Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Mafia III

  • PC 40
Mafia III je špatná hra. Je esencí toho, co na openworld hrách nesnáším. Jenže i přes tu hromadu misí představujících dno videoherního designu je tu hrstka misí povedených. Tyto mise jsou hlavně na začátku a na konci a sem tam výjimečně i někde uprostřed toho generického balastu. Ale ne, tohle opravdu není Mafia. Kdo od toho bude čekat pokračování ctící předchozí díly série, bude zklamán, ba co víc, bude pěknej nasranej. Mafia III je kopie GTA. Špatná kopie GTA nutno dodat a na dalších řádcích se pokusím vysvětlit proč.

Jak už jsem řekl hned na začátku, úvod hry je dobrý. Vtáhne do děje, představí postavy a oslní atraktivním prostředím. Město je na pohled moc pěkné. I když grafika působí mírně zastarale, město je vymodelováno dobře (byť mu tak nějak chybí duše). Občas těch rozmazaných filtrů je až moc, ale celková stylizace mi sedla a vizuálně jsem si hru užíval až do konce. Problémem je, že město působí jen jako kulisa. Úplně chybí jakákoli interakce, což bije do očí o to víc při srovnávání s cca ve stejnou dobu vydaným Watch Dogs 2. Miluju městské akce a rád splynu s virtuálním městským životem i mimo hlavní dějovou linku. To v Mafii neexistuje a bylo by to relativně v pořádku, kdyby prim hrála narativní stránka, což nehraje. Mafie se snaží být klonem GTA, tedy kde jádrem hratelnosti je samotné město, takže statické prostředí prakticky nereagující na hráče je špatně. Jakože fakt moc špatně.

Dalším problémem je herní náplň. Zabírání území byla už neskutečná pruda v GTA San Andreas a teď si to tak nějak představte jako pointu celé hry. Úkoly jsou generické, celé je to schematické jak prase a v cca 20% odehrané hry máte tak nějak představu, jak bude zbylých 80% vypadat. Hra se zvrhne do jednoho velkého grindu, kde tvůrci sází jedno wtf za druhým - otravné sledovačky, nudné vyslýchání, dlouuuhé přejezdy, otravné honičky s dotěrnou policií, eskortní mise (také ideálně s trasou přes celé město) apod. Jakoby tvůrci byli totálně natvrdlí a ani po tolika letech netušili, že tyhle věci hráče FAKT NEBAVÍ. Tak je tam z hecu nasází ve velkém. To je hoši tyvole špatně. :D

Ani technická stránka hry na tom není zrovna dobře. Udržet hru na konstatních 60 fps je zhola nemožné. Problémem je, že si hra v některých oblastech neudrží ani těch pitomých 30. Mimo tragickou optimalizaci je i hra plná různých glitchů, které bych čekal od hry z roku 2005 a ne od více jak dekádu novějšího titulu. Stejně tak je to s některými mechanismy a animacemi. A to je taky špatně, moc moc špatně.

Co musím pochválit je forma, s jakou je příběh podáván - tedy jako fiktivní dokument. Po čase se to trochu ohraje, ale jestli mě něco u hry udrželo, tak to byly krásné předělové filmečky a dobře napsané dialogy. Jen je škoda, že tyhle filmečky působí jako z jiné hry. Kvalitativně jsou o několik tříd výše a vůbec nekorespondují se zbytkem. A to je taky sakra špatně!

Dalším faktorem je hudba. Je fajn, že tvůrci koupili práva na ty největší dobové fláky, ale jejich použití je velmi pofidérní. Hudba je během příběhových sekvencí používaná vyloženě nevhodně (Jimi Hendrix v tom hnusném hlavním menu měl bejt jako co?) a co se týká rádií, počet tracků není natolik velký, aby nezačal po pár hodinách lézt na nervy. A to je taky špatně.

Abych to shrnul. Za hru jsem vyhodil skoro tisícovku a těch peněz je mi líto. Hra působí nedodělané, po většinu času vyloženě odfláknutě. Jednou jsem ji dokonce otráveně odinstaloval abych ji vzápětí znova stáhl a vyhozené peníze alespoň nějak "zužitkoval". Jednoduše řečeno, i pokud se vyhnu srovnávání s předchozími díly, stále mi zůstane jen podprůměrná městská akce prosta jakéhokoli nápadu. I to dovysvětlení konce dvojky bylo... ne zlé, ne dobré, ale... nenápadité. Naštěstí je alespoň ten základ hratelnosti (ježdění, střílení, stealth) docela fajn, takže se to hrát dá a příběh to táhne. Maličko, ale táhne.

Pro: předělové filmečky, forma vyprávění příběhu, základ hratelnosti (přestřelky, stealth, jízdní model), úvod a závěr

Proti: generické, nezáživné, statické, průměrné, odfláknuté, tragicky optimalizované a plné různých drobných bugů, vedlejší mise pro společníky jsou čisté designerské dno, odposlechy a sbírání součástek, duchem to není Mafia

+26 +27 −1