Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Mafia: The City of Lost Heaven

  • PC 95
Zlatý grál české herní scény je už náležitě fousatý, dodnes se ale nepodařilo žádné jiné hře překonat slávu tohoto díla. Když se dnes zeptáte kohokoli z naší české kotliny, jaká je podle něj nejlepší hra, určitě řekne Mafia. A pokud se zeptáte, jaká je nejlepší česká hra, nikdo vám neodpoví jinak, než Mafia. Tvůrcům se podařilo vytvořit skutečně mistrovské veledílo, které dodnes každý hodnotí stokrát omílanými superlativy. Jenomže co lze kritizovat?

Ve své době zkrátka neměla Mafia konkurenci, co se herního designu týče. Grafika není ani dnes vyloženě hnus, animace možná působí docela strojově, ale některé cutscény jsou vynikající a kamera a střih filmečků by mohly sloužit jako příručka. Atmosféra 30. let je neskutečně intenzivní a pulzující po celou dobu hraní. Dabing je špičkový (a i když sám Dan Vávra říká, že mu mnohem víc sedí anglický dabing, ten český se stal kultovním) a i styl dialogů a mluvy sedí do doby, ve kterém se hra odehrává. Auta a jejich fyzika je neuvěřitelně blízká realitě. Autoři si vytvořili speciální systém, ve kterém fyzikální model sežvýkal parametry zadané do tabulky a vytvořil vlastnosti auta odpovídající realitě. Když pak tvůrci vyzkoušeli auto ve hře, porovnali je s papírovými atributy a vše sedělo, bylo hotovo. Bylo to tak trochu pouštění se na tenký led, jelikož auta prostě nebyly arkádová, jezdily pomalu, nezatáčely a naopak se zase nedaly z vyšších rychlostí zastavit. Ale tak to tenkrát skutečně bylo, a naštěstí to hráči přijali. Udělat to takhle v GTA, no nevím...

A právě GTA bylo možná jedinou konkurencí v době vzniku Mafie, avšak Mafia není tak úplně sandbox. Máte tu sice neomezený pohyb po celé herní ploše, ale nejezdíte si na různá místa pro úkoly a nemáte savehouse, kde můžete kdykoli hru ukládat. Hra vypráví příběh, mise na sebe neustále navazují a vy zkrátka musíte jít dál. Občas si můžete dát drobnou odbočku, ale hra se ukládá po checkpointech. Ve městě se taky nedá tak moc blbnout, jako v GTA. Zkrátka Mafia není sandbox (kromě jízdy a její extrémní verze), je to hra, která primárně vypráví děj.

Engine se bohužel poměrně rychle vyčerpá, takže brzy zjistíte, kolik nábojů nastřílet do nepřítele, a po jakých dávkách střílet z Thompsona. Postavy se občas chovají jak panáci a skripty se sem tam nenačtou, a čím více zkoušíte různých postupů v misi, tím víc takových chvilek nastane. Světla a sloupy na ulici nejdou autem sundat, což může být pro hráče GTA šok. Civilisti před autem jedoucím po chodníku uskakují trošku nejapně a animace je dost trhavá, navíc se většinou jakoby "teleportují". Občas se takhle teleportují i friendly postavy, třeba když parkujete před nimi. Ideálně stojí mimo, ale chtějí polekaně uskočit s vědomím, že řízení nezvládnete, a teleportují se přímo před váš nárazník - to mě opravdu dost štvalo.

Příběh je samozřejmě to hlavní, ale Mafia uměla ve své době hrát i na emoce. Tommy je sice až příliš velký dobrák, ale námět je to zajímavý a dnes si říkám, že Mafia nám poskytla zajímavý pohled na to, když se nějaký obyčejný dobrák od srdce dostane do takovéto organizace. Svůj kult si hra získala asi díky době, ve které vyšla. Tehdy nebylo úplně běžné, aby tak malý tým udělal tak celosvětově úspěšnou hru. Dnes je doba jiná, a spousty malých studií dělají kvalitní tituly, ale Mafia je naše česká a byla první taková. A díky tomu, že uměla zahrát i na city, je dodnes biblí každého českého hráče.
+13 +18 −5