Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Dear Esther

  • PC 90
"Drahá Ester, to, co prožívám... co prožíváš, kým a kde jsme, není adventura, je to záblesk. Je to nic. Je to nádherné atmosférické melancholické poklidné drásavé ponuré tajemné sychravé osamělé nic, které je tak napěchované atmosférou, jak jen může tohle zapomenuté místo, ohraničené nevlídným povrchem, nádherným skvostným podpovrchem, vrakem loďky, blikajícím majákem a červeným světlem vysílače, které diktuje směr a cíl toho všeho, být.

I když výše uvedená slova, věty a přirovnání Ti nedávají velký smysl, pojmi je za své s poznáním a přesvědčením, že pocity nepopíšeš slovy, to místo musíš sama navštívit, poznat tu zvláštnost a zamyslet se nad ní.

Nebo se jen jednoduše odevzdat tomu místu...
"

---

Tohle vám bylo tak zvláštní, že to skutečně nelze považovat za hru, jakých jsou tu v databázi stovky. Být to filmem, popíšu 'Drahou Ester' jako jakési mysteriózní umělecké drama s mnoha nádhernými scénami (ty krápníkové jeskyně jsou nejlepší, následované snovým pobřežím, posetým svíčkami) a skvostnou hudbou, navozující tu správnou mrazivou a právě mysteriózní atmosféru.

Jste (a nebo nejste?) postava na pustém sychravém ostrově kdesi mezi dalšími ostrůvky obklopenými temnou vodou, a snažíte se velmi pomalým krokem dostat k jedinému skutečnému záchytnému bodu, který vás k sobě láká svým blikajícím červeným světlem. Zprvu si řeknete, že jste ztroskotali na pustém ostrově, který se záhy přestane jevit tak neobydleným a nikým neobjeveným. Nicméně cestou jsou vám na mnohých místech předčítány jakoby listy s textem pro onu 'Drahou Ester', které mnohdy nemusí a nedávají v danou chvíli vůbec žádný smysl a to ani jednotlivé věty, které se zdají být textem pomatence nebo geniálního poety, snažícího se popsat nepopsatelné. Záhy díky těmto textům a výjevům vyobrazeným v okolí, včetně několika... možná přeludům... začnete skládat dohromady o něco ucelenější obrázek toho, co se děje, stalo a kde se zrovna nacházíte...

A nestydím se za to, že jsem to celé určitě nepobral a vyzobal si z toho všeho jen část, kterou jsem byl schopen pochopit. Svoji tezi mám, možná neúplnou, nicméně rozhodně nejsem první ani jediný, protože toho, o čem přesně 'Drahá Ester' pojednává a co je jejím příběhem, je na internetu nemálo diskuzí. Nepřistupujte tak ke 'Drahé Ester' jako ke hře, která má začátek a konec s jasnou odpovědí. Takový přístup by vedl ke zklamání, které si tenhle vskutku zvláštní počin nezaslouží.

Těch 10% do sta u mě znamená právě ono nedořečení zjevně nakousnutého, protože postupná pomalá snová gradace mě úplně vybízela a poňoukala k tomu, že ke konci dostanu přesně mířený úder, ve kterém jsem čekal o něco jasnější odpověď. Ano, moje ne zcela naplněná očekávání, přičemž nikdo mi nic nesliboval, ale také mých 10% :) Umím si také představit, že by autor mohl na grafické stránce (co se týče ostrosti textur a hranatosti) ještě trochu zapracovat, nebo že by hlavní menu hry mohlo obsahovat tlačítko "Pokračovat", když už jsem si hru mohl uložit. Na několika místech se mi podařilo se zaseknout a nemohl jsem se hnout a vyprošťování mi chvíli trvalo, či jsem nemohl vylézt na první schod schodiště.

Nicméně ta hra vypadá i takhle skvěle, včetně efektů větru, porostu, vody, hudby, nápadů, překvapení... A rozhodně doporučuji neudělat tu chybu, co já, tedy hrát 'Drahou Ester' na dvě etapy, ale rozhodně si ji dát v kuse a najednou. Ta hra je velmi krátká, ale dokáže vtáhnout.

---

Screenshoty (pozor na možné skoro-spoilery :)
//snímáno z asi až tak druhé poloviny hry
//být hra graficky o něco vypiplanější, byly by mnohé výjevy nádhernými wallpapery

Pro: ATMOSFÉRA!; grafický vzhled a některé až fascinující výjevy; dokonalá a do hry a výjevů padnoucí hudba; zvláštní neurčitě vyprávěný příběh

Proti: Uvítal bych trochu určitější zakončení; graficky by šlo některé drobnosti vylepšit

+23