Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Jaryn • 32 let • Svatá masová kulička • Ostrava (ČR - kraj Moravskoslezský)

Komentář

Přejít na komentáře

Outcast

  • PC 95
Mistrovské dílo. Nijak jinak se Outcast krátce popsat nedá.

Outcast byla Appealovic první (a bohužel jedinou) hrou. Díky chabému marketingu se toho moc neprodalo, což je ovšem nijak neodradilo, a tak začali hrdě pracovat na pokračování. Pak se ale do situace přivtěřil i chabý management, a tak Appeal zaniknul, společně s veškerou nadějí, že rozpracovaný sequel spatří světlo světa. Důkazem toho, že tahle hra stála (a stále stojí) za hřích budíž skutečnost, že postupem let se začlo dělat na né jednom, ale hned dvou neoficiálních projektech ku vzkřísení tohoto díla (v tomhle se možná pletu a rád budu vyveden z omylu, ale pokud já vím, tak OpenOutcast nemá nic společného s tím HD rybůtem).

Z hratelnostního hlediska je Outcast vzorový. Kombinuje totiž prvky RPG, adventur, akčních her a puzzlíků v jeden promyšlený, funkční a stabilní produkt. Celý herní svět je hráči otevřen hned od začátku, stejně jako všechny vymoženosti, které v tomto světě může hráč pojat za své k docílení svého ultimátního questu (tedy nalezení všech kusů svého satelitu a návratu na Zem, přičemž mezi řečí samozřejmě i záchraně Adelphy od zrádné krutovlády Fae Rhana). Ať už své hry rádi hrajete jakkoli, Outcast se vašemu vkusu pravděpodobně dokáže přizpůsobit.

Když se na tuhle hru podívate okem dnešního hráče, vypadá se svým voxelovým enginem vcelku vtipně, ale pakliže nahlédnete pod kapotu a porovnáte své nálezy s jinými tehdejšími hrami, seznáte, že Outcast vlastně byl malým technologickým zázrakem. Tohle není jen tak nějaký voxel engine ze sousedova sporáku - tenhle malý ďábel naopak nejenže zvládá třistašedesátistupňovou rotaci, ale to hovado dokonce přidává kameře vertikální osu, z čehož v tý době padaly držky prudce dolů i těm největším snobům. Renderování modelů bylo vryto hned vedle samotnýho voxel rendereru, takže tu máme to nejlepší z obou světů. Apropo, tento renderer taky zvládnul bump-mapping a post-renderové efekty, jako DoF, lens flare, prostředí odrážející vodu (společně s povrchovými efekty vlnění)...zkrátka, tenhle renderer tehdy zvládl to, co se hardware naučil až o léta později.

Co se audia týče, nemůžu říct, že by bylo stejně tak dechberoucí. Zvukové efekty, které vyvolával každý můj krok, mě po čase začly vrchovatě nasírat. Tohle stranou, soundtrack je naprosto famózní a obzvláště působivý, páč dodnes si nedokážu vysvětlit, jak se Appealákům povedlo tuhle produkci narvat do rozpočtu. Ale povedlo se a já můžu být jen a jen rád, jelikož popravdě řečeno zdejší hudba tvoří celou půlku celkového zážitku.

Že se dle mého jedná o jednu z nejbáječnějších her ever, a o jeden z nejzárnějších důvodů hrát na PC, je asi jasné. A popravdě mě nenapadají žádné pádné argumenty, které by někdo mohl vytasit, aby mi to vyvracel. Zdejší svět je obrovský, příběh je chytlavý (kor pokud máte rádi teoretickou fyziku a myšlenku paralelních dimenzí), tunu harampádí k blbnutí, a navrch toho všeho je ta hra strašně zábavná od začátku do konce.

10/10, would do again. Tak jo, nebudu úplně zacházet do extrémů, něco málo mi přece jenom chybí a vadí. Umím si v tom docela živě představit mulťák, rozpoznání hlasu, delší příběhovou linku...ty vole fuj, i mě je blbý tohle zmiňovat jako "zápory", takový malichernosti sere pes.

A za velmi chytrý bump-mapping na Wolfovic hruďošpuntech palec nahoru!

Pro: SVĚT SVĚT SVĚT! HRATELNOST HRATELNOST HRATELNOST! HUDBA HUDBA HUDBA! *.*

Proti: Příběhová linka mohla být delší; vyšší rozlišení je nevyhnutelně spojeno s odstraněním mlhy :C (opět se případně velice rád nechám vyvést z omylu)

+14