Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Air Conflicts: Secret Wars

  • PC 50
První Air Conflicts si pamatuji jako arkádovou létající střílečku, která byla natolik ovládáním jednoduchá a přístupná, že mě bavilo ji hrát, což se mi u leteckých simulátorů fakt nestává. Tady jste prostě létali, bombardovali a sestřelovali a díky jednoduchému ovládání to byla odpočinková nenáročná zábava. Problémem byly mise ohraničené časem nebo dostihnutím někoho či uděláním něčeho než se něco stalo atd. V tom hra ztrácela, protože si hrála příliš na něco, čím nebyla. A navíc to bylo poněkud... postrádající finance potřebné pro doladění. Nu, uplynulo pět let a zjevilo se pokračování něčeho, co vypadá celkem moc pěkně, ale celkově to vyznívá stále jako budgetovka - poněkud nesmyslně se ale prodává za celou pálku jako normální celá velká hra, což tohle pokračování znovu není a největší slabinou jest fakt, že si to zase hraje na velkou hru namísto toho, aby se to drželo své budgetové jednoduché arkádovosti.

Líbilo se mi zpracování a grafika, přišla mi moc pěkná a nijak náročná mraky vypadaly pěkně, letadélka k nakousnutí (každé má jiné chování a vlastnosti a tedy i využití) a i ten podstatně méně hezky vypiplaný povrch s blbými postavičkami vojáčků rozprskávajících se po zásahu jak petardy jsem dokázal překousnout. Letadélka s postupujícím poškozením ztrácejí na své kráse a na křídlech se objevují trhliny a díky, směrovky jsou okousané, při zásazích se červená postupně obrazovka a těsně před smrtí vám někdo vyplivne krev na... monitor, plamínky i kouč jsou hezké... prostě s touhle vzhledovou stránkou si autoři celkem vyhráli a byť se to moderním enginům i z té doby asi rovnat úplně nemůže, graficky jsem si neměl nač stěžovat při pomyšlení, jakou cenově přepálenou arkádovou budgetovku to třímám na disku. dokonce i hudba je překvapivě dobrá. Dokonce i jaksi asi povinná kampaň se tu najde a je radost v rámci ní znovu nalétávat, bombardovat, sestřelovat, chránit získávat jakési hvězdičky za kvalitu svých činů a jimi si postupně jak zvyšovat odolnost letadla, štěstí při zasažení přímo nepřátelského pilota či jeho nádrže, kvalitu svých parťáků v oblacích a umění v ovládání stroje, ale také odemykání nových strojů, stíhaček a bombardérů. Potud vše v pořádku a já se bavil. Bohužel těch 50% nedávám proto, že v reálu neumím pilotovat.

Jednak nějaké trdlo napadlo udělat kampaň příběhovou, tedy hrajete vlastně jakoby v kůži nějaké námezdní kozy, která ještě s někým lítá po světě a postupně se zapojuje do bitev v rámci WWII a postupně se objevující a mizející parťáci jí vyprávějí o jejím papínkovi pilotovi za první světové, díky čemuž máte příležitost si zalétat i během první světové, což je také plusem a zajímavým, bohužel jediným v tomto odstavci. Příběh a naprosto nesmyslné kecy "lady Kozy" a všech dalších postav byly nejenom útokem na mozek, ale hlavně neskutečně zbytečné, pitomé, otravné a zdržující. Vše je ještě mezi misemi provázeno jakýmisi dokola se opakujícími příběhovými slideshow, jejichž jediným plusem (hergot, druhým v tomto odstavci) je to, že je lze přeskočit. Této skvělé funkce jsem dosyta nadužíval a celý příběh o hledání pravdy o minulosti papáááá jsem ignoroval - hraju arkádovou letadýlkovou střílečku, krucinál Her Gott fagot! Navíc se vám tyhle kdáky prokdákávají i na začátku a během každé mise, aby vás mj. udrželi v obraze zbytečného příběhu a také vysvětlili, co máte dělat. Bohužel jakmile se vám jme někdo něco vysvětlovat, jeho kreslený ksicht překryje radarovou mapku, takže během kydů, které již během mise přeskakovat nejdou, nevidíte kam letíte, zda je něco před vámi či jakým směrem je váš cíl. A zatímco se postavy vykecávají a vy tak máte zakrytý radar, vesele si to letíte doprkýnka dubovýho a když zjistíte, co máte dělat, jste pekelně daleko a třeba nestihnete dohnat nějaké letadlo, co byste měli sestřelit - a mise je v pérdeli, pane hrábě. v tuhle chvíli máte chuť zabít Dee Dee (hlavní "hrdinka"), ostatní zbytečné postavy zbytečného příběhu a vývojáře a vedoucího projektu, kdo vymyslel ten ukrutně cool nápad naprdět do předražené budgetovky s pěknou grafikou tenhle telecí příběh. Postupem času tak nebyla mise, kterou bych nezačínal v letadle pozorujíc ksicht v místě radaru a nepronášejíc úvodní motlidbu "Drž hubu a chcípni ty hovado" pronášenou směrem k herní postavě s aktuálním proslovem. Kdyby tohle bylo to jediné, tak vám už asi dochází, že na 50% by to skončit nemohlo.

