Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 65
Herní výzva č. 5 -  Zase práce! 

Jak jenom začít? Skvělý příběh v nedokonalé hře?
To není to pravé ořechové...

Autoři se netají tím, že jejich inspirací pro hru je legendární Mafia nebo GTA. Na hře je to vidět. Jedná se o hru s otevřeným světem, kde nechybí živé ulice, autorádio, spousta vozidel, destruktivní prostředí, volnost při pohybu městem, minihry. Vzali to nejlepší co výše zmíněné série her mají a splácali to dohromady v pěkných Bratislavských kulisách. Ve hře uvidíme i navštívíme řadu legendárních budov, včetně těch dnes již neexistujících.

Nejlepší vlastností hry je jednoznačně příběh založený podle skutečných událostí, které se v okrese Bratislava staly v 90 letech minulého století. Hráč se vžije do role tajného policisty Milana, který svou práci kryje řízením taxíku. Postupně odkryje různé zkorumpované politiky, je svědkem několika zrad a celý příběh pěkně uteče (zhruba za 8 hodin). Jednotlivé mise jsou originální a hráč se nenudí. Příběh doplňují minihry a nepovinné mise, které známe z výše uvedených her. Čili je zde možnost taxikařit, vozit balíky nebo noviny, sbírat auta do výkupu nebo rybaření. Vše je celkem fajn zpracováno.

Vozový park je za mě opravdu luxusní. Spousta legendárních vozidel, která jezdí i dnes po silnicích. Nechybí tady Škoda 120, Felicie (tehdy horká novinka), nebo různá západní vozidla typu Peugeot nebo BMW. Samozřejmě vozy nejsou licencované, takže BMW = DBW nebo Škoda = Smola – docela vkusný název :)
U zbraní už to není taková hitparáda. Z každé kategorie je pouze jedna zbraň. Máme tu jednu pistoli, jeden samopal, jednu sniperku... Což je škoda.

Toť vše bych hodnotil 80%. Ale je tu jedno velké ale.
Optimalizace, bugy, nesplněné sliby z crowdfundingové kampaně, celkový technický stav.
Často se stává, že kolísají FPS i na výkonných sestavách. Auta zmizí těsně před hráčem, hra nezvládá vysokou rychlost. Milanko neumí plavat ani moc dobře skákat a prostě se zasekne. Milanko neumí vystoupit z auta převrácené na bok. V jednom případě se automaticky portne pod texturu (takže pod herní svět, na mostech pod most). V druhé případě se portne lehce nad auto a při dopadu se zraní. Milanko má zvláštní systém zranění. Někdy přežije těžké nehody bez úhony a někdy ublíží i náraz do značky. A na závěr – Milanko neumí plavat. Jednoduše pod vodou projde.

Nesplnění slibu z crowdfundingové kampaně beru jako plivnutí do tváře všem podporovatelům, kteří si připlatili za jeden z cílů. Jedná se o předposlední cíl, který sliboval funkční MHD. Funkční v tom, že Milan může řídit tramvaje, trolejbusy a autobusy. Tyto vozidla měly jezdit na svých linkách. Také se může stát revizorem s možností rozdávat pokuty.
Ani jedno ve hře není... Tramvaje po mapě jezdí jen jako kulisa. Autobus po mapě nejezdí vůbec, ale je možné si nějaký ukrást. Ve hře je pouze Karosa. V předběžném přístupu byl i Ikarus ale ten zmizel. A trolejbusy chybí úplně.
Ve hře je možnost rychlého cestování pomocí tragicky zpracované železnice. Ani blbý vlak nikde nepotkáte, když nepočítám několik odstavených nákladních vagonů na nádraží nebo v přístavu.

Poslední, co musím zmínit je policie. Ta je tady nejspíše omylem. Zločiny jim nevadí. Můžete před nimi srazit lidi autem ale pozor, byť na malinký ťukanec do jejich auta. To okamžitě tasí zbraně a střílí jak šílení. Policie se vás nesnaží zadržet nebo udělit pokutu. Hned střílejí a zbavit se jich není jen tak, protože se furt skriptují všude možně. Jediná možnost je použít telefonní budku. A to klidně i před poldou co to do vás šije olovem z brokovnice. Trochu zvláštní na to, že jste jedním z nich.

Jsem zvědav, jestli hra dostane ještě nějakou péči v podobě update a opravy chyb. Plná hra měla vyjít ještě loni, a nakonec ji vydali po roce od EA verze. Hru můžu doporučit všem nenáročným hráčům. Příběh i ježdění si asi užijete ale budete trpět záplavě chyb a dropujicích FPS.

Pro: Hvězdný dabing, humor a narážky na slovenské i zahraniční hvězdy a osobnosti. Živé město, herní prostředí, vozový park.

Proti: Bugy, optimalizace, nesplněné cíle z crowdfundingové kampaně, FPS dropy, málo zbraní, policie, plavání.

+8
  • PC 70
Po naostření si ostruhů na experimentálním herním projektu Vivat Sloboda před téměř šesti lety spatřilo světlo světa pokračování Vivat Slovakia. Jde o městskou akci odehrávající se po pádu železné opony u našich východních sousedů v dobách po vzniku samostatného slovenského státu. I po rozdělení Československa ale u našich východních bratrů stále panovaly staré pořádky. Většina vlivných lidí totiž, stejně jako u nás, převlékla kabáty a díky svým kontaktům a financím pokračovali dál ve svých pochybných kšeftech. Hra vás provede tímto nevábným obdobím, kdy nebude nouze o akci v podobě přestřelek, výbuchů aut či jiných ostrých způsobů vyřizování účtů.

