Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

IL-2 Sturmovik

  • PC 85
IL-2 Sturmovik byl první a dosud také jediný simulátor WW2 letadel, který mě donutil odpoutat se od moderny (Flanker 2.5, Falcon 4.0). Dodnes se mi vybavují články Jana Máčeho z časopisu Letectví a Kosmonautika jak nadšeně líčil co vše je možné v IL-2 a jak se nadšeně rozplýval nad mírou realismu, tedy, až na ty barevné efekty střel z leteckých kanónů.

Pamatuji si také velmi dobře na svou první zkušenost s tímto hardcore leteckým simulátorem. Dnes se mi to zdá neuvěřitelné ale poprvé, když jsem jej zkusil jsem opravdu nebyl schopen odlepit IL-2 Sturmovik nebo BF-109 z runway!
Taková tam byla, na tehdejší dobu přímo neuvěřitelná, míra realismu. Nikdy před a nikdy potom jsem takové pocity v leteckých simulátorech nezažil.

Ten pocit, že pilotuji skutečnou WW2 stíhačku nebo bombardér s takovou mírou realismu se nedá ani popsat, to musíte zažít. Každý let byl jedinečný zážitek. Model poškození a jeho vliv na let je naprosto excelentní. Každý manévr byl výzvou a zvládnou nekompromisní fyzikální model letadel bylo zábavné, byť z počátku trochu obtížné.
IL-2 Sturmovik byl pravděpodobně první WW2 simulátor, kde šlo létat akrobacii (prvky vysoké pilotáže).

O grafice se snad ani nemá smysl zmiňovat. IL-2 Sturmovik byl jedničkou i v této oblasti a především ztvárnění povětrnostních podmínek a jejich vliv na samotný let plus nasvícení krajiny bylo ve své době naprostou špičkou a troufám si říct, že i menší revolucí!

Zvuky z kanónu a kulometů na 2+1 sestavě s bass reflexem to byl zážitek sám pro sebe. Pokoj se doslova otřásal (rozumněj: duněl) v základech, a já tajně doufal, že to sousedům moc nevadí. Excelentní byla také komunikace, poslouchat v rádiu hlášky v ruštině nebo němčině neuvěřitelně šponovalo už tak výbornou atmosféru.
TIP: zkuste si spustit palbu z 4 x 20 mm kanónů Hurricane Mk II C a pak mi napište do diskuze své dojmy. :)

Jedinou výtku, kterou je možno mít je ke kampani. Statické mise zkrátka nenahradí dynamickou kampaň ale zase na druhou stranu designér si může vyhrát se scénářem a detaily. Taková tanková bitva u Kurska z kokpitu měla rozhodně něco do sebe.

Nutno dodat, že především díky IL-2 Sturmoviku jsem se začal zabývat čtením leteckých knih o WW2 a prohloubil si tak znalosti z východní fronty.

Pro: Max. možná míra realismu, fyzikální model letadel, grafika, zvuky, komunikace, výběr letadel

Proti: Statické mise v kampani.

+17