podobný a často je navíc osvětlovaly jakýsi růžový nebo fialový krystaly - no fuj. Pasti a jistící mechanismy mi přišly jaksi nereálný a nezábavný, nudný sklepy - žádná klenba, nic, jen jakoby kamenný krychle.
Taky se vyloženě nepovedly postavy NPC (lidské i některé nestvůry), který se často pohybují prapodivně až směšně. Taky je to jen pár málo nepříliš povedenejch modelů, který se pořád opakujou a tak mnohdy vypadají lidi úplně stejně. Prostě takoví panáci. Zobrazovací vzdálenost NPCček je potom opravdu směšná (k roku vydání).

Zajímavě se chová i počasí. Když jsem první noc koukal jak vychází měsíc v úplňku, měl jsem za to, že je to nejmíň neutronová hvězda (opravdu!) - ozařoval půl oblohy. Často se počasí bohužel mění podle toho KDE se člověk nachází, na obloze se z éteru ve vteřině vytvoří mraky.

Hudba je celkem dobrá, mění se podle lokací a tak většinou byla jaksi sednoucí, někdy však na můj vkus příliš "veselá". Celkově lze však říct, že se povedla. I dabing (pokud opomenu hlavní postavu) se mi líbil, bylo sice znát, že jsou to často stejní herci, ale aspoň uměli celkem šikovně napsaný dialogy uvěřitelně zahrát. Totéž nelze říct o ozvučení jako takovém - trapný zvuky (kouření, pití), podivné chování zvuků v podzemí, taky ptáci štěbětali i o půlnoci, jinde zas vydávalo něco zvuky, aniž by se tam nějakej objekt nacházel.

Herně je to vlastně starej Gothic (2) se vším všudy. Se všemi jeho klady i zápory. Ovšem to, co kdysi člověk tvůrcům odpouštěl a vlastně mu to ani nepřišlo divný, to nyní už mnohem vyzrálejší a starší hráčská obec jen tak nepřijme - aspoň já ne. Rozmístění nepřátel je hloupý a prvoplánový, zvířata a šelmy na sebe navzájem nereagují, jejich chování je naprosto předvídatelný - vždy stejný.
Dále všude po lesích hoří ohně, v týdny opuštěných chatrčích jsou do růžova rozehřátý kamna, ve stovky let nenavštívených kryptách vesele hoří svíce a louče.
Chrámy a dungeony jsou si hrozně podobný a ke konci už v nich nebylo co objevovat.

Samotnej příběh není úplně špatnej - má to zápletku, člověk objevuje neznámé i tajemné. To se ovšem změní už na konci druhé kapitoly, která jakoby odkryje už všechny trumfy. Pak už jen pořád člověk musí bojovat, aby všechny vymlátil. Poslední čtvrtá část už je potom spíš nadstávkou, kdy mě hra nutí pobíhat dokonce po známejch koutech mapy ale přidá mi sem tunu novejch nepřátel. Opravdu - na závěr už bylo potvor, nepřátelských bojovníků a dungeonů příliš.

Zatímco boj je řešen poměrně nápaditě a je zábavné učit postavu nový triky, škoda výrazně pomalé chůze hlavního hrdiny (WALK) a nemotornosti při skákání. Dokonce jsem musel několikrát loadnout starší save kvůli BUGU, kdy můj hrdina při výskoku na vyšší plošinu zmizel. Jindy zase šlo "seskákat po vduchu" jen tak - z 80m vysokýho útesu bez újmy.

Jako negativum taky zmíním, že nepřátelé (i lidi) na mě zaútočí až tehdy, když se k nim přiblížím na 10 metrů. Do té doby mě jakoby vůbec nevidí a já můžu vesele ty voly obejít, jim přímo na očích. Pravda, na 30 metrů se teprve zhmotňujou. Jako nedodělanost zmíním ještě divně řešenej inventář - tedy mrzí mě, že není zpracovaná váha předmětů. Opravdu se pak vyplatí sbírat VŠECHNO. Je jedno co - někdo to koupí, vše má svou cenu. Můžu tak mít v kapse i 50 měčů a 20 lopat a 15 ogřích palic, aniž by se toto nějak projevilo.

Poslední na co si ještě musím postěžovat, je hlavní hrdina sám. Tak nesympatickýho namistrovanýho hulváta jsem dlouho nemusel ovládat. Jak jsem byl rád, když jsem našel přilbu a na jeho skinheadskej účes se tak nemusel dál koukat! :)

Ovšem to, že si jen stěžuju neznamená, že hra nemá i svoje pozitiva!

Je to bezesporu ("Gothic") atmosféra, kterou umí autoři vykouzlit v každym koutu ostrova, velmi povedený a poměrně komplexní questy (ne jen dones, zabij, najdi), nebo reagující okolí na mé činy. To, že tradičně může člověk vstoupit jen do jediné frakce, dává hře punc znovuhratelnosti, což rozhodně potěší (ač se k tomu osobně nechystám). Taky HUD je poměrně minimalistickej, absence naváděcí šipky mi zaimponovala.

Obtížnost obecně byla celkem tuhá (což je dobře) a místy jsem zažíval chvíle příkoří (především ke konci - boje v podzemí), na druhou stranu mi zbylo asi 350 lektvarů na léčení.

Celkově musím uznat, že mě hra bavila a až na pár konkrétních chvil jsem neměl pocit, že ji trpce dohrávám jen z povinnosti. Nebude to jistě hra pro každýho, ale zarytí fandové open RPG světů by si ji neměli nechat ujít. Po dlouhé době jsem tak mohl zažít příjemnou výzvu, kdy bylo nutno postavu vypiplat, až pak vyrazit do lesa na kance!
Jdu vyzkoušet DVOJKU.

80%

Pro: Gothic? atmosféra, příjemně tuhá obtížnost, otevřený svět, boje, nápadité Q.

Proti: Zvuky, hlavní hrdina, zobrazovací vzdálenost, chování a rozmístění nepřátel, BUGY.

+26 +28 −2