Problémem jsou mise. Jsou hezké, to ano. Jejich náplň je ale na přespapulu. Pokud něco nemám rád, je to zdržování nebo naopak přílišné hnání vpřed. Chci si odpočinout, zalítat si bez biflování kompletní klaviatury čtyřpatrové multimediální klávesnice v tempu, které mi vyovhuje, případně je mi nuceno maximálně kvalitami soupeře. Ne, prostě tu musí být stealth mise, kdy se musíte nějak vyhýbat červeným bodům na radaru značících nepřátelské letouny, kterých samozřejmě musí být vždy kvantum a dokola neprostupně oblétávajících váš cíl, do kterého musíte nepozorovaně přistát, něco shodit nebo vyzvednout a někdy i zase vzlétnout a nepozorovaně zmizet - jakmile vás něco zmerčí, mise kaput. Stejně tak jsou zde mise, kdy máte na něco v časovém limitu dohonit, zničit, najít, detekovat, ochránit nebo zasáhnout v danou chvíli na daném místě apod. Sice by to šlo ještě pochopit, ale je toho už příliš a nutí mě to akorát sledovat čas, nervovat se a neužívat si ani létání, ani mapu ani souboje, nic. taková mise je zbytečná, protože jako hráč z ní nemám vůbec nic. vě většině misí se vám na radaru alespoň objeví cíl mise nebo i na zemi cíle, které je nutné zneškodnit, ale pak jsou časově omezené mise, kdy na radaru vidíte prdlajs a ve změti města a přírody máte např. najít pět tanků. Nestihnete, smůla. Jindy zase máte pomalý slabý bombardér a máte se s ním dostat po shození nákladu k bodu na div ne druhé straně mapy, přičemž do vás buší stíhačky a vy máte jen zadní kulomet, schopný tak maximálně masivní letákové kampaně než že by byl schopný stíhačku sundat - samozřejmě doletíte akorát čumákem v plamenech k zemi, zatímco cílový bod v posledních vteřinách vidíte jako žlutou tečku kdesi v mlžných dálavách mapy. V jedné misi je aké nutné zase s pomalým a nijak silným letounem ustát ti minuty proti velké přesile, než přiletí parťáci na pomoc. naštěstí jsou ale nacističtí stíhači tupí, takže stačilo kroučit stále v jednom kruhu dokola a dokola a stíhači nebyli schopni mě dostat ani pořádně vůbec vystřelit. Skvělou zábavou bylo, že jsem v jednom kruhu kroužil tři minuty časového limitu "Vyděržať", což byla epická ztráta času. Tyhle mise mě fakt... sály krev a velice jsem tak uvítal možnost misi přeskočit bez nějaké penalizace či ztráty postupu, jen s nezískáním potřebných hvězdiček. Na každou kampaň (tuším, že jich je pět, ruku do rotoru za to ale nedám) můžete přeskočit tři mise. Díky autorům alespoň za tohle. Přesto mi to značně ubíralo na odpočinkovosti téhle akrádovky a nechápu, co za problém by bylo prostě napasovat na sebe několik více méně historických misí s pár úkoly, jež by bylo nutné splnit, ale které by mě svým přístupem neštvaly; a vystřelením celého dceruškovsky pátracího příběhu do kaďous. Tímhle totiž autoři zabili sice odladěnou a v pohodě se hýbající hru, kterou bych si mohl v klidu odpočinkově bez nervů užít, namísto nervování a vztekání se u zbytečného příběhu a zbytečných překážek v létajících misích. Díky tomu ode mě hra dostává ještě méně než první Air Conflicts, které ale možná těží z toho, že si je už moc nepamatuji. Tohle ale mám v živé paměti a vím, že to mám za sebou a už nikdy více před sebou - což je velká škoda, protože tenhle arkádový "simulátor" :) si o to puštění sem tam po práci na jednu dvě mise a pryč doslova říkal. No nic, když nechce, tak nechce.

Multiplayer jsem zkoušel, ale nevím zda je to stářím hry nebo tím, že tolik fandů nikdy neměla, ale pokud narazíte na server s pěti lidmi v deathmatchi, můžete to nazývat malým vítězstvím. Vzhledem ktomu, že mě ale pouze vybíjená všech proti všem ani v nejmenším netáhne, žádné týmové hry nikdo nikdy nezaložil a v tak málo lidech by to byl i nesmysl, tak jediné, co na adresu MP mohu uvést je, že tentokráte se už autorům síťový kód odladit podařilo, nic se nesekalo a v MP hra běžela ladně a hratelně. Jen ji nikdo nehrál.

Skirmich mód v různých herních variacích je tu sice taky, ale... zkusíte si to dvakrát, třikrát, abyste si vyzkoušeli mapy a jejich denní doby a povětrnostní podmínky a nemáte dále důvod se k tomuhle PVC (Player vs Computer :)) vracet.

PS: V Odkazech linkovanou češtinu s dabingem skutečně nedoporučuji používat, pokud máte alespoň základy nějakého hrou podporovaného cizího jazyka. Jednak v textu titulků, popisků misí a deníčkových zápisků je enormní množství překlepů (podnět a přísudek) a chyb (skloňování, časování, pády) že z toho bolí hlava, a navíc dabing je dělán automatickými robotickými hlasy hlasových syntetizérů ála "Eliška", které nezvládají intonaci věty, znějí fakt děsně roboticky, nezvládajíc jiná než čeká jména a názvy a navíc byly nahrány čtouc výše zmíněný textový překlad plný neskutečných chyb, takže je fakt hrozné to poslouchat, úděsné, nepopsatelné, brrrr.

Pro: Grafika; letadýlka a jejich poškození a různorodé chování a vlastnosti; hudba; velmi jednoduché ovládání; zábavnost a odpočinkovost brouzdání mezi mraky, pročesávanými výsřely z kulometů a osvětlované raketami

Proti: Naprosto přestřelená nesmyslná cena, pokud neseženete hru v nějakém bundlu za babku; časově limitované a stealth mise; ukrutně moc hrozitánsky zbytečný srdceryvný příběh; v MP chcípnul pes; zbytečně moc klikání pro pokračování v rozehrané kampani

+8