Ve hře se vžijete do role taxikáře pracujícího v přestrojení pro tajnou policii. Ve voze i mimo něj budete moci projet až 10 km2 živého města přes více než 10 příběhových misí. Ty budou inspirované nebo rovnou vycházet ze skutečných událostí té doby. Po konci každé příběhové mise dostanete vysvětlení, ze kterého případu ona mise čerpala. Čekají vás ryze akční mise, kde budete pomáhat různým zločineckým skupinám, vyřizování účtů či rovnou půjdete po konkurenčních partičkách. Vedle hlavní příběhové linky budete moci i vozit svým taxíkem pasažéry nebo plnit vedlejší mise pro zavážkovou firmu, jezdit závody, rybařit a dále. Inspirace Mafií a GTA je více než patrná a velmi dobře zakomponovaná do prostředí porevolučního Slovenska. Také si začnete s jednou žábou, kterou vezmete například na dostihy nebo na místní pouť.

Hlavním tahákem hry je především velmi věrohodně zpracované hlavní město Slovenska. Budete jezdit jak po historickém centru, tak například i do obytné čtvrti zvané Petržalka poseté desítkami panelových domů. Autoři si dali skutečně záležet a město, ač jej nakonec i tak zmenšili, působí velmi autenticky. Nejen vzhledem budov a odlišností čtvrtí, ale i dobovými nápisy nebo typickou socialistickou šedí. Velmi potěší ikonická UFO vyhlídka na mostě přes Dunaj, nebo Bratislavský hrad. Navíc město i žije. Lidé chodí po chodnících, přechodech, na sídlištích se shlukují kolem pasáží a podobně. Dalším z taháků hry je vozový park čítající až 50 dobových aut. Řídit budete moci několik typů Škodovek, Trabant, Žigulíky, Lady i další socialistické skvosty tehdejší doby. Přitomny budou i západní značky jako Peugeot nebo Citroen a pro nejbohatší i například BMW nebo Porsche. Samozřejmostí budou i tehdejší vozy policie, hasičů, električky a nákladní auta. A vedle vzhledu je na vysoké úrovni i jejich ozvučení, které je velmi podobné skutečnému. Auta sice nejsou licencovaná, ale vzhledem rozeznatelná na první pohled. Hra je plně slovensky nadabovaná. V hlavní roli se představí Marián Labuda mladší, který často elektrizující atmosféru přiživí i několika drsnějšími hláškami. Dabing je taktéž velmi vtipný, poskytující typický humor. Potěší i zajímavá paleta zbraní od pistole, útočné pušky, samopal, odstřelovací pušku a ikonický teleskopický obušek.

Technický stav hry a její optimalizace jsou bohužel největšími kameny úrazu. Jste svědky velmi častých kolizí, kdy se auta do sebe zabugují a například vyletí několik metrů do vzduchu. Dále často dochází k ucpávání křižovatek a pro pokračování musíte toto objet protisměrem nebo po chodníku. Taktéž chodci se zabugují do aut nebo jiných kolemjdoucích. Navíc chodí velice často na červenou a nic si nedělají z toho, že se k nim blíží auto vysokou rychlostí. Auta poměrně často nedávají přednost zprava nebo z vedlejší ulice a čas od času se i sama od sebe převrátí na bok, dokonce i vozy s právem přednostní jízdy. Dále může auto začít zběsile couvat protisměrem hlava nehlava. Přejetí chodce se překvapivě nerovná policejnímu sledování a vy můžete jet vesele dál. Navigace není spolehlivá a na některých místech vás opakovaně posílá do protisměru, dokonce i na dálnici. Stardardem taktéž jsou padající lampy po kolizi s nimi a překvapivě se objevující mrtvoly na chodnících, zjevně bez cizího zavinění. Alespoň jsem si přivlastnil jejich hotovost. Poškození aut se samozřejmě projeví na jejich vzhledu. Jako kompenzace jejich extrémní četnosti vám hra při načítání auto sama opraví. Jednou se mi dokonce stalo, že se zabugoval zvuk a hra se začala šíleně sekat. Návrat k normálnímu hraní vyřešil po nějakém půl hodinovém návratu k nejbližšímu místu uložení hry až její restart. Tyto nedostatky zbytečně kazí jinak vynikající hru a snižují její hodnocení do lehkého nadprůměru. Pokud by ve hře nebyly nebo se je povedlo výrazně potlačit, nebál bych se ji hodnotit devadesáti či více procenty. Atmosféra je víc než vtahující, takže můžeme jen doufat, že se povede chyby a zásadní bugy minimalizovat, protože by si tento projekt zasloužil uspět. Navíc v plné verzi hry čeká hráče dalších deset příběhových misí a další novinky.

Pro: otevřený svět ve velmi věrohodně a přímo nádherně zpracovaném hlavním městě, dobový vozový park, ozvučení, profesionální slovenský dabing, vtipnost, široká paleta zbraní

Proti: technická stránka hry plná extrémního počtu nehod, zabugovávání aut do sebe, chodců, nespolehlivá navigace, převracející se auta, padající lampy a mrtvoly na chodnících, záseky hry

+14