Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Dead Island

  • PC 80
Ačkoliv jsem se obával, že mi hra něčím nesedne, její popis zněl jako můj šálek kávy, tak jsem do toho šel i přes jistou počáteční nedůvěru:

HUD
Přestože jsem v nastavení všechny ty blbosti povypínal, tak zaměřovač, radar a všudepřítomný akční ikony zde zůstaly, stejně tak třeba zcela nezbytná ikona pro info, jestli postava je v pokleku nebo běží. (ano je to celkem často a ano, ikona se samozřejmě zobrazí přímo vepropstřed obrazovky!)
Jako vždy, a možná jsem s tím už i trapnej, se ptám: PROČ? Proč to kua nejde vypnout? Naštestí si stejou otázku položil někdo předemnou a vyřešil to - nabušil prostě externí konfigurační soubor, kterej to vypne. Díky za tuto úpravu! Všem, kdož mají rádi challenge, autentičnost i příjemně vyšší obtížnost, můžu vřele doporučit! Pravda třeba kolik mám dílků života se pak zjitit nijak nedalo a v interiérech jsem vskutku tápal, neboť mapa zde není k dispozici. Když se tedy řeklo třeba "najdi Billa" tak jsem ho musel opravdu hledat.

Graficky i zvukově hra působí skvěle, prostředí tropickýho ostrova se povedlo, i muziku jsem ponechal zapnutou, k probíhajícím dějům poměrně sedla, hra s ní hezky šetřila na konkrétní napjatější situace a tak se nestačila oposlouchat. Dobrá práce. Snad jen mi místy připadlo, že zde uvedená apokalypsa zuří už mnohem dýl - všechno působilo tak nějak moc zrezivěle, ušuntěle, rozpadle a zničeně - spíš jak po zemětřesení. Taky je na místě ještě pohanit, že denní doba je tak nějak neměnná a brzy jsem si uvědomil, že se těším na hrůzunahánějící setmění zbytečně, stejně tak jsem se nedočkal výraznějšího, tolikrát avizovanýho monzunovýho slejváku. Pršelo jen velmi zřídka, lehce, jen v jedné lokaci a jen několik málo minut, aby se zas vyjasnilo.

GAMEPLAY
Po výbornym nenásilnym intru (dost připomíná klip k tracku "Smack My Bitch Up" od The Prodigy) se zvolený hlavní hrdina probouzí ráno s kocovinou na hotelovym pokoji. Tedy předhazují nám zde autoři jaksi oyčejnou postavu, kterou by klidně mohl být sám hráč - "normální" člověk na dovolené v luxusním středisku budící se po divoké párty - jako bych se sám viděl O:-) (to že jsem si vybral nějakýho baseballovýho šampióna ve výslužbě jsem jaksi vnitřně ignoroval)

Poměrně brzy se hráč dostává do otevřeného herního prostředí, který je rozlehlý, nelineární a člověk pocítí dostatek volnosti ve volném průzkumu. Zde je nutno všemožnými, často improvizovanými zbraněmi likvidovat nakažené (prostě zombíci). Boje samy o sobě nejsou příliš obtížný, přesto je likvidace zombálů zábavná a místy i takticky náročná (volba zbraně dělá hodně a neliší se zdaleka jen udělenou damage). Vyzdvihnout musím poměrně realistický pohyby zombíků. Zpracování střelby se taky povedlo a nedostupnost munice atmosféru hry skvěle okořeňuje. Akorát nevím, proč když se konečně nakaženejm podaří mě srazit k zemi, přestanou útočit, dají si čelem vzad a spokojeně se započnou potácet směrem pryč a až když se znova zmátořím, zase jakoby pokračujou v útoku. Asi vyladění obtížnosti? Škoda mohlo to bejt o něco tužší! Pád v chumlu nakažených by se pak rovnal jisté smrti.

Neduhem gameplaye je pak bezesporu respawn nepřátel. Zaprvé jsou to stejní zombíci na stejných místech a zadruhé jsem několikrát byl přímým svědkem zhmotnění nepřítele z několika metrů. Trochu mě taky zamrzelo,každá kontaktní zbraň se jakýmsi způsobem za chvíli (opravdu jen pár úderů) opotřebuje a nelze s ní pak prakticky udělit žádná damage. Pak ji (za peníze) sám na ponku nějak opravím a opět je to smrtící nástroj první třídy. No, moc logický mi to nepřijde, ale jasně - potřebovali jsme mechanisnus jakým donutit hráče často měnit zbraň, aby to bylo co nejmíň stereotypní. No dobře.

Vůbec uprostřed jakoby apokalypsy, kde by člověk (i hráč) měl jaksi konečně prozřít a zjistit, že ty prachy jsou vlastně k ničemu - "jenom papírky, co nejdou jíst" - zde je tomu jaksi naopak - hrdina se pakuje na každym rohu - hra nepřímo nutí prošmejdit každej bágl/mrtvolu po cestě a krást z nich peníze. Proč? No abych si za ty prachy sám potom opravil ten hasák - to dá rozum. Popřípadě lze ještě od nějakýho darmošlapa i nakupovat. Peníze pak mají po kapsách téměř všichni - i takovej polonahej domorodec z jungle má u sebe třeba 1500$.

Příběh - jde o variaci na stokrát použitej "epidemickej" scénář, ale tady jsem se toho mohl jaksi účastnit na vlastní pěst a tak mi příběh v ničem vyloženě nevadil, ale rozhodně ho nemůžu ani pochválit. Těší mě však, že hra poskytuje možnost projít ji vlastním tempem a prošmejdit všechny zákouotí lokací bez nutnosti někam se hnát. Škoda je, že díky kooperačnímu multiplayeru jsou videosekvence prezentovány hráči jakože se jedná o skupinu čtyřech hrdinů - atmosféra situací a vlastně i příběh vlka samotáře tím dost trpí.

Inventář je řešen jaksi divně - tedy máme asi osm pozic pro zbraně se plní jaksi samovolně při sběru itemů a tak se často třeba stalo, že jsem do sebe místo úderu mačetou uprostřed souboje se zombálem nedopatřením obrátil flašku s whiskey. S invnetářem jsem bojoval celou dobu a asi jsem, přes upřímnou snahu nepřišel na to jak jej efektivně využívat. Bohužel.

Celkově musím uznat - poměrně zajímavá hra, která by u milovníků zombálů a apokalyptickejch scénářů neměla zůstat bez povšimnutí - příjemný audiovizuální zpracování, slušná atmosféra, zabávnej gameplay, překvapivá volnost i poměrně slušná obtížnost bojů. Škoda, že ještě nešel vypnout ten playerautorespawn - tedy myslím automatické zrození hráče po své smrti (navíc několik metrů od místa skonu) a prakticky bez postihu (dobře, pár doláčů si to vždy odepsalo). Pak to bylo směšně snadný.

Jdu vyzkoušet datadisk.

80% (kdybych nevygooglil konfigurák na odebrání HUDu, bylo by to za pětasedmdesát)

Pro: Audiovizuální zpracování, muzika, volnost, tempo, námět, prostředí, apokalypsa

Proti: Inventář, player-respawn, repawn nepřátel, HUD, model poškození zbraní

+17