Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
Jsem sklaním fandou série TW - začal jsem sice až s ROME TW, ale od té doby jsem nevynechal ani jeden díl. Nyní, před "nedávno" vydaným Atillou, jsem pojal za příjemnou povinnost projet si druhý pokračování Říma (původní RTW jsem ohodnotil na právoplatnejch 100%). Regulérně jsem si tedy prošel grand kampaň v rámci EMPEROR EDITION.

Graficky se hra zřejmě opět posouvá dál, já však žádné výraznější rozdíly od předchůdce (Shogun 2 TW) snad ani nezaznamenal. Přesto lze tento aspekt pochválit - ani když člověk přiblíží na bojující vřavu, nedělají pohyby, textury ani různý efekty v žádném případě ostudu - dokonce se snad prvně setkáváme se zničitelným prostředím (je nicméně otázkou jestli se musela kamenná zídka po průchodu jednotky lehkých lukostřelců rozsypat na prach). Co je však neomluvitelný, jsou stejně vypadající města! Třeba římských přístavů (vedlejších měst) zaznamenal jsem snad jen tři druhy a je ubíjející vědět, že ačkoliv dobývám zatím neprozkoumanou oblast, nová mapa (byť generická) mě nečeká. Muzika je sice opět profesionální, přesto mi ale přišlo, že její kvalita trošku zaostává za jinými (staršími) díly, kde byla často přímo uchvacující. Stejně tak ozvučení je standardně na skvělé úrovni a nemám pomalu co bych vytknul - snad dabing (EN) mi tentokrát přišel jaksi "nekvalitní".

Co lze ještě určitě pochválit je spojení námořních a pozemních bitev, kdy flotila lehce může dobýt i přístav - tedy vylodění bez nutnosti mít na místě i pozemní jednotky. To se povedlo!

No a pak si musím však i postěžovat: Nelze na začátku svobodně zvolit kterýkoli stát, ale jen musím vybírat z předpřipravených "hlavních" zemí. PROČ? Ano, samozřejmě jsem stáhnul mod, kterej toto umožní, ale přesto musím zaplakat nad tím, jak jsou autoři opět hluší k hráčským úpravám/přáním. Ve starym RTW sice člověk musel nejprve tyto státy v kampani právoplatně porazit a teprve potom se odemknuly, ale zde to takto bohužel nefunguje.

Autoři před hráče staví novej systém diplomacie i vnitrostátní politiky. Zatímco první se povedlo, druhé výrazně pokulhává za svým předchůdcem - žádnej rodokmen, jen jakejsi seznam generálů, kterých není problém naverbovat kolik mi jen hra dovolí. Jakési vnitrostátní intriky jsem příliš prve nepochopil, až vylepšená Emperor edice mi dovolila identifikovat pozitiva, která z vysokého politického vlivu plynou. Stejně se jedná o otravnou složku, kdy můj vlastní lid neustále podle vraždí své vlastní generály a vůdce a já musím verbovat další a další i když nechci. Stejně jako nemožnost pohybu jednotek po mapě bez regulérního vojevůdce (jejich počet je navíc omezen) je otravná a nepochopil jsem, proč tomu tak muselo bejt. Verbovat jde proto kdekoli na mapě, často na místě třeba od výrobny katapultů vzdálené "několik let" pohybu armády - naverbuje se to ale za kolo(rok). Hlavně aby někoho nenaprudilo, že si ten katapult musí na frontu ručně přemístit!

Agenti jsou nově, přišlo mi, dost nazvájem podobní - tedy snad všichni umí jen vraždit uplácet a zpomalovat armády a ve finále se liší jen způsob jakým toto udělají - což je více-méně textová informace, nic víc. Navíc jejich síla je tentokráte nehezky přehnaná: Tradičně tak člověk pošle na frontu dvě plný armády a vrací se z nich cucky, přestože se do boje ani nedostanou. Nejtrapnější potom je, když se setkají dvě nadupaný znepřátelený armády a několik let kolem sebe jen tak postávají, přičemž kolem nich poskakujou různí agenti a tím jim jakýkoli pohyb či útok znemožňují.

Diplomaté neexistují, lze libovolně jednat s jakoukoliv frakcí (i když je na druhé straně mapy, stačí když jednou někde potkám jejich náhodně zatoulanou loď. Diplomacie obecně se však stává až překvapivě čitelnou a logickou - vztahy lze hezky ovlivňovat.

Zpracování postav (především generálů) je potom překombinovaný - vlastností/schopností/levelů/funkcí je příliš mnoho a navzájem se často vylučují - "vznešený původ" přitom zároveň "nalezenec", nebo třeba "osovobozený otrok" a současně "urozený" nebo dokonce "FAITH" a "FAITHLESS" - škoda. Těžko pak takovéto random "poslepované" charaktery lze považovat za uvěřitelné. Animované portréty těchto mužů zmizely místo toho se koukám na vymodelovanou (pohybující se) postavu v 3d. Bohužel jsou si touto změnou všichni neuvěřitelně podobní (asi jen 5 typů základního obličeje) a taky nestárnou (což v se v RTW dělo - tuším v 50ti letech generálovi zbělaly/vypadaly vlasy a hned to působilo na člověka jinak) Tady je portrét postavy neměnný od 16ti až třeba po 95 let. Ani jeden generál či člen rodiny mi nepřirostl k srdci - byli to jen panáci - jeden jako druhej.

"Slavné bitvy" se nyní generují na grand mapě u každýho druhýho fightu, bohužel jsou to jen ty, kterých se účastní sám hráč. O velkých bitvách vzdálených mocností se tedy zpětně nic nedozvím. Jakoby snad dnešní hráči o UI protivníky a jejich činy v kampani už nejevili zájem, zaměřeni slepě jen na své úspěchy?

Když k tomuto všemu připočtu další nedodělanosti, jako že město je vždy už tak nějak poničený, částečně často dokonce hoří (pro efekt) i když ve skutečnosti to tak by být nemělo. Když naopak katapulty "rozstřílí" město zápalnou municí, budovy na hlavní mapě stojí neponičeny - ony totiž na bojových mapách (městech) ani nejsou! To je jednoznačný posun vzad. Hradby se opraví automaticky za kolo, aniž by k tomu hráč musel nějak přispět a je to zadarmo.

Obtížnost: Musím uznat, že na obtížnost VERY HARD jsem dostal férově na hubu už asi za prvních 50 let. Sousedé jsou velmi agresivní a jejich agenti nedovolí hráči prakticky nic dělat. Musel jsem hru rozehrát na HARD, pak jsem však naopak hořce zalitoval, protože, že je to později jen čím dál snadnější... Nejtěžší je hra ze začátku, finiš je jen procházka růžovym sadem, kde si došlápnu na koho chci. Takto by to být přece nemělo!

Já čekal pecku jako blázen a ono nakonec opravdu nic moc. Evidentně hra chtěla přinést spoustu změn, ale místo vypilování starýho konceptu zde máme často překombinovanou, celkově jaksi odtažitou a neosobní hru, která zdaleka tak nepohltí, jako předchůdci. Bohužel. Datadisky, ač je Emperor edice všechny obsahuje, nemám chuť ani zkoušet.

Snad Atilla spraví (subjektivně) pošramocenou kvalitu série. Raději ale počkám, než hořká pachuť s RTW2 trochu vyčpí.

Pro: Audiovizuální zpracování, koncept grand kampaně TW, možnost vést Skýthské jezdce napříč evropou po několik století!

Proti: Agenti, vnitřní politika, generálové, absence rodokmenu královské rodiny, příliš se opakující mapy bojišť (města a pevnosti), nedodělanosti

